خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

ارتقای شأن‌ و منزلت معلمان مقدمه‌ای بر تامین معیشت‌شان است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۳۲۸۱

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه وضع قانون رتبه‌بندی دنبال ارتقای جایگاه و منزلت معلم است، گفت: در اینکه مشکلات معیشتی معلمان وجود دارد، شکی وجود ندارد، اما اینکه بگوییم کل موضوع معیشت فرهنگیان را به حوزه رتبه‌بندی آن‌ها مرتبط کنیم، صحیح نیست.

«قاسم احمدی لاشکی» معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا رتبه‌بندی نتوانسته تا کنون مشکلات معیشت معلمان را به شکل کامل برطرف کند و معلمان هنوز احساس نمی‌کنند با رتبه‌بندی وضعیت زندگی آن‌ها بهتر شده است؟ گفت: قرار نبود رتبه‌بندی معلمان موضوع معیشت آن‌ها را حل کند. البته که معیشت اهمیت خودش را دارد، حق معلمان است و میزان دریافتی آن‌ها هم اکنون بسیار کم است و باید فکر اساسی برای آن کرد. 

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: وضع قانون رتبه‌بندی دنبال ارتقای جایگاه و منزلت معلم است؛ یعنی رتبه‌بندی مشخص می‌کند که به چه کسی استاد معلم، دانشیار معلم، استادیار معلم یا مربی آموزشی می‌گوییم. بنابراین در اینکه مشکلات معیشتی معلمان وجود دارد، شکی وجود ندارد، ولی اینکه بگوییم کل موضوع معیشت فرهنگیان را به حوزه رتبه‌بندی آن‌ها مرتبط کنیم، صحیح نیست. 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که با توجه به گرفتاری‌های اقتصادی معلمان، معیشت آنها در اولویت است یا احیای منزلت معلمی؟ گفت: از هیات علمی دانشگاه‌ها برای شما مثال می‌زنم؛ هم اکنون ما مثلا در دانشگاه آزاد اسلامی هیات علمی‌های زیادی داریم که رقم مشخصی حقوق می‌گیرند که رقم پایینی هم هست، اما در دانشگاه‌های دولتی استاد و هیات علمی با همان مقام علمی مشابه با استاد دانشگاه آزاد رقم دیگری دریافت می‌کند که شاید دو برابر یا بیشتر از حقوق استاد دانشگاه آزاد باشد، اما با وجود حقوق کمتر، باز هم آن استادتمام دانشگاه آزاد، جایگاه استادی که کسب کرده برایش مهم است و صرفا به خاطر اینکه رقم دریافتی او پایین‌تر از دانشگاه‌های دولتی است، حاضر نیست از مقامش دست بکشد و دانشگاه آزاد را رها نمی‌کند. 

احمدی لاشکی در ادامه تاکید کرد: اصلا اگر ما به همان استادتمام‌های دانشگاه آزاد بگوییم با رتبه‌بندی برای تدریس به مدارس بیایید و همان حقوق دانشگاه آزاد را هم دریافت کنید، با اینکه عدد دریافتی تغییر نکرده و تغییر فقط از شان استادتمامی دانشگاه به معلمی است، این استاد شان استاد تمامی را کنار نمی‌گذارد و به خاطر آن جایگاه استادتمامی هم که شده به کارشان در دانشگاه آزاد با علم به اینکه حقوق‌شان از اساتید دانشگاه دولتی کمتر است، ادامه می‌دهند. 

معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش اضافه کرد: خیلی از مواقع ممکن است تعیین جایگاه بالاتر، ما را مجبور کند که معیشت معلمان را هم ارتقا دهیم. پس ارتقای جایگاه و شان و منزلت معلمان می‌تواند مقدمه‌ای شود تا معیشت‌شان را متناسب با سطحی که قرار دارند، تامین کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز