خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

نباید جلوی استقرار کارخانه آسفالت سرخه حصار با بهانه‌های غیرعلمی گرفته شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۹۱۸

شهردار پایتخت درباره آخرین وضعیت صدور مجوز محیط‌زیستی کارخانه آسفالت شماره ۴ تهران گفت: با ارسال نامه به آقای سلاجقه (رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست)، از ایشان درخواست کرده‌ایم که مجوز موقت استقرار کارخانه آسفالت سرخه‌حصار را صادر کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، استقرار کارخانه آسفالت شماره ۴ در مجاورت پارک ملی سرخه‌حصار، مدتی است که به موضوعی اختلافی بین شهرداری تهران و اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان تبدیل شده است. مسئولان این اداره‌کل از سال گذشته مخالفت خود را با احداث این کارخانه در حاشیه یکی از مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط‌زیست استان تهران اعلام کرده‌اند و با این وجود، مدیریت شهری پایتخت در ماه‌های اخیر فرآیند احداث این کارخانه را آغاز کرده است؛ اقدامی که به هیچ وجه به مذاق مدیران محیط‌زیستی استان خوش نیامده و اخیرا علیرضا رحمتی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان تهران به ایلنا گفته است که «هیچ‌گونه مجوزی برای استقرار کارخانه آسفالت سرخه‌حصار صادر نشده است و پیشرفت فیزیکی عملیات احداث این کارخانه قطعا یک تخلف محسوب می‌شود.» 

اما در حالی از نظر رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان تهران، شهرداری پایتخت مرتکب تخلف شده است که پیش از او، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر نیز به ایلنا گفته بود که «افتتاح کارخانه آسفالت شماره ۴ بدون مجوز محیط‌زیست غیرقانونی است. اگر شهرداری یا هر نهاد عمومی یا خصوصی دیگری بخواهد در محدوده استان تهران کارخانه‌ای را احداث کند، ابتدا باید مجوزهای لازم را از اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان یا سازمان حفاظت محیط‌زیست دریافت کند. بنابراین براساس قانون، شهرداری تهران حق ندارد که تا پیش از دریافت مجوز محیط‌زیستی، کارخانه آسفالت سرخه‌حصار را افتتاح کند و اگر مدیریت شهری بخواهد این کارخانه را بدون اخذ مجوز به بهره‌برداری برساند، قطعا اقدام غیرقانونی انجام داده است.» 

با وجود این اظهارات اما «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران تاکید دارد که مدیریت شهری پایتخت به تمام ضوابط محیط‌زیستی لازم برای اجرای پروژه‌های شهری پایبند است و به گفته او، در موضوع کارخانه آسفالت شماره ۴ نیز شهرداری با ارسال نامه به علی سلاجقه، از شخص رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درخواست کرده است که مجوز موقت استقرار این کارخانه را صادر کند. 

زاکانی در توضیح بیشتر در این زمینه به خبرنگار ایلنا گفت: شهرداری تهران همواره به تعهدات خود درباره الزامات محیط‌زیستی پایبند است و در دوره کنونی مدیریت شهری، تعهدات زیست‌محیطی خود را حتی بیش از آنچه وظیفه شهرداری بوده است، انجام داده‌ایم. کارخانه آسفالت شماره ۴ نیز از ۹۲۰ بک‌فیلتر برخوردار است که این مساله باعث می‌شود آلایندگی این کارخانه، کمتر از یک اتوبوس باشد. 

شهردار تهران ادامه داد: در حال حاضر ۲۰۸۰ اتوبوس در شهر تهران فعال است و با احداث کارخانه آسفالت سرخه‌حصار، عملا میزان آلودگی هوا فقط به اندازه اضافه شدن یک اتوبوس دیگر به پایتخت بالا خواهد رفت که مقدار ناچیزی محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، میزان آلایندی کارخانه آسفالت سرخه‌حصار بسیار کمتر از کارخانه‌های آسفالت دیگری است که همین حالا در نقاط دیگر پایتخت فعال است. 

وی افزود: جهت غالب وزش باد در تهران از غرب به شرق است، بنابراین هر کارخانه‌ای که در غرب پایتخت احداث شود، آلایندگی وارد شهر خواهد شد، ولی اگر کارخانجات در شرق تهران و البته در حاشیه محدوده شهری تاسیس شوند، آلایندگی آن‌ها بر اثر وزش باد به خارج از شهر منتقل می‌شود و به آلودگی هوای پایتخت اضافه نمی‌کند؛ بنابراین برای احداث کارخانجات باید روی شرق تهران سرمایه‌گذاری کنیم که در کارخانه آسفالت سرخه‌حصار نیز همین موضوع را مد نظر قرار داده‌ایم. 

زاکانی همچنین خاطرنشان کرد: از مدیرانی که با احداث کارخانه آسفالت سرخه‌حصار مخالفت می‌کنند، درخواست می‌کنیم که با رعایت انصاف و پس از انجام تمام بررسی‌های کارشناسی لازم در این زمینه اظهار نظر کنند، زیرا شهرداری تهران هزینه بالایی را صرف کرده تا کارخانه‌ای را برای تولید آسفالت بخرد و در شرق تهران مستقر کند که مطابق با ایده‌آل‌های مد نظر سازمان محیط‌زیست باشد. این کارخانه تمام استانداردهای زیست‌محیطی را پاس کرده و حتی از ضوابط تعیین‌شده توسط این سازمان بهتر است. 

شهردار تهران تاکید کرد: درباره مجوز محیط‌زیستی کارخانه آسفالت سرخه‌حصار، خود من شخصا با آقای سلاجقه و معاون ایشان صحبت کرده‌ام و آن‌ها، ما را راهنمایی کرده‌اند که چگونه برای دریافت مجوز موقت استقرار کارخانه شماره ۴ به عنوان تامین‌کننده آسفالت مورد نیاز پروژه آزادراه شهید شوشتری به سازمان محیط‌زیست نامه بزنیم. این نامه را نیز به سازمان ارسال کرده‌ایم و به نظر می‌رسد برخی آقایان از ارسال نامه درخواست مجوز موقت توسط شهرداری اطلاع ندارند. 

زاکانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: برای این که کیفیت آسفالت حفظ شود، لازم است که آسفالت پس از تولید در کارخانه، در بازه زمانی کوتاهی در محل مورد نظر ریخته شود. این در حالی است که مثلا اگر بخواهیم آسفالت را از غرب به شرق تهران منتقل کنیم، کیفیت آن در زمان پخش کاهش می‌یابد. با توجه به این که بودجه شهرداری عملا جزو اموال شهروندان تهرانی به حساب می‌آید، ما نمی‌توانیم نسبت به نحوه هزینه‌کرد بیت‌المال بی‌تفاوت باشیم و اموال مردم را به هدر بدهیم. 

وی در پایان یادآور شد: با توجه به این که آزادراه شهید شوشتری در شرق تهران قرار گرفته، حتما لازم است کارخانه‌ای که آسفالت آن را تولید می‌کند، در شرق پایتخت مستقر شود؛ بنابراین نباید برخی افراد با بهانه‌های غیرعلمی جلوی استقرار این کارخانه را بگیرند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز