خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایلنا:

دانش آموختگان علوم انسانی با ۵۲ درصد، بالاترین ضریب اشتغال را دارند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۰۹۵

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در کشور ما دانش آموختگان رشته‌های علوم انسانی بالاترین ضریب اشتغال را با ضریب ۵۲ درصد به خود اختصاص داده اند.

«عبدالله معتمدی» رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد تحول علوم انسانی و حرکت از علوم نقلی به عقلی اظهار کرد: اینکه معنای تحول در علوم انسانی چیست؟ بحث مفصلی است، اما شورای تحول، چهار شاخص را برای تحول در علوم انسانی مطرح کرده است؛ اسلامی سازی، بومی سازی، کاربردی کردن و روزآمدی. 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: وقتی تمام دروس و برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها به سمت بومی سازی، کاربردی شدن و روزآمدی و اسلامی‌سازی برود، حتما یکی از ابعاد تحول در علوم انسانی را در خود دارد. غایت تحول در علوم انسانی از نظر ما بحث اسلامی‌سازی و بومی‌سازی است. 

معتمدی یادآوری کرد: رسیدن به علوم انسانی بومی و اسلامی کار امروز و دیروز نیست، بلکه بسیار زمان بر است و باید با جهت گیری منظم فکری و آمادگی نظری کافی بتوانیم این جهت را ادامه دهیم. 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: زمانی که در خصوص علوم انسانی و انسان صحبت می‌کنیم، انسانی که غرب بر اساس دیدگاه‌های اومانیستی و مادی گرایانه خود تعریف می‌کند با انسانی که اسلام معرفی می‌کند متفاوت است. 

وی افزود: وقتی تعریف انسان تفاوت پیدا می‌کند، خود به خود دانش مرتبط با آن نیز تغییر می‌یابد. در وجه ساده تر؛ فردی که در ایران زندگی می‌کند، با فردی که در اروپا زندگی می‌کند، در فرهنگ‌های مختلفی زیست می‌کنند، اقتضائات روانشناختی، جامعه شناختی، سیاسی و… این افراد یکی نیست. 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: کسی که در ایران زندگی می‌کند، تحت تاثیر فرهنگ و اقلیم خود اقتضائاتی دارد که با یک فرد در آن سوی دنیا متفاوت است. امروز دنیا این تفاوت‌ها را به رسمیت می‌شناسد. بحث تحول در علوم انسانی پشتوانه عقلی، پژوهشی و نظری دارد. بنابراین هدف اصلی دانشگاه علامه طباطبایی و محوری‌ترین جهت گیری ما در برنامه راهبردی، تحول در علوم انسانی است. 

معتمدی در پاسخ به این سوال که آیا برای تحقق این تحول قرار است منابع تازه‌ای در زمینه علوم انسانی بومی و اسلامی تالیف شود؟ اظهار کرد: هم منابع تولیدی لازم است، هم نظریه می‌خواهیم و فعالیت‌های پژوهشی نیز بسیار اهمیت دارد که همه این کارها زمان بر است. به عنوان نمونه روانشناس ایرانی باید در زمینه کودک و نوجوان، سالمند یا جوان ایرانی مطالعه کند تا متناسب با اقتضائات آن‌ها تحقیقات صورت بگیرد و خروجی آن کتاب و نظریات بومی می‌شود که به عنوان منبع منتشر می‌شود. 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: البته توجه داشته باشید که این اقدامات در مقابل دانش جهانی نیست؛ نه تنها در مقابل آن نیست بلکه موجب غنی‌سازی دانش جهانی نیز خواهد شد. ما به نسبتی که بتوانیم دامنه مطالعات کنونی خودمان را گسترش دهیم، دانش جهانی را نیز غنی می‌کنیم. 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه در مورد وضعیت اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان رشته‌های علوم انسانی نیز توضیح داد: وضعیت اشتغال دانش آموختگان علوم انسانی بالاتری ضریب اشتغال را دارد یعنی در حالی که انتظار می‌رود رشته‌هایی مانند فنی و مهندسی و کشاورزی ضریب اشتغال بالایی داشته باشند، رشته‌های علوم انسانی بالاترین ضریب اشتغال را دارند. البته اینکه ضریب اشتغال رشته‌های فنی و مهندسی بالا نباشد باعث خوشحالی نیست. 

وی افزود: به طور کلی در کشور ما دانش آموختگان رشته‌های علوم انسانی بالاترین ضریب اشتغال را با ضریب ۵۲ درصد به خود اختصاص داده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز