خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

برای افزایش رفاه مردم باید در علم و پژوهش سرمایه‌گذاری شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۸۰۸

رئیس بنیاد ملی علم ایران گفت: نباید پژوهش‌ها به طور کامل تقاضامحور شوند. بخش زیادی از پژوهش‌ها باید عرضه محور باشد به این معنا که فرصت‌هایی برای آینده ایجاد کند.

«علی‌محمد سلطانی» رئیس بنیاد ملی علم ایران (INSF) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد راه‌های رسیدن به ثروت از راه علم و دانشگاه عنوان کرد: اگر دنبال کشوری هستیم که مبنای آن نوآوری است و هر روز محصولات جدیدی به مردم ارائه می‌کند تا رفاه مردم بیشتر شود، باید در علم و پژوهش سرمایه‌گذاری کنیم.

رئیس بنیاد ملی علم ایران افزود: سرمایه‌گذاری در پژوهش مانند آبیاری ریشه درخت است که ضرورت دارد. درختی که ریشه نداشته باشد یا همان ریشه‌ای که دارد خشکیده شود، میوه‌ای نخواهد داشت. 

سلطانی تصریح کرد: ما در بنیاد ملی علم از پژوهش‌هایی که در آینده برای کشور قدرت اقتصادی یا صنعتی ایجاد می‌کنند یا موجب اقتدار علمی کشور می‌شود با همین دیدگاه تقویت ریشه‌ها حمایت می‌کنیم. 

رئیس بنیاد ملی علم ایران با بیان اینکه بنیاد دائما فرخوان‌هایی را اعلام می‌کند و حوزه‌های پژوهشی مورد نیاز را مشخص می‌کند، ادامه داد: در زمینه‌های علوم پزشکی، فنی مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، علوم کشاورزی و معارف دینی اولویت‌های مختلفی را اعلام می‌کنیم. اعضای هیات علمی می‌توانند طرح خود را در قالب پیشنهاد پژوهشی یا رساله دکتری، طرح پسادکتری، خوشه پژوهشی و کرسی، مطابق آیین نامه‌ها به بنیاد ملی علم ایران ارسال کنند و بعد از داوری مورد حمایت مالی و در پی آن افزایش انگیزه برای فعالیت‌های این چنینی قرار می‌گیرند. 

در ادامه سلطانی با تاکید بر اینکه نباید پژوهش‌ها به طور کامل تقاضامحور شوند، اینطور گفت: بخش زیادی از پژوهش‌ها باید عرضه محور باشد به این معنا که فرصت‌هایی برای آینده ایجاد کند؛ این یک اصل است، ولی طبیعی است بخشی از پژوهش‌ها باید برای حل مسائل یا بر اساس نیاز و تقاضای صاحبانش باشد.

رئیس بنیاد ملی علم ایران اضافه کرد: در بنیاد علم ایران ما موضوعاتی مسئله‌محور و مهمی مانند تورم، تاب آوری شهری، مباحث مربوط به جمعیت وجود دارد که ما به کمک پژوهش، ابعاد مختلف این موضوعات مهم را می‌شکافیم و به عنوان نیازهای پژوهشی آن را اعلام می‌کنیم و در بخش دیگر، از شرکت‌های دانش بنیان درخواست می‌کنیم تقاضای خود را مطرح کنند و به دانشگاه‌ها فراخوان می‌دهیم تا برای رفع این نیازهای پژوهشی شرکت‌های دانش‌بنیان در فراخوان شرکت کنند. 

سلطانی ضمن تاکید بر افزایش سقف و تعریف سطح‌بندی شده حمایت از پژوهش‌ها گفت: این حمایت‌ها از ۱۸۰ میلیون تومان تا چهار و نیم میلیارد تومان دنبال می‌شود. همچنین تدوین و اجرای برنامه‌های هدفمند حمایت از پژوهش‌ها بر اساس اسناد بالادستی و با همکاری سازمان‌های تخصصی، از برنامه‌هایی است که در بنیاد ملی علم ایران دنبال می‌شود. 

او خاطرنشان کرد: ما از دانشگاه‌ها انتظار داریم ماموریت‌هایی برای خود انتخاب کنند و وقتی ماموریت دانشگاه‌ها مشخص می‌شود، ما با آن‌ها تفاهم نامه‌ای امضا می‌کنیم که در قالب برنامه حمایت از دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی مأموریت‌گرا، از طرح‌های پژوهشی چند تخصصی و ماموریت گرای آن‌ها تا سالی یک و نیم برابر حمایت می‌کنیم و تاکنون با ۲۵ دانشگاه تفاهم‌نامه همکاری در جهت مأموریت‌گرایی دانشگاه، امضا کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز