خبرگزاری کار ایران

آزمایشگاه سلامت بافت مرکز تحقیقات در لیست آزمایشگاه های همکار وزارت بهداشت قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۱۸۷

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: با پیگیری های صورت گرفته و چندین نوبت بازدید ناظران سازمان غذا و دارو، آزمایشگاه سلامت بافت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی موفق به کسب پروانه بهره برداری آزمایشگاه های همکار سازمان غذا و دارو شد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، محسن صابری افزود: سلامت بافت های برداشتی از پیکرها، که مورد فراوری قرار گرفته و محصول به دست آمده از آن در درمان برخی بیماری ها استفاده می شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید سلامت آن پیش از فرآوری در آزمایشگاه های معتبر مورد سنجش و تأیید قرار گیرد.

وی افزود: از آنجا که سازمان پزشکی قانونی کشور و آزمایشگاه سلامت بافت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی اهمیت ویژه ای برای سلامت مردم و درمان بیماران نیازمند به بافت های فراوری شده قائل است همواره تلاش کرده این امر مهم را به بهترین و دقیق ترین شکل ممکن انجام دهد تا نتایج اعلام شده از سوی آن مرکز دقیق و تأمین کننده سلامت مردم باشد.

صابری تصریح کرد: پیرو درخواست مرکز تحقیقات و پس از بازدیدهای متعدد ناظران آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، آزمایشگاه سلامت بافت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در فهرست آزمایشگاه های همکار سازمان غذا و دارو قرار گرفت و این به آن معناست که زین پس نظرات اعلام شده از سوی این آزمایشگاه به شرکت های فعال در زمینه فراوری بافت به منزله اعلام نظر آزمایشگاه مرجع خواهد بود و باید بر اساس آن اقدام شود.

وی با تأکید بر اینکه بافت های برداشتی باید از سلامت کامل برخوردار باشند تا مورد فراوری قرار گیرد، ادامه داد: آلودگی هایی همچون HIV ، هپاتیت A، هپاتیت B و به طور کلی تمامی آلودگی های ویروسی و باکتریایی بافت از طریق نمونه خونی مورد بررسی قرار می گیرد و شرکت ها در صورت تأیید سلامت بافت توسط این آزمایشگاه به فراوری اقدام خواهند کرد.

دکتر صابری یادآور شد: پیش از آنکه آزمایشگاه سلامت بافت مرکز تحقیقات در فهرست آزمایشگاه های همکار قرار گیرد، شرکت ها می توانستند پس از اخذ نظر این آزمایشگاه، از آزمایشگاهی دیگر نیز در خصوص سلامت بافت تأییدیه دریافت کنند و چون ما جزو آزمایشگاه های همکار نبودیم، می توانستند نظر آزمایشگاه دوم را، حتی اگر مغایر با نظر پزشکی قانونی باشد، ملاک عمل قرار دهند و از این ناحیه ممکن بود مخاطراتی برای سلامت مردم و بیماران ایجاد شود.

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: از این پس نظر آزمایشگاه مرکز تحقیقات در حوزه سلامت بافت نظر قطعی و نهایی و در واقع همان نظر آزمایشگاه مرجع است که باید ملاک عمل شرکت های فرآوری بافت قرار گیرد.

وی اخذ این پروانه را اعتباری برای مرکز تحقیقات و پزشکی قانونی دانست و گفت: مجهز بودن به بهترین و به روز ترین تجهیزات، پایبندی کامل به دستورالعمل های موجود و صحت سنجی از عملکرد و فرایندها و برخورداری از نیروی انسانی مجرب، متعهد و متخصص از جمله عواملی هستند که زمینه اخذ این پروانه از سازمان غذا و دارو را برای مرکز تحقیقات پزشکی قانونی فراهم کردند.

یادآور می شود برداشت و فرآوری بافت با راه اندازی بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در سال 1399 به طور جدی در دستور کار قرار گرفت. برداشت بافت به دلیل تأثیر قابل توجه آن در درمان و بهبود برخی بیماری ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با فرآوری و استفاده از این بافت ها می توان به نجات و درمان بسیاری از بیماران کمک کرد. بر این اساس و پس از موافقت و اعلام رضایت خانواده متوفی، بافت هایی مانند دریچه های قلبی، قرنیه چشم، تاندون های اتصال دهنده عضلات، استخوان‌ها و قسمت هایی از پوست برداشت می شود. به طور متوسط از پیکر هر متوفی حدود ۱۴ نوع بافت را می توان برداشت کرد که با دانش فعلی، ۱۴۰ بیمار به طور مستقیم یا غیرمستقیم از بافت های یک پیکر بهره مند می شوند و با استفاده از این بافت های فرآوری شده یا از مرگ نجات پیدا کرده و یا کیفیت زندگی آن ها بهتر می شود.

بافت های برداشته شده از جمله در درمان ناهنجاری های مادرزادی یا اکتسابی قلبی، زخم های ناشی از سوانح و سوختگی ها، ضایعات بینایی ناشی از اختلالات قرنیه، اعمال جراحی ترمیمی دندان پزشکی و جراحی های ارتوپدی بیماران و... کاربرد داشته و به صورت وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس از برداشت بافت ها از پیکر متوفی، این بافت ها تحت فرآوری قرار گرفته که این فرایند حدود سه ماه به طول می انجامد.

نکته مهم آن است که وقتی از پیکر یک متوفی، بافتی برداشت می شود، آلودگی های میکروبی و ویروسی آن مورد بررسی قرار گیرد. در آزمایشگاه سلامت بافت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی بیماری هایی مانند ایدز، انواع هپاتیت ها و سیفلیس مورد آزمایش قرار می گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز