خبرگزاری کار ایران

جزئیات نرخ، ضرایب و ساعات طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۳

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۸۷۶

همزمان با دویست و سیزدهمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران، نرخ پایه، ضرایب و ساعات مربوط به عوارض ورود به محدوده‌های طرح ترافیک تعیین و تبصره‌های این لایحه تصویب شد.

به گزارش ایلنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سیزدهمین جلسه دوره ششم شورا، نرخ پایه عوارض ورود به محدوده‌های طرح ترافیک را ۱۰۰ هزار تومان تعیین کردند و ضرایب این رقم نیز بر اساس جداول مربوط به محدوده تردد، ساعت تردد و آلایندگی وسایل نقلیه مشخص شد.

نرخ پایه عوارض طرح ترافیک سال ۱۴۰۲ مبلغ ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده بود و این نرخ برای سال ۱۴۰۳ به میزان ۱۰۰ هزار تومان تعیین شد.

براساس لایحه عوارض ورود به محدوده‌های طرح ترافیک، عوارض تردد وسایل نقلیه‌ای که به صورت غیرمجاز در محدوده‌‎های ممنوعه تردد می‌کنند، در صورت تکمیل نبودن ظرفیت سقف مجاز تردد روزانه، مطابق حداکثر ضرایب پیش‌بینی‌شده در جداول ضرایب مربوط به روز و ساعت تردد و همچنین ضرایب مربوط به آلایندگی وسایل نقلیه محاسبه خواهد شد.

ضریب تردد در محدوده طرح ترافیک (حلقه اول) ۱.۵ درصد، محدوده کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم) در روزهای غیرمجاز ۰.۷۵ درصد و هر دو محدوده طرح ترافیک (حلقه اول) و کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم) ۱.۵ درصد پیش‌بینی شده است.

جزئیات نرخ، ضرایب و ساعات طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۳

براساس جدول ضریب مربوط به ساعت تردد، برای اولین ورود یا تردد در ساعات اوج صبحگاهی (۶:۳۰ تا ۱۰) و آخرین خروج یا تردد از ساعت ۱۶ تا ۱۹ ضریب ۱.۵ درصد، اولین ورود یا تردد در ساعات اوج صبحگاهی (۶:۳۰ تا ۱۰) و آخرین خروج یا تردد در ساعات غیراوج (قبل از ۱۶ یا بعد از ۱۹) ضریب ۱ درصد، اولین ورود یا تردد در ساعات غیر اوج (۱۰ به بعد) و آخرین خروج یا تردد در ساعات اوج عصرگاهی (۶:۳۰ تا ۱۰) ۱ درصد، اولین ورود یا تردد در ساعات اوج عصرگاهی (۱۶ تا ۱۹) و آخرین خروج یا تردد در ساعات اوج عصرگاهی(۱۶ تا ۱۹) ۱ درصد و اولین ورود یا تردد در ساعات غیر اوج (۱۰ به بعد) و آخرین خروج یا تردد در ساعات غیر اوج (قبل از ۱۶ یا بعد از ۱۹) ۰.۷ درصد پیش‌بینی شده است.

جزئیات نرخ، ضرایب و ساعات طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۳

با تغییر ساعت خاتمه (۱۹) در نیمه دوم سال، ساعت مصوب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران ملاک محاسبه خواهد بود.

بر اساس جدول ضریب مربوط به آلایندگی وسایل نقلیه، برای تردد وسایل نقلیه هیبریدی و وسایل نقلیه برقی ضریب صفر درصد، وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی برتر  تهران ۰.۸ درصد، وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی معتبر از مراکز معاینه فنی تهران (در صورت ایجاد دسترسی لازم از سامانه سیمفا) ۰.۹ درصد، وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی معتبر ۱ درصد و وسایل نقلیه با عمر بیش از ۲۰ سال (در صورت ایجاد دسترسی لازم از سامانه سیمفا) ۱.۲ درصد تعیین شده است.

براساس این لایحه، وسایل نقلیه مجاز، خودروهایی هستند که مطابق ضوابط و مقررات قانونی دارای معاینه فنی برتر بوده، فاقد بدهی عوارض سالانه خودرو باشند، مالکان آنها نسبت به انجام ثبت‌نام در سامانه «تهران من» اقدام کرده باشند و در سقف مجوزهای ورودی روزانه نسبت به رزرو مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک اقدام کنند.

در لایحه عوارض ورود به محدوده های طرح ترافیک در سال آینده، عوارض تردد خودروی متعلق به ساکنان محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا که در سامانه «تهران من» ثبت‌نام و عوارض سالیانه خودرو و بدهی عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوای خودروی خود را پرداخت کرده باشند، جهت صدور مجوز تردد به محدوده‌ها، متناسب با محدوده مرتبط با محل سکونت با ضریب ۰.۵ محاسبه می‌شود.

جزئیات نرخ، ضرایب و ساعات طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۳

شهرداری تهران مکلف است در صورت رزرو مجوز روزانه ورود در طرح ترافیک و عدم ورود در محدوده مذکور، نسبت به دریافت معادل ۲۰ درصد نرخ پایه از متقاضیان اقدام کند.

به ازای صدور مجوز سالیانه تردد در محدوده طرح ترافیک در کل سال برای هر خودرو مبلغ ۳۹۳ هزار تومان بابت بهای خدمات اخذ خواهد شد.

عوارض تردد وسایل نقلیه پلاک شهرستان با اعمال ضریب ۱.۲ تعیین و محاسبه می‌شود. همچنین خودروهای تاکسی که منطبق با ضوابط سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در زمینه حمل مسافر فعالیت نمی‌کنند، با اعلام آن سازمان به عنوان خودروی عادی محسوب شده و مشمول پرداخت عوارض تردد خواهند شد.

عوارض تردد وسایل نقلیه بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که انجام فعالیت‌ها، وظایف شغلی و امور درمانی آنها مستلزم ورود به محدوده‌های طرح ترافیک و کاهش آلودگی هواست، در سقف مجوزهای ورودی در کل سال با اعمال ضریب ۰.۱ تعیین و محاسبه می‌شود.

وسایل نقلیه با پلاک ویلچر (ژ) که انجام فعالیت‌ها، وظایف شغلی و امور درمانی آنها مستلزم ورود به محدوده‌های ممنوعه تردد است، مشمول پرداخت عوارض موضوع این مصوبه نیست.

در لایحه به شهرداری تهران اجازه داده شده به خبرنگارانی که از سهمیه تخصیص یافته استفاده نکرده یا فاقد خوردو هستند، کارت بلیت الکترونیک رایگان یک ساله جهت استفاده از وسایل نقلیه عمومی اختصاص دهد. نحوه تعیین موارد خاص از جمله خبرنگاران، عکاسان خبری و روزنامه نگاران به موجب دستورالعملی که به تایید کمیسیون مشترک متشکل از کمیسیون عمران و حمل و نقل و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا می رسد، تعیین خواهد شد.

عوارض ورود و تردد در محدوده‌های ترافیکی با رعایت سقف مجوزهای ورودی به محدوده برای جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر با ارائه تأییدیه بنیاد شهید و امور ایثارگران با ضریب صفر محاسبه می‌شود.

جزئیات نرخ، ضرایب و ساعات طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۳

عوارض تردد خودروهای آژانس و مؤسسات اتومبیل کرایه با ضریب ۰.۶ درصد، خودروهای سواری مجاز پلاک (ع) تهران مشروط به ثبت نام در سامانه «تهران من» و خودروهای مجاز سرویس مدارس در روزهای تحصیلی و آموزشگاه‌های رانندگی با ضریب ۰.۳ درصد و خودروهای مینی بوس و اتوبوس مجاز پلاک (ع) تهران مشروط به ثبت نام در سامانه «تهران من» با ضریب صفر پیش بینی شده است.

عوارض تردد وانت پلاک عمومی با ظرفیت زیر ۲.۵ تن در صورت دریافت باربرگ سفر، وانت پلاک شخصی زیر ۳.۵ تن در صورت دریافت باربرگ حقوقی ۰.۳ درصد و در صورت دریافت حداقل سه باربرگ حقوقی همراه با ارسال اطلاعات مکانی ۰.۱۵ درصد و در صورت دریافت باربرگ حقیقی ۰.۶۵ درصد و همچنین دریافت حداقل سه باربرگ حقوقی همراه با ارسال اطلاعات مکانی ۰.۴۵ درصد محاسبه خواهد شد.

عوارض تردد کامیونت بین ۳.۵ تا ۶ تن در صورت دریافت باربرگ حقوقی ۰.۴ درصد و در صورت دریافت حداقل سه باربرگ حقوقی همراه با ارسال اطلاعات مکانی ۰.۲۵ درصد و در صورت دریافت باربرگ حقیقی ۰.۹ درصد و همچنین دریافت حداقل سه باربرگ حقیقی همراه با ارسال اطلاعات مکانی ۰.۷۵ درصد پیش بینی شده است.

وسایل نقلیه باری در صورتی مشمول تسهیلات برتر می شوند که در هر روز حداقل سه باربرگ همراه با ارسال اطلاعات مکانی و زمانی آن تردد از طریق GPS یا هر طریق دیگر به سامانه بارانه شهرداری تهران، صادر کند. تا زمان فراهم شدن زیرساخت های لازم توسط شهرداری جهت ارسال اطلاعات مکانی و زمانی تردد، صدور حداقل سه باربرگ در روز برای برخورداری از تسهیلات برتر ملاک عمل خواهد بود.

جزئیات نرخ، ضرایب و ساعات طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۳

عوارض صدور مجوز روزانه ورود به محدوده کامیون ممنوع در شهر تهران در موارد خاص که به تشخیص سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه های مسافری شهر تهران صادر می شود، تا پنج سال مبلغ ۵۰ هزار تومان، پنج تا ۱۵ سال ۷۰ هزار تومان و ۱۵ سال به بالا ۹۰ هزار تومان است.

تردد شبانه وسایل نقلیه باری در محدوده کامیون ممنوع شهر تهران از ساعت ۲۳ تا ساعت ۶ صبح، در صورت عدم دریافت باربرگ و یا تردد خارج از مسیر تعیین شده در باربرگ، مشمول پرداخت عوارض به میزان ۹۰ هزار تومان بوده و در صورت دریافت باربرگ، عوارض برای این وسایل نقلیه با ضریب صفر محاسبه خواهد شد. همچنین کامیون های حامل سوخت و آرد مشمول پرداخت عوارض صدور مجوز روزانه نبوده و صرفاً مکلف به دریافت باربرگ خواهند بود.

صدور مجوز تردد برای کامیون ها در ساعات مجاز تردد، منوط به دارا بودن معاینه فنی معتبر و اخذ مجوز از سامانه حمل و نقل بار و کالای شهرداری تهران است، همچنین تردد کامیون های بالای ۶ تن ظرفیت در محدوده های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، مستلزم پرداخت عوارض و ضرایب خواهد بود.

جزئیات نرخ، ضرایب و ساعات طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۳

شهرداری تهران موظف است به منظور جبران عوارض ناشی از ورود یا تردد غیرمجاز وسایل نقلیه در محدوده های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، نسبت به شناسایی وسایل نقلیه ای که عوارض را پرداخت نکرده اند، اقدام و بدهی دارنده وسیله نقلیه بابت عوارض پرداخت نشده را به حساب وی منظور و به آخرین شماره تلفن مالک ثبت شده در سامانه تهران من، پیامک کند و مالکان وسایل نقلیه مکلفند ظرف مدت ۱۰ روز کاری از تاریخ دریافت پیامک بدهی عوارض، نسبت پرداخت و تسویه بدهی اعلامی اقدام کنند. در صورت عدم پرداخت بدهی، به صورت ماهیانه ۲ درصد و تا سقف ۲۴ درصد سالیانه، جریمه بدهی بر میزان بدهی اعلامی افزوده خواهد شد.

پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مکلف است نسبت به اعمال قانون وسایل نقلیه متخلف از ضوابط مقرر در خصوص تردد غیرمجاز در محدوده های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا اقدام کند و شهرداری تهران نیز وظیفه دارد سه درصد از درآمد ناشی از مدیریت عوارض ورود به طرح ترافیک را در راستای بهبود اجرای طرح، تقویت و پشتیبانی لجستیکی و نیروی انسانی برای پلیس راهور تهران بزرگ به منظور اجرای کامل طرح و همچنین وصول مطالبات هزینه کند.

براساس اعلام پایگاه خبری شهر، لایحه عوارض ورود به محدوده‌های طرح ترافیک در دویست و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران تصویب و جهت تأیید نهایی به هیئت تطبیق فرمانداری تهران ارسال شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز