خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تخصیص ۲ هزار سهمیه به دانش آموزان عشایری در کنکور دانشگاه فرهنگیان

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۱۶۹۷

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از تخصیص ۲ هزار سهمیه به دانش آموزان صد در صد عشایری در کنکور دانشگاه فرهنگیان خبر داد.

«علی تیرگیر» مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در کنکور دانشگاه فرهنگیان سهمیه خوبی برای دانش آموزان عشایر در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: امسال در کنکور دانشگاه فرهنگیان دو هزار سهمیه برای دانش آموزان عشایر گرفته‌ایم یعنی از حدود ۲۵ هزار جذبی که وزیر آموزش و پرورش برای جذب در دانشگاه فرهنگیان داشته اند، دو هزار نفر آن از دانش آموزان عشایر هستند. البته همه تلاش ما این است که این دو هزار سهمیه به دانش آموزان صد در صد عشایری تخصیص داده شود. 

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است که دانش آموزی که متوسطه اول و دوم را در مدرسه عشایری که کد عشایری دارد گذرانده باشد، می‌تواند از این سهمیه دو هزار نفری برای ورود به دانشگاه فرهنگیان بهره ببرد. 

تیرگیر همچنین در مورد تشکیل مدارس سمپاد عشایری بیان کرد: مطابق صحبت و رایزنی با سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در راستای تعریف و ایجاد مدارس استعداد درخشان ویژه دانش اموزان عشایر برنامه‌هایی داریم. این تجربه در استان فارس انجام شده است و بسیار هم موفق بود و همان تجربه موفق موجب انگیزه مندی بیشتر ما شد و به این نتیجه رسیدیم که این ایده درست است و باید در راستای تحقق آن گام برداشت. 

۴۹.۵ درصد پوشش تحصیلی در مدارس عشایری مختص دختران است

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به اینکه سازمان ملی استعدادهای درخشان می‌گوید زمانی می‌توان مجوز مدرسه استعداد درخشان صادر کرد که حداقل سه هزار نفر دانش آموز پایه ششم داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در استان‌هایی که این شرط را احزار کنیم و یا بدانیم که چنین شرطی وجود دارد، دنبال این هستیم که امسال در دو تا سه استان مدرسه تیزهوشان عشایری می‌سازیم. فکر می‌کنم چهار استان بتوانند امسال در گام اول مجوزها را بگیرند و به دنبال این هستیم که در هیات امنای مدارس سمپاد تبصره‌ای به این شرط و مبتنی بر وجود سه هزار دانش آموز پایه ششمی برای تاسیس مدرسه تیزهوشان بزنیم و در راستای عدالت آموزی تراکم و حدنصابی که اعلام شده را برای دانش آموزان عشایر پایین بیاوریم. 

در ادامه مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در خصوص احیا و تاسیس دوباره دانشسراهای عشایر که ایده آن سالهای گذشته از طرف محمد بهمن‌بیگی مطرح شده بود و نتایج مثبتی هم در پی داشت اظهار کرد: دقیقا سهمیه‌ای که در دانشگاه فرهنگیان تخصیص داده‌ایم به منظور احیای چنین ایده‌هایی است. ما با تخصیص این سهمیه کنکوری، دنباله روی احیای دانشسراهای عشایری هستیم. به همین منظور در آزمون استخدامی ماده ۲۸ در پرورشی، آموزگاری ابتدایی، متوسطه و مربیان تربیت بدنی برای مدارس عشایر سهمیه ویژه لحاظ کرده ایم. 

تیرگیر در خصوص فرهنگسازی برای تحصیل دانش آموزان عشایری که تا کنون برای تحقق سواد فرزندان خود پیشرو بوده اند، اظهار کرد: هم اکنون حدود ۴۹.۵ درصد پوشش تحصیلی در مدارس عشایری را دختران تشکیل می‌دهند که نشان از اهمیت تحصیل برای آن‌هاست و سهم پسران نیز ۵۱.۵ درصد است. اولیای این دانش آموزان علاقه و رغبت بسیاری برای تحصیل فرزندان خود در مدارس دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز