خبرگزاری کار ایران

اخذ گواهینامه ISO 18385 برای کیت ژنتیک مرکز تحقیقات

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۴۰۱۸

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی از اخذ گواهینامه ISO 18385 برای کیت های ژنتیک مرکز تحقیقات خبر داد و گفت: این استاندارد برای اولین بار در جهان اسلام به یکی از محصولات تولیدی پزشکی قانونی ایران اختصاص یافته است.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، محسن صابری افزود: استاندار ISO 18385، اولین استاندارد بین‌المللی در دنیا است که به محصولات مورد استفاده در حوزه پزشکی قانونی مربوط می شود و محصولاتی که پروتکل های لازم را رعایت کرده باشند موفق به دریافت این گواهینامه خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه پزشکی قانونی ایران در بین کشورهای اسلامی برای اولین بار موفق به دریافت این استاندارد شده است، تصریح کرد: پس از چند مرحله بازدید و ارزیابی توسط کارشناسان و مدیرعامل شرکت مربوط، استاندارد ISO 18385، برای کیت تشخیص هویت مرکز تحقیقات صادر شد که اخذ این استاندارد به منزله رعایت تمامی پروتکل های لازم و تأیید دقت و تشخیص صددرصدی کیت های ژنتیک است.

صابری افزود: پروتکل های رعایت شده برای دریافت این استاندارد، مجموعه پروتکل هایی است که ریسک آلودگی DNA انسان را به حداقل می رساند زیرا اگر کمترین آلودگی در DNA وجود داشته باشد، نتایج آزمایشات درست و قابل اطمینان نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: توجه به شواهد DNA انسان همچنان یکی از قابل اطمینان‌ترین روش‌ها در پزشکی قانونی برای تعیین هویت، بررسی رابطه ابوت، تشخیص تجاوزات و ... محسوب می‌شود، به شرط آن که کلیه الزامات مربوط به آن رعایت شود؛ لذا بهترین روش‌ها نیز باید با استانداردهای بین‌المللی همراه باشند.

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با بیان اینکه استاندار ISO 18385، اولین استاندارد بین‌المللی در دنیا است که به محصولات مورد استفاده در حوزه پزشکی قانونی می‌پردازد، گفت: این استاندارد پروتکل‌هایی را برای به حداقل رساندن ریسک آلودگی DNA انسان در محصولات مورد استفاده در جمع‌آوری، نگهداری و تحلیل مواد بیولوژیک برای مقاصد پزشکی قانونی پیشنهاد می‌دهد که برای نیروی پلیس، آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی و همچنین تولیدکنندگان محصولات حوزه پزشکی قانونی کاربرد دارد.

صابری یادآور شد: از آنجا که کیت های تعیین هویت تولیدشده در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در حال حاضر و پس از کسب بالاترین استانداردهای بین المللی، در آزمایشگاه های ژنتیک سازمان، بانک اطلاعات هویت ژنتیک، آزمایشگاه های تشخیص هویت ناجا ونیز در فرایند شناسایی شهدای گمنام مورد استفاده قرار می گیرد، اخذ این استاندارد اطمینان خاطر از نتایج به دست آمده در آزمایشات را دو چندان می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز