خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه شهید بهشتی:

پس از التهابات سال قبل هیچ دانشجویی نداشتیم که به خاطر مسائل سیاسی از درس عقب بماند/ تحصیل ۴۰۰ دانشجوی پزشکی غیرایرانی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۱۷۸۱

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: ما بزرگترین مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان هستیم و همین حالا ۴۰۰ دانشجوی پزشکی غیرایرانی در دانشگاه شهید بهشتی حضور دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ "محمودرضا آقامیری" رئیس دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: ما هم اکنون در چهار پردیس فعال هستیم؛ پردیس ولنجک، عباس پور که دانشکده‌های فنی مهندسی ماست، مجموعه دانشگاه شهید بهشتی در زیرآب که دانشکده های علوم طبیعی و مطالعات محیطی است و پردیس اکباتان. ما حدود ۲۰ هزار دانشجو در رشته های علوم انسانی، هنر، مهندسی و علوم انسانی داریم و در برخی رشته‌ها سرآمد هستیم مانند حقوق، معماری، اقتصاد و در رشته‌های علوم پایه نیز سعی کردیم جایگاه ویژه داشته باشیم.

آقامیری تصریح کرد: از سال گذشته حدود ۲۰ دانشکده فعال دانشگاه را ارتقا دادیم و امسال به ۲۳ دانشکده افزایش می یابد. ۱۰ پژوهشکده منحصر به فرد هم داریم مانند دانشکده هسته‌ای که تنها دانشکده هسته‌ای در منطقه است و پژوهشکده لیزر ما که بسیار پیشرفته است.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: سال گذشته ایجاد برنامه تحولی را در نظر داشتیم و ۶ هدف را آنجا تعیین کردیم. اعتلای اخلاق حرفه‌ای، گسترش مرجعیت آموزشی، سرآمدی در آموزش‌های تخصصی، تقاضا محور کردن علوم و علوم  مرزی و خوداتکایی و هوشمندی، توسعه دیپلماسی و فعالیت بین‌الملی و ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه از موضوعاتی است که برای آن‌ها شاخص‌های کلان و راهبردهایی تنطیم شده است. حرکتی به عنوان سند تحول را دنبال کردیم.

آقامیری گفت: سال گذشته فضای دانشگاه با التهاب روبه‌رو بود. درست است که حجم آن کم بود، ولی فضا را بهم ریخت. امسال سعی کردیم دانشگاه را با شرایط عادی آغاز کنیم. سال قبل دو هزار و ۲۲ مجله در اسکوپوس نمایه داشتیم  و امسال به ۱۷۹۱ رسیده است.

او بیان کرد: ما در زمینه تولید علم به زبان فارسی که تاکید رهبر انقلاب است نیز تلاش کرده‌ایم و تلاش برای تبدیل شدن زبان فارسی به عنوان پایگاه علمی جهان ادامه دارد.

آقامیری افزود: امسال دانشجویان بدون مشکل قبل از ورود به تهران خوابگاه داشتند و راحت در بدو ورود به خوابگاه رفتند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه فعالیت‌های مربوط به فناوری و پارک علم و فناوری دانشگاه بسیار قوی است گفت: در مجموع تعداد ۳۵ پارک علم و فناوری و ۵۰ مرکز رشد، ۴۱ شرکت خلاق و دانش بنیان در پارک‌های علم و دانش و ۲۰ مرکز رشد هم اکنون در دانشگاه مستقر هستند.

آقامیری ادامه داد: احداث یک پارکی هم در واحد عباس پور در دست مطالعه داریم همچنین ۴ هزار و ۳۸۰ متر مساحت پارک دانشگاه شهید بهشتی است و برای اشتغال دانشجویان فکر کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم علم دانشجوی ما نافع باشد.

رییس دانشگاه شهید بهشتی ضمن بیان اینکه حدود ۶۰ انجمن علمی در دانشگاه وجود دارد، اظهار کرد: دانشگاه شهید بهشتی شورای صنفی نداشت و به دلیل عدم مشارکت دانشجویان و حدنصاب نرسیدن انتخابات شورا برگزار نشد  مطابق قانون باید شورای صنفی فعال شود.

آقامیری بیان کرد: در حال حاضر ۱۰۰ نفر از دانشجویان مشاور رئیس دانشگاه هستند و از مقطع کارشناسی تا دکتری برای فعالیت های مختلف به رئیس دانشگاه کمک می‌کنند و مسائل را انتقال می‌دهند.

او افزود: حدودا ۴ ساختمان نیمه کاره داشتیم که در شرف اتمام است و ۳۰ تا ۴۰ درصد کارشان مانده بوده که به ۱۰ درصد رسید. پروژه سنگینی هم در دانشکده اقتصاد و مجموعه سنجش از دور در دست داریم.

آقامیری اضافه کرد: جذب هیات علمی در سال گذشته در دانشگاه فعال بوده و ۱۳۵ پایه تشویقی به اعضای هیأت علمی اعطا شد. ۶۹ هیأت علمی جدید استخدام کردیم. به کمک طرح شهید شهریاری نیز ۱۰ نخبه به دانشگاه اضافه شد. ۴۹ عضو را برای تبدیل وضعیت به وزارت علوم اعلام کردیم و ۳۹ عضو تبدیل وضعیت شدند و ۳۹ عضو ارتقا داشتند.

او گفت: ما ارتباط علمی خوبی با دانشگاه‌های منطقه مانند با دانشگاه های ازبکستان برقرار کردیم. و این دست فعالیت ها گسترش می یابد. با سفرای کشورهای مختلف نیز ارتباط داریم که استقبال خوبی هم از آن شده است و تلاش می‌کنیم در آینده دانشگاه بریکس را در ایران داشته باشیم. با کشورهای روسیه، آسیای میانه‌، عمان، عراق، ازبکستان، افغانستان، اندونزی، چین و... در ارتباط هستیم و منجر به امضای قرارداد و تفاهم نامه شده است.

او ادامه داد: هم اکنون جذب پذیرش دانشجوی خارجی افزایش یافته و دانشجویان خارجی ما قبلا کم بود و امسال مراجعات ۴ برابر نسبت به سال قبل افزایش یافت. ضمن اینکه بعد از قضایای افغانستان ۵۰ بورس به دانشجویان دختر افعانستانی دادیم. همچنین برنامه‌های پست دکتری و بازدید اساتید خارجی از دانشگاه‌های خودمان را داریم که فعالیت پررنگی داشتند.

آقامیری عنوان‌ کرد: ما بزرگترین مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان هستیم و همین حالا ۴۰۰ دانشجوی پزشکی غیرایرانی در دانشگاه شهید بهشتی حضور دارند.

او با اشاره به اردوها و فعالیت های فرهنگی گفت: ۱۷۰ نفر دو هفته پیس در اردوی راهیان پیشرفت از پالایشگاه خلیج فارس و نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس بازدید داشتند. ما اردوی فرهنگی برای کل داوطلبان ورودی جدید علاقه مند داریم که در چهار هفته برای زیارت و آموزش و اردو به مشهد اعزام می شوند.

آقامیری در ادامه در خصوص دانشجویانی که در التهابات سال قبل مشکلاتی داشتند، بیان کرد: سال قبل هیچ دانشجویی را نداشتیم که به خاطر مسائل سیاسی از درس عقب بماند جز یک نفر که مشکل او هم حل شد و توانست ادامه تحصیل بدهد.

آقامیری تاکید کرد: تلاش کردیم مذاکرات با جوانان به شکلی باشد که مشکلشان حل شود. وظیفه دانشگاه‌، تربیت است و سعی کردیم از طریق تربیتی مسائل دانشجویان را حل کنیم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: ما دانشگاه معین وزارت صمت هستیم. حرکت پیش دستانه به سمت صنعت داشتیم و منتظر نماندیم آنها اقدام کنند از این رو قراردادی با وزارت صمت داریم و با بخش معدن و صنایع ایران جلساتی داشتیم و در نشست صنعت با حضور ۵ وزیر توافق نامه امضا شد. همین شرایط را با وزارت نیرو هم داریم.

آقامیری ادامه داد: سعی کردیم وابستگی مالی خودمان را با توسعه فعالیت های پارکهای علم و فناوری و مراکز خلاق به دولت کم کنیم و فشار را از روی دوش دولت برداریم و منابع خود را تامین کنیم.

آقامیری درباره تحریم دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: ۱۰ سال تحریم این دانشگاه تمام شده است. البته تحریم روی فعالیت‌های دانشگاه تاثیر خاصی نداشته است، فقط برای بعضی از اعضای هیات علمی مشکلاتی پیش آورد به طوری که نتوانستند مقالاتشان را در نشریات بین‌المللی منتشر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز