خبرگزاری کار ایران

معاون پرستاری وزارت بهداشت:

تعداد دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن و‌ام آر آی در ایران از کل اتحادیه اروپا بیشتر است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۰۹۶۴

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه در تولید علم، رشته پرستاری در منطقه رتبه اول را دارد، حتی بزرگتر از کشورهای غرب آسیا است و پار را فراتر گذاشتیم، به طوری که بالغ بر ۳۵ دوره تخصصی علمی در گروه پرستاری داریم که همه این‌ها مرهون زحمات همکاران ماست.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت در نشستی، گفت: شاید برخی از ما ناخواسته، اما بعضی نیز عمدی خداوند این امکان را سر راهمان قرار داده که بتوانیم به مخلوق خدمت کنیم. 

وی افزود: پرستاری دو جنبه دارد، یک جنبه آن عشق است که شما و مردم ما را بیشتر از جنبه ایثارگیری می‌شناسید و بسیار ارزشمند است که اصلا قیمت ندارد، جنبه دوم آن بحث مراقبت است. 

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: به تعبیر خانم دکتر مداح، مادر جامعه پرستاری که می‌گویند، «مراقبت به توان عشق»، یعنی عشق شالوده اصلی کار ماست، چون اگر نباشد، رباطی بیش نیستیم، مراقبت نیز دارای جنبه علمی است، جنبه علمی بودن حرفه ما شاید کمرنگ‌تر به چشم بیاید و کمتر درباره آن صحبت شده است، شاید از این نظر کم‌لطفی شده است. 

عبادی تصریح کرد: خوشبختانه ما می‌توانیم ادعا کنیم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ۳۰ مرکز پرستاری، بالغ بر ۲۱۰مرکز رسیده، کمتر از هزار نفر پرستار و بهیار در سال پیش از انقلاب بوده که امروز به سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در مقطع کارشناسی، ۱۳ رشته کارشناسی ارشد و دکتری داریم که هم دستاورد ارزشمند برای انقلاب و هم برای حرفه پرستاری است. 

وی ادامه داد: علاوه بر این اتفاقات ارزشمند، در حوزه پژوهش نیز خوشبختانه در تولید علم، رشته پرستاری در منطقه رتبه اول را دارد، حتی بزرگتر از کشورهای غرب آسیا است و پار را فراتر گذاشتیم، به طوری که بالغ بر ۳۵ دوره تخصصی علمی در گروه پرستاری داریم که همه این‌ها مرهون زحمات همکاران ماست. 

معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین تأکید کرد: عرصه‌هایی که پرستار بتواند خدمت کند، علاوه بر بیمارستان که مردم بیشتر ما را در این قالب می‌شناسند، در کشورهایی که به لحاظ سلامت ترقی پیدا کرده‌اند، از حوزه پرستاری بوده است و از نیروهای حد واسط استفاده بهینه‌تری کرده‌اند، شاید به طور کلی ایرادی که نظام سلامت ما دارد و ارتباطی به دولت‌ها ندارد این است تمرکز زیادی بر تخصص‌گرایی دارد و این هزینه زیادی را به نظام سلامت تحمیل می‌کند، این باعث ایجاد نیازهای اغوایی می‌شود، مثلا تعداد دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن و‌ام آر آی در ایران از کل اتحادیه اروپا بیشتر است، این مربوط به همان نگرش بیمارمحور بودن است. 

عبادی ادامه داد: به قول معروف، شرایط طوری پیش رفته که ما رزق‌مان را از بیمار بودن مردم به‌دست می‌آوریم، نه از سلامت مردم و این خیلی تلخ است.

وی در ادامه اظهار کرد: نکته جالب این است که بهبود شاخص‌های سلامت که از سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب رخ داده، ارتباطی به متخصص و فوق تخصص و دستگاه‌های اسکن و‌ام آر آی نداشته است، بلکه مربوط به بهورز با حداقل تحصیلات بوده که آموزش‌های ساده‌ای دیده و کمک کرده که شاخص‌های بهداشتی رشد کند؛ در کشورهای مترقی نیز همین گونه بوده است. 

معاون پرستاری وزارت بهداشت، تأکید کرد: جامعه ۲۶۰ هزار نفری پرستاری که ۲۳۰ هزار نفر درمان و ۳۰ هزار نفر آن در عرصه‌های دیگر خدمت می‌کنند، یک ظرفیت و پتانسیل بزرگ در کشور است که از این ظرفیت بزرگ استفاده حداقلی می‌شود، ما توانایی این را داریم که براساس آموزش‌هایی که در دانشگاه‌ها می‌بینیم، خدمات را ارزان‌تر و با کیفیت‌تر ارائه دهیم. 

 عبادی افزود: معمولا اذهان افراد این طور عادت کرده که برای پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت‌مان اقدامی انجام ندهیم که ناشی از آموزش نادرست است؛ بسیاری از اقداماتی که در درمان و مراکز بیمارستانی انجام می‌شود، طوری است که می‌توان خدمت مورد نظر را با قیمت ارزان‌تر انجام داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز