خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

امروز به عنوان کسی که برای ثبات مدیریت می‌کوشم، مورد سوال هستم/ هرکاری کنیم، کسانی هستند که تفسیری برای خود بسازند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۷۰۵

وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز من به عنوان کسی که برای ثبات مدیریت می‌کوشم، مورد سوال هستم

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ "رضامراد صحرایی" وزیر آموزش و پرورش در اولین همایش ملی آموزش و پرورش، ارتقای بهره‌وری، چالش‌ها، راهبردها و راهکارها بیان کرد: موضوع بهره‌وری بسیار کلیدی و مبحثی سهل و ممتنع در بین مدیران است. باید بدانیم بهره‌وری به معنای چیست. وقتی از افراد می‌پرسیم فکر می‌کنند خودشان بهترین کار را در زمینه بهره‌وری انجام می‌دهند، ولی لزوماً اینگونه نیست. آموزش و پرورش در هر کشوری نقطه تحول است. در زمان ۴۰ ساله دوم انقلاب باید از دستاوردها و نقاط قوت ۴۰وره اول انقلاب یاد بگیریم.

صحرایی گفت: مسئولان در همه حوزه‌های آموزش و پرورش حرف می زنند، اما در مقام عمل آموزش و پرورش کار هر کسی نیست. هر آرزویی درباره کشور داریم باید در آموزش و پرورش بذر آن را بکاریم. هر تغییری در آموزش و پرورش با آموزش  پرورش و از طریق آموزش و پرورش رخ می‌دهد.

وزیر افزود: معتقدم از بین همه راهبردها یکی از کلیدی‌ترین آنها توجه به بهره وری است. ما پیشرفت‌های بزرگی در بسیاری زمینه‌ها داریم. مثلا اینکه امروز کثرت دانشجو داریم، باید ببینیم آیا از آن توانستیم بهره ببریم؟

صحرایی ادامه داد: برای چهل واره دوم که پیام آن تمدن‌سازی بهره‌وری کلید تمدن نوین است. شروع بهره‌وری از منظر من به عنوان معلم حتما اهرم تحول و بهره‌وری نظام تعلیم و تربیت است. بهره‌وری در اقتصاد و فرهنگ و جامعه و آسیب‌های اجتماعی در همه شقوق باید به عامل پیش آورده مدیریت منفعل نکنیم. مدیریت منفعل یعنی واکنشی، یعنی مثلا آسیب اجتماعی داریم برایش بودجه می‌گذاریم که آسیب را حل کنیم. در فرهنگ و... نیز همین مدیریت واکنشی مدیریت غیر بهره‌ور است. همیشه هرچقدر بیکاری را از بین ببریم دستگاه دیگری هست که آن را زیاد می کند پس مدیریت واکنشی بی‌فایده است. هر مدیری آنقدر تفکر راهبردی ندارد که آینده دور را ببیند. مدیری که آینده دور را ببیند تمرکز خود را بر تعلیم و تربیت می گذارد.

عصو کابینه دولت سیزدهم اظهار کرد: مجلس به عنوان ریل گذار کشور زمانی می تواند ادعا کند برای آینده کاری کرده که روی آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کرده باشد. دولت‌ها نیز همینگونه هستند.

صحرایی گفت: اشکال کار در مدیریت غیر بهره ور این است که دائما با تفکر گذشته فکر حال است. باید به فکر آینده باشیم. رابطه بین مدرسه و بهره وری مستقیم است. بهره وری در هیچ سطحی از کشور به اندازه مورد انتظار محقق نمی شود مگر اینکه از مدرسه، بهره‌وری آغاز شود و هیچ کس هم به اندازه معلم در این امر نقش نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: ابتدا باید نظام یاددهی یادگیری را برای بهره وری آماده کنیم. اگر رشد اقتصاد، فرهنگ، جامعه قوی، تاب آوری نظام اجتماعی و... بخواهیم باید از مدرسه آن را شروع کنیم. هر تغییر بنیادین و بنیانی از نظام آموزشی و کودکستان‌ها آغاز می‌شود.

صحرایی تاکید کرد: ارکان بهره وری شامل ورودی، خروجی و پیامد است. امروز که ما با سرطان کنکور مواجه هستیم بهره وری می تواند کمک کند. گاهی سازمان هایی که خود را عامل بهره وری می دانند، عامل عدم بهره وری هستند. ما تلاش کردیم برای افزایش بهره وری مرجعیت را به معلم، کتاب و مدرسه برگردانیم. یکی از بزرگترین چالش‌ها و موانع بهره‌وری نظام اداری چاق است. ضعف بنیانی در نظام دانشی ما بلایی سر آموزش و پرورش آورده که ناشی از نبود نگاه راهبردی کلان است. ما دائما درگیر مسایلی هستیم که قبلا تولید شده و مدیر جدید باید یا آن را رفع کند یا از سر خود باز کند. روزمرگی مانع بهره وری می شود و اجازه نمی دهد از گنجینه گذشته و داشته ها بهره ببریم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بعضی ها فکر می‌کنند وزیر خوب کسی است که همانند شمشمیر زن سامورایی چشم ببندد و با مهارت تمام سر مدیران قبلی را بزند، اما من معتقدم باید به این آشوب‌ناکی مدیریتی خاتمه دهیم. امروز من به عنوان کسی که برای ثبات مدیریت می‌کوشم، مورد سوال هستم. گویی ما دوست داریم سکوت و ثبات نباشد و دوست داریم حتما آشوب و شکنندگی و بی ثباتی باشد. تصور می‌کنیم مدیر خوب مدیری است که همه مدیران قبلی را نسنجیده عوض کند و مدیر جدید روی کار بیاورد.

به گفته صحرایی کسانی که خود را متخصص تعلیم و تربیت می‌دانند، به وزیرانی اشاره می‌کنند که تا روی کار آمده‌اند، ۳۰ نفر را عوض کرده‌اند و می‌گویند وزیر دیگر یک ماه است روی کار آمده، اما هنوز مدیرانش را تغییر نداده است.

صحرایی گفت: باید از آشوب زدگی مدیریتی رهایی یافت. هرکاری می‌کنیم کسانی هستند که تفسیری برای خود بسازند. من در جشنواره بهیندخت راهکاری که در سند تحول تحول آمده است را بیان کردم که براساس آن برنامه درسی و نظامات ما متناسب دختران و پسران باید بهینه شود، اما یک صفحه از مطبوعات که بیت المال کشور است را حرام کردند و تیتر زدند: تفکیک جنسیتی در آموزش و پرورش!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز