خبرگزاری کار ایران

معاون فناوری و نوآوری موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) :

۱۱ هزار و ۷۰۰ نیاز در «سامانه نان» در اختیار محققین قرار گرفته است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۲۰۱

معاون فناوری و نوآوری موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت: هم اکنون ۱۱ هزار و ۷۰۰ نیاز در سامانه نان نمایه شده و در اختیار محققین قرار گرفته است.

«علی نایبی» معاون فناوری و نوآوری موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) با بیان اینکه درگاه‌های مختلفی راه اندازی شده است، اظهار کرد: اصل هدف سامانه نان این است که نیازهای حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، پزشکی، مهندسی و کلیه نیازهایی که در جامعه وجود دارد و دانشگاه‌ها می‌توانند آن را برطرف کنند، چه در سطح پارساهای دانشجویی چه در سطحی که اعضای هیات علمی بتوانند آن را برطرف کنند را پوشش بدهند. 

معاون فناوری و نوآوری موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) افزود: درگاهی برای پایان نامه‌های دانشجویی و رساله‌ها تعریف شده است و وزارتخانه ها، موسسات و شرکت‌های دانش بنیان یا حتی دانشگاه‌ها موضوعاتی دارند که نیاز جامعه است و می‌توان در قالب پارساها و پایان نامه‌ها به آن پرداخت و این سامانه چنین مواردی را جداگانه معرفی می‌کند. 

وی اضافه کرد: برای اینکه چنین طرحی از مسیر خود منحرف نشود، ابتدا باید نیازهایی تعریف کنیم که واقعا نیاز جامعه باشد. هم اکنون ۱۱ هزار و ۷۰۰ نیاز در سامانه نان نمایه شده و در اختیار محققین قرار گرفته است. تنوع نیازها در رشته‌های مختلف است. 

نایبی خاطرنشان کرد: از صنایع خواسته‌ایم نیازهایی که ممکن است در قالب پایان نامه تعریف شود را جدا و به ما معرفی کنند. برای افرادی که به رفع نیازهای اعلامی بپردازند، گرنت یا حمایت‌هایی تعیین می‌شود. این حمایت‌ها ممکن است در قالب فرصت مطالعاتی یا پژوهانه یا ارائه اطلاعات باشد. 

معاون موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) عنوان کرد: فرض کنید وقتی قرار است پایان نامه‌ای به خوبی تولید شود و برای اینکه لازم است صنعت و دانشگاه همراهی داشته باشند و به همکاری جزیره‌ای نپردازند. هدف سامانه نان اعلام نیاز صنایع به دانشگاه هاست و اینکه در راستای رفع این نیازها چه حمایت‌هایی می‌توانند داشته باشند در واقع این رویکرد دوجانبه است و اطلاعاتی که در صنعت، سازمان، اداره یا وزارتخانه‌ای وجود دارد در تعامل با دانشگاه اطلاعات مورد نیاز عضو هیات علمی یا دانشجو را برای تهیه پایان نامه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا پایان نامه نیازمحوری تولید شود. 

نایبی در ادامه در خصوص رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور بیان کرد: متولی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در سطح ملی و جهان اسلام موسسه ISC است. سیاستگذاری مربوط به رتبه‌بندی در شورای گسترش آموزش عالی انجام می‌شود و ما متولی اجرا هستیم، البته که بازوی اجرا هستیم و در تعیین شاخص‌ها همکاری می‌کنیم ولی در نهایت مبتنی بر شاخص‌هایی که شورای گسترش مصوب می‌کند دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کنیم. 

وی افزود: ما در مرحله تعیین شاخص‌های رتبه‌بندی و ریز شاخص‌ها هستیم که تقریبا نهایی شده و مرحله نهایی خود را می‌گذراند. از سال آینده رتبه‌بندی علمی را برای سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ انجام می‌دهیم. 

در ادامه نایبی در مورد خروجی‌های ISC غیر از رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بیان کرد: اولین وظیفه‌ای که بر عهده ما قرار دارد رصد نشریات علمی کشورهای اسلامی است تا کیفیت آن‌ها را بررسی کنند و بر اساس این رصد، ارزیابی صورت بگیرد و چارک‌بندی شود. ما غیر از نشریات ایرانی نشریات کشورهای اسلامی دیگر را هم چارک‌بندی می‌کنیم و برای آن ضریب تاثیر و ارزش تعیین می‌کنیم. 

وی با بیان اینکه هزار و ۷۰۰ نشریه در ISC ضریب تاثیر گرفته اند، گفت: حدود ۶ هزار نشریه در ISC وجود دارد که شامل نشریات اسلامی و غیراسلامی می‌شود و ۳۰ درصد آن از کشورهای اسلامی است. هر هفته برای کشورهای اسلامی وبینار می‌گذاریم و شاخص مجلات را برای آن‌ها تبیین می‌کنیم. تعداد زیادی از نشریات راغب هستند وارد ISC شوند. این همبستگی قطعا موجب رشد همه ما می‌شود. 

 معاون موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) تاکید کرد: یکی از مزیت‌های ISC نسبت به سایر سایت‌های نمایه‌سازی نشده مانند Scopus و Web of Science این است که ما در بررسی‌های خود نشریات با زبان‌های غیر از انگلیسی را هم پذیرش می‌کنیم. اولویت سایر نشریات زبان انگلیسی است و حتی اگر سایر نشریات را هم بررسی می‌کنند، ولی اولویت با آن زبان‌ها نیست. ما غیر از زبان انگلیسی نشریات با زبان‌های ترکی، عربی، فارسی و… را هم نمایه می‌کنیم که در بین کشورهای اسلامی مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز