خبرگزاری کار ایران

در جمع خبرنگاران صورت گرفت؛

رونمایی رئیس پلیس راهور از گواهینامه دوزبانه/ تغییر کتاب آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۸۶۸

رئیس پلیس راهور فراجا ضمن رونمایی از گواهینامه دوزبانه، از تغییر کتاب آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار سید کمال هادیان‌فر صبح امروز (سه‌شنبه ۶ دی ۱۴۰۲) در جمع خبرنگاران در ستاد پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در شهرک آزمایش تهران، از گواهینامه دوزبانه رونمایی کرد و همچنین توضیحاتی را درباره تصویب آیین‌نامه جدید راهنمایی و رانندگی توسط هیات دولت ارائه داد.

رئیس پلیس راهور فراجا در این خصوص گفت: در بحث انواع صدور گواهینامه، موضوع کاهش مهلت توقف تبدیل پایه گواهینامه‌ها مد نظر پلیس قرار داشت که به تصویب هیات دولت رسید و بر این اساس، مهلت توقف تبدیل گواهینامه پایه ۳ به ۲ و پایه ۲ به ۱، کاهش یافت.

سردار سید کمال هادیان‌فر ادامه داد: در آیین‌نامه گذشته پیش‌بینی شده بود کسانی که گواهینامه پایه ۳ داشتند و پایه ۲ می‌خواستند، ۲ سال باید توقف می‌کردند، اما در اصلاح آیین‌نامه، زمان توقف به یک سال کاهش پیدا کرده است. البته در حال حاضر روش‌های قبلی برای تبدیل گواهینامه از پایه ۳ به ۲ و از پایه ۲ به ۱ برقرار است، ولی آیین‌نامه به محض ابلاغ دولت، در کل کشور اجرایی خواهد شد.

همه گواهینامه‌ها دوزبانه می‌شوند

هادیان‌فر همچنین با تاکید بر این که همه گواهینامه‌ها دوزبانه خواهند شد، گفت: برای تمام افرادی که تاریخ انقضای گواهینامه آنها تمام شده است، یا درخواست المثنی دارند یا به‌تازگی می‌خواهند گواهینامه بگیرند، گواهینامه دوزبانه صادر خواهند شد.

این مقام ارشد انتظامی با بیان این که براساس کنوانسیون ژنو، گواهینامه ۷۲ کشور در جمهوری اسلامی ایران قابل استفاده است، عنوان کرد: در گذشته گواهینامه بین‌المللی به صورت دفترچه‌ای و از طریق وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صادر می‌شد، اما براساس آیین‌نامه جدید، این گواهینامه‌ها به صورت کارت‌های عادی گواهینامه و به شکل دو زبانه فارسی و انگلیسی صادر می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اشاره به ۱۰ ساله بودن مدت اعتبار گواهینامه‌های دوزبانه، خاطرنشان کرد: صدور گواهینامه دوزبانه برای هموطنان ما در کشورهای خارجی و عضو در کنوانسیون رانندگی ژنو نیز به همین صورت است. البته افرادی که می‌خواهند به خارج از کشور سفر کنند و برای دریافت گواهینامه دو زبانه فوریت دارند، می‌توانند به سامانه سخا مراجعه کنند.

وی در پایان از تغییر کتاب آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی خبر داد و گفت: حجم بالای کتاب قدیمی، قیمت بالا و وجود توضیحات غیر لازم از دلایل اصلی تغییر کتاب آیین‌نامه بود که مورد تاکید فرماندهی فراجا قرار داشت. کتاب جدید ۳۰ درصد حجم کتاب قدیمی را دارد و شرایط را به گونه‌ای فراهم کرده‌ایم که یک کتاب برای تمام اعضای خانواده قابل استفاده باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز