خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

شناسایی مقوله اعتیاد و برخورد با آن می‌تواند تبدیل به رشته تحصیلی شود/ تدوین درسی دو واحدی به اسم «مهارت‌های اجتماعی» در دانشگاه شیراز

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۱۹۳

رئیس دانشگاه شیراز گفت:‌ باید در خصوص برخی موضوعات و آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد نیز بررسی علمی صورت بگیرد تا بدانیم چگونه از نظر علمی افراد درگیر با معضل اعتیاد را به سمت ترک ببریم ضمن اینکه بعد از ترک چگونه با فرد بهبودیافته رفتار کنیم که خودش را حفظ کند و سالم بماند. تعریف رشته‌هایی موثر در زمینه اعتیاد اثرگذار است و اصلا شناسایی مقوله اعتیاد و برخورد با آن، می‌تواند تبدیل به رشته تحصیلی شود.

«محمد موذنی» رئیس دانشگاه شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در مورد اهمیت تعریف میان رشته‌های جدید برای ارتقای کیفیت و به روزرسانی محتواهای آموزشی دانشگاه‌ها بیان کرد: متناسب با تغییرات شرایط فرهنگی و اجتماعی جوامع انسانی، کشورهای مختف از جمله کشور ما نیاز دارند که رشته‌های جدید دانشگاهی راه اندازی کنند.

موذنی تصریح کرد: این رشته‌های جدید باید متناسب با نیازهای زندگی مردم باشند. برخی رشته‌های تحصیلی که مثلا ۳۰ سال قبل پذیرش دانشجو داشته‌اند، شاید امروز دیگر مثل قبل مورد نیاز جامعه نباشند یا نیاز به آن رشته‌ها خیلی کمتر از قبل شده باشد و تعداد دانشجویانی که متقاضی تحصیل در آن رشته‌ها هستند نیز کاهش یافته  باشد.

او ادامه داد: به عنوان نمونه موضوع فضای مجازی و مدیریت آن، یکی از نکاتی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت و دانش خودمان را همسو با نیازهایی که این فضا ایجاد می‌کند به‌روز کنیم. حفظ و نگه داشت مردم در مقابل آسیب‌های این فضا، یکی از مسائل مورد تاکید است. خانواده، نوجوانان و کودکان در مواجهه با فضای مجازی مدیریت لازم دارند و دانش علمی و تعریف عناوین بین‌رشته‌ای در این حیطه و ارتقای توان فنی می‌تواند به همه ما کمک کند. 

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز تاکید کرد: باید در خصوص برخی موضوعات و آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد نیز بررسی علمی صورت بگیرد تا بدانیم چگونه از نظر علمی افراد درگیر با معضل اعتیاد را به سمت ترک ببریم، ضمن اینکه بعد از ترک چگونه با فرد بهبودیافته رفتار کنیم که خودش را حفظ کند و سالم بماند. روش‌های علمی خوبی برای رسیدن به چنین اهدافی وجود دارد که می‌تواند ثمرات اجتماعی مثبتی هم داشته باشد. 

رئیس دانشگاه شیراز تاکید کرد: تعریف رشته‌هایی موثر در زمینه اعتیاد اثرگذار است و اصلا شناسایی مقوله اعتیاد و برخورد با آن، می‌تواند تبدیل به رشته تحصیلی شود. مدیریت فضای خانواده و معضلات اجتماعی مبتنی بر خانواده مانند طلاق هم جای کار بسیاری دارد و دانشگاه‌ها با راه اندازی رشته‌های جدید می‌توانند چنین معضلات اجتماعی را کنترل و بهبود ببخشند. ما به تعداد زیادی کارشناس نیاز داریم که بتوانند در دسترس مردم قرار بگیرد و به آن‌هایی که نیاز به کمک دارند، از طریق علم و تخصص خود یاری برسانند. 

موذنی خاطرنشان کرد: فرض کنید وقتی بین زوجین اختلافی به وجود می‌آید، چطور می‌توان این معضل را مدیریت کرد تا به طلاق منجر نشود؟ امروز متاسفانه درصد طلاق در جامعه بالاست و رشته‌های علمی و عناوین دانشگاهی بین‌رشته‌ای می‌توانند به چنین حوزه‌های تخصصی و کاربردی ورود پیدا کنند و نیازهای جامعه را برطرف کنند. 

رئیس دانشگاه شیراز اضافه کرد: ما به کارشناسان خبره در چنین رشته‌هایی که متناسب با نیازهای اجتماعی جدید است، نیاز داریم که جای آن‌ها خالی است و دانشگاه این ظرفیت را دارد که به تربیت افرادی متخصص برای رفع آسیب‌ها بپردازد. 

موذنی ضمن اشاره به طرح‌هایی که دانشگاه شیراز در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی بین دانشجویان دارد، اظهار کرد: برای اولین بار درسی دو واحدی به اسم «مهارت‌های اجتماعی» تعریف شده که محتواهای مختلفی دارد و نودانشجویان ما باید این دو واحد را بگذرانند. این درس همه جوانب مربوط به آسیب‌های اجتماعی احتمالی را که ممکن است جوانان را درگیر کند، به آنها توضیح داده است. 

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز بیان کرد: ممکن است بخشی از این آسیب‌ها در پی دوری دانشجویان جدید از خانواده و قرار گرفتن در محیطی کاملا جدید رخ بدهد؛ بنابراین ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانشجویان می‌تواند آگاهی آن‌ها را بالا ببرد و از آسیب‌ها بکاهد. هم اکنون دو هزار نفر دانشجوی کارشناسی جدیدالورود دانشگاه شیراز این واحد درسی را به صورت الزامی می‌گذرانند. 

او ادامه داد: در کنار این اقدامات، مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه شیراز هم برنامه‌های مشخصی دارد و دانشجویان زیادی به این مراکز مراجعه می‌کنند و در زمینه‌های گوناگون از افراد متخصص حاضر در مرکز، مشاوره می‌گیرند. ما حتی در خوابگاه‌های دانشگاه نیز دفتر مشاوره داریم تا دانشجویان امکان استفاده از این دفاتر را در محل سکونت خود هم داشته باشند. 

موذنی عنوان کرد: سیستمی هم طراحی شده تا دانشجویان در معرض آسیب را شناسایی کنیم و تحت مشاوره قرار می‌دهیم. ابتدای ورود به دانشگاه برای تمام دانشجویان پرونده‌ای تحت عنوان «سلامت روان» تشکیل می‌دهیم به این ترتیب که دانشجو فرمی را پر می‌کنند که شامل حدود ۱۰۰ سوال است و از روی پاسخ‌هایی که افراد داده اند، متخصصان تجزیه و تحلیل می‌کنند و می‌دانیم که هر دانشجو در چه زمینه‌ای مشاوره یا کمک نیاز دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز