خبرگزاری کار ایران

با همکاری پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور؛

گزارش سازمان جهانی هواشناسی درباره وضعیت اقلیمی آسیا در سال ۲۰۲۲ میلادی منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۴۷۲

با همکاری پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشورمان، گزارش سازمان جهانی هواشناسی درباره وضعیت اقلیمی آسیا در سال ۲۰۲۲ میلادی تهیه و منتشر شد.

به گزارش ایلنا، مهدی رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از تهیه و انتشار گزارش سازمان جهانی هواشناسی (WMO) درخصوص وضعیت اقلیمی آسیا در سال ۲٠۲۲ با همکاری پژوهشگران و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، خدمات ملی هواشناسی- آبشناسی موسوم به NMHSs و چندین موسسه تحقیقاتی و تعدادی از آژانس‌های وابسته به سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای خبر داد.

وی افزود: در تهیه این گزارش نمایندگانی از کشورهای عضو سازمان جهانی هواشناسی از جمله افغانستان، بحرین، چین، هنگ‌کنگ، هند، جمهوری اسلامی ایران، ژاپن، ماکائو، مغولستان، نپال، عمان، پاکستان، قطر، جمهوری کره، روسیه، عربستان سعودی، سریلانکا، امارات متحده عربی، ویتنام و ازبکستان همکاری داشتند. 

رهنما خاطرنشان کرد: پژوهشگران و اعضای هیات‌علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به عنوان نمایندگانی از کشور جمهوری اسلامی ایران در تهیه این گزارش همکاری کردند.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در خصوص موضوع اصلی این گزارش توضیح داد: این گزارش به بررسی سال ۲٠۲۲ از منظر اثرات تغییر اقلیم و وقوع رخدادهای فرین همچون سیل و خشکسالی و همچنین تبیین آسیب‌های جانی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی وارده بر بسیاری از مناطق قاره آسیا می‌پردازد.

رهنما ادامه داد: در این گزارش اثرات رخدادهای فرین و اقدامات لازم برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه نسبت به مخاطرات، مورد بحث قرار گرفته و در خصوص تسریع در اجرای اقدامات، از جمله صدور هشدارهای به‌هنگام برای همه در منطقه تاکید شده است. 

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به روندهای مربوط به شاخص‌های اقلیمی و رخدادهای فرین توصیف‌شده در این گزارش و افزایش مورد انتظار در فراوانی و شدت آنها در بیشتر مناطق آسیا، واضح است که کشاورزی همچنان متاثر از تغییر اقلیم و رخدادهای فرین اقلیمی خواهد بود؛ این امر به‌ویژه در کشورهایی که بخش کشاورزی اهمیت اقتصادی قابل توجهی دارد، مشهود است. 

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور خاطرنشان کرد: از دیگر موارد تاکیدشده در این گزارش می‌توان به نقش تاب‌آوری سامانه غذایی در میزان مشارکت‌های تعیین‌شده ملی طرف‌های توافقنامه پاریس اشاره کرد. از فوریه 2023، بیشترین اولویت انتخاب‌شده برای سازگاری اقلیم توسط طرفین در منطقه آسیا، کشاورزی و پس از آن آب و بهداشت بوده است.

وی افزود: در این گزارش اثرات و بحران‌های مرتبط با اقلیم، از جمله تاثیر آنها بر اقتصاد، تعادل سیستم غذایی و تاب آوری در مقابل بلایا در آسیا بررسی و همچنی به سرمایه‌گذاری در خدمات وضع هوا و اقلیم براساس شرایط هر منطقه و به دنبال آن صدور هشدارهای به‌هنگام به‌منظور آمادگی برای اقدامات سریع به عنوان اولویت تمامی جوامع تاکید شده است.

براساس اعلام روابط‌عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، رهنما در پایان گفت: علاقمندان و پژوهشگران می‌توانند با مراجعه به تارنمای پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به نشانی www.rimas.ac.ir برای دریافت و مطالعه این گزارش اقدام کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز