خبرگزاری کار ایران

در مراسم بزرگداشت استاد «هوشنگ ضیایی» صورت گرفت؛

رونمایی از چاپ جدید کتاب «راهنمای صحرایی پستانداران ایران»

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۱۹۸۱

عصر امروز در مراسم بزرگداشت استاد هوشنگ ضیایی، پیشکسوت متخصص حیات وحش، استاد بازنشسته دانشگاه و از مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران در بدو تاسیس آن، از چاپ جدید کتاب «راهنمای صحرایی پستانداران ایران» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عصر امروز (یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲) در مراسم «شب هوشنگ ضیایی» که در قالب برنامه «شب‌های بخارا» به همت مجله بخارا و برای بزرگداشت این استاد برجسته و پیشکسوت حوزه حیات وحش در خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران برگزار شد، چاپ جدید کتاب «راهنمای صحرایی پستانداران ایران» مورد رونمایی قرار گرفت.

چاپ نخست این کتاب که نوعی دایره‌المعارف برخوردار از اطلاعات میدانی درباره عمده گونه‌های پستاندار بومی ایران محسوب می‌شود، در سال ۱۳۷۵ با تالیف استاد هوشنگ ضیایی توسط انتشارات سازمان حفاظت محیط‌زیست به چاپ رسید. در سال‌های بعد نیز این کتاب بارها تکمیل و تجدید چاپ شد و عصر امروز جدیدترین چاپ کتاب با اطلاعات تکمیلی و تصویرگری جدید رونمایی شد.

در چاپ ابتدایی کتاب «راهنمای صحرایی پستانداران ایران»، اطلاعات مربوط به ۱۶۰ گونه پستاندار جمع‌آوری شده بود و در تازه‌ترین نسخه کتاب، تعداد گونه‌های بررسی‌شده به ۲۰۹ گونه افزایش یافته است. کتاب «راهنمای صحرایی پستانداران ایران»از گذشته تا امروز به عنوان کتاب مرجع دانشگاهی مورد استفاده دانشجویان قرار می‌گیرد و همچنان بخشی از سوالات کنکور کارشناسی ارشد رشته محیط‌زیست‌ از این کتاب طراحی می‌شود.

استاد «هوشنگ ضیایی» (متولد ۱۳۲۲ - کرمان) در سال ۱۳۴۹ به دعوت مرحوم اسکندر فیروز، بنیان‌گذار سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران، به این سازمان پیوست؛ سازمانی که در آن زمان به عنوان سازمان شکاربانی و نظارت بر صید شناخته می‌شد و بعدها رفته‌رفته گسترش یافت و با تشکیل شورای عالی حفاظت محیط‌زیست، مسئولیت‌های متعددی به آن سپرده شد. 

ضیایی در بخشی از دوران خدمت خود در سازمان حفاظت محیط‌زیست، مدیریت اداره‌کل شکاربانی و نظارت بر صید خوزستان، مدیریت اداره‌کل محیط‌زیست استان فارس و مدیریت اداره‌کل محیط‌زیست استان مازندران را برعهده داشت. او در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در سمت‌هایی نظیر مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و مشاور معاون محیط‌زیست‌ طبیعی و تنوع زیستی در ادوار گوناگون مدیریتی، با این سازمان همکاری داشت.

انجام چند مرحله سرشماری سراسری چارپایان علفخوار، مدیریت برنامه احیای گوزن زرد ایرانی و مدیریت پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، بخشی از مسئولیت‌هایی است که استاد ضیایی در طول بیش از ۵۰ سال خدمت خود به طبیعت ایران برعهده داشته است. او همچنین سابقه ۲۵ سال تدریس در دانشکده‌های محیط‌زیست دانشگاه‌های مختلف کشور را در کارنامه دارد و افراد آگاه و دلسوز بسیاری را برای حفاظت از محیط‌زیست و حیات وحش ایران تربیت کرده است.

گفتنی است، کتاب «راهنمای صحرایی پستانداران ایران» ثمره یک عمر تلاش و تحقیق میدانی استاد هوشنگ ضیایی در طبیعت کشورمان محسوب می‌شود که براساس پژوهش‌های میدانی شخصی، گردآوری تحقیقات سایر اساتید دانشگاه و گفت‌وگو با جوامع محلی حاشیه زیستگاه‌های حیات وحش ایران تالیف شده است. 

رونمایی از چاپ جدید کتاب «راهنمای صحرایی پستانداران ایران»

رونمایی از چاپ جدید کتاب «راهنمای صحرایی پستانداران ایران»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز