خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش:

۹۴۰۰ نفر از آمار اعلامی بازماندگان از تحصیل، خارج از کشور هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۷۹۸۷

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: از ۱۹۶ هزار نفری که به عنوان بازمانده از تحصیل مطرح شده ۹ هزار و ۴۰۰ نفرشان خارج از کشور هستند که از نظر رسانه ها این آمار بازمانده از تحصیل اعلام می شوند که درست نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "حمید طریفی حسینی" معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در نشست خبری خود که صبح امروز ۲۰ اسفندماه برگزار شد، گفت: ما معاونت ابتدایی را فقط معاونت نمی‌دانیم بلکه نظام آموزش ابتدایی است و اولین مأموریتی که در حوزه کاری خود داریم ارتقای جایگاه نظام آموزش ابتدایی کشور و نظام آموزشی کشور به‌طورکلی است.

وی گفت: باید جایگاه و اهمیت و ضرورت توجه به این نظام را به‌عنوان یکی از زیر نظام‌های اصلی نظام آموزشی کشور تقویت کنیم.

طریفی حسینی درمورد تکالیف نوروزی گفت: امسال برای تکالیف نوروزی پیک نوروزی نخواهیم داشت و این موضوع مطابق سال‌های گذشته است. اصولاً هیچ‌گونه تکلیفی که به‌صورت متمرکز از ناحیه ستاد به استان‌ها برای عید نوروز ابلاغ شود که مدارس به‌صورت یکسان عمل کنند نخواهد بود و به‌جای آن فعالیت‌های مهارت محور انجام می دهند.

طریفی حسینی ادامه داد: سه محور فعالیتی برای عید نوروز دانش آموزان تعیین کرده ایم که مبتنی بر ساحت های تربیتی سند تحول بنیادین است؛ دانش آموزان می‌توانند فعالیت‌های کارکردی و مهارت محوری را در قالب صوت و فیلم و عکس برای معلم ارسال کنند و مثلاً از مراسم افطار و سایر مراسمی که در آن حاضر می‌شوند تهیه کنند. همچنین دانش آموزان می‌توانند فعالیت‌های ورزشی خود را هم در قالب فیلم و توضیح برای معلم ارسال کنند. فعالیت‌های هنری از دیگر فعالیت‌ها برای دانش آموزان است.

معاون آموزش ابتدایی اضافه کرد: داستان خوانی و کتاب خوانی و تعریف قصه و شعر و... از دیگر تکالیف عید می‌تواند باشد. محور سوم فعالیت ها دوستی با طبیعت و محیط‌زیست است که با معاونت تربیت‌بدنی کار مشترک انجام داده‌ایم. فعالیت‌هایی که دانش‌آموزان در طبیعت انجام می‌دهد را می‌توانند ارسال کنند مانند کاشتن نهال یا فعالیت محیط زیستی دیگر.

وی گفت: از معلمان خواسته ایم به دلیل همزمان شدن نوروز و ماه مبارک رمضان فعالیت های سنگینی به دانش آموزان ندهند.

در ادامه طریفی حسینی در مورد بازماندگان از تحصیل گفت: هم اکنون ۱۹۶ هزار کودک ۶ تا ۱۱ ساله داریم که من لفظ بازمانده از تحصیل را در خصوص آنها بکار نمی‌برم. از ۱۹۶ هزار نفر از آماری که به عنوان بازمانده از تحصیل مطرح شده ۹ هزار و ۴۰۰ نفرشان خارج از کشور هستند که از نظر رسانه ها بازمانده از تحصیل اعلام می شوند که درست نیست.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ۷۰ هزار از ۱۹۶ هزار نفری که اعلام شده تعیین تکلیف شده اند. ۴۳۲ نفر از ۷۰ هزار نفر کودک بازمانده از تحصیل به علت اشتغال شرایط حضور در مدرسه نداشته اند. ما ۹ میلیون دانش آموز ابتدایی داریم ۴۳۲ نفر به دلیلی اشتغال و کار مدرسه نمی‌روند که عدد بزرگی نیست.

طریفی حسینی در مورد آزمون استخدامی گفت: ۶۳۶ هزار نفر در مرحله کتبی آزمون استخدامی داوطلب داشته‌ایم و ۲۸ هزار نفر به‌عنوان آموزگار ابتدایی و استثنایی جذب خواهیم کرد.

وی گفت: سازمان سنجش تلاش می‌کند تا ۱۴ فروردین نتایج اولیه این آزمون را اعلام کند و از ۲۰ فروردین کانون‌های ارزیابی را مستقر کنیم تا بتوانی تا ۲۸ اردیبهشت فرایندهای ارزیابی تکمیلی را پی بگیریم. تلاش می‌کنیم قبل‌از آزمون استخدامی دبیری و هنرآموزان برای متوسط نتایج آزمون ابتدایی را اعلام کنیم. اواسط یا اواخر خرداد سعی می‌کنیم برنامه‌های تکمیلی این داوطلبان را انجام دهیم. ما می‌خواهیم قبل‌از ۲۸ اردیبهشت همه فرایندها طی شود و در خرداد نتایج نهایی را اعلام کنیم. می‌خواهیم از خردادماه ۱۴۰۳ دوره مهارتی یک‌ساله معلمان جدید را دنبال کنیم و در تابستان بخش اعظمی از کار انجام شود و از مهرماه به‌کار گرفته شوند.

.طریفی ادامه داد:  از ۲۸ هزار نفر جذب برای آموزگاری ابتدایی ۱۱۶۸ نفر آموزگاری استثنایی خواهد بود.

او تاکید کرد: تلاش ما بر این است که شایسته‌ترین معلمان را که حق کودکان و دانش‌آموزان ما در دوره ابتدایی هست انتخاب کنیم. با استفاده از ۶۳۶ هزار نفر جذب معلم، کمبود نیرو و سازمان‌دهی نیروی انسانی را انجام می‌دهیم. عوامل متعددی روی تأمین نیروی انسانی مهرماه ما اثرگذار است؛ ضریب اشتغال مثبت همکاران یکی از دلایل است. برخی معلمان ما علاوه بر کاری که انجام می‌دهند به‌ تدریس غیرموظف و حق‌التدریس هم علاقه دارند. بازنشستگی نیز یکی از دلایلی است که می‌تواند در کمبود معلم مؤثر باشد راهکارهای متنوعی برای موضوع طراحی شده و مهم‌ترین راهکار جذب نیروی انسانی تمام‌وقت به‌صورت رسمی از طریق دانشگاه فرهنگیان و پس‌از آن آزمون‌های استخدامی است‌.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه اتاق وضعیت نیروی انسانی تشکیل شده است گفت: سازمان‌دهی نیروی انسانی سال آینده توسط این اتاق انجام می‌شود. جلسات آن برگزار شده و برنامه‌ریزی مطلوبی انجام داده ایم.

وی در خصوص بحث توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی گفت: در قالب طرح شهید همت ۱۰۸ هزار نفر از معلمان ابتدایی در دوره‌های توانمندسازی شرکت کرده‌اند که بصورت حضوری و غیرحضوری انجام شد.

طریفی درمورد ارتقای سواد خواندن و زبان آموزی دانش آموزان ابتدایی عنوان کرد: زبان‌آموزی دانش‌آموزان با تأکید بر پایه اول ابتدایی از دیگر اقدامات معاونت ابتدایی است و بسته‌هایی تحت عنوان زبان‌آموزی طراحی شده و در قالب نامه‌ای که سال گذشته به‌صورت آزمایشی شروع شد پی گیری کردیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ۸ هزار مدرسه به صورت آزمایشی در این طرح شرکت داشتند و بر مهارت‌های پایه‌ای خواندن دانش آموزان و همین‌طور تقویت مهارت‌های زبانی و سواد خواندن و زبان و ادبیات فارسی در دانش آموزان که زبان معیار آموزش است تأکید شده است. باید شرایطی را فراهم کنیم که یادگیری عمیق‌تر دانش‌آموزان اتفاق بیفتد چراکه ارتباط بین معلم و دانش‌آموز از طریق زبان فارسی است.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز