خبرگزاری کار ایران

نماینده سازمان ملل در ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران بیشتر از سایر کشورهای جهان از تغییرات اقلیمی آسیب دیده است/ سرعت انجام فعالیت‌های جهانی برای مقابله با مشکلات ناشی از تغییر اقلیم بسیار آرام است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۷۲۴۴

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با بیان این که سرعت انجام فعالیت‌های جهانی لازم برای مقابله با مشکلات شدید ایجادشده بر اثر تغییر اقلیم بسیار آرام است، گفت: میزان خسارت‌های ناشی از تغییر اقلیم در مناطق مختلف جهان با یکدیگر متفاوت است و ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که آسیب‌های بیشتری را بر اثر تغییرات اقلیمی متحمل شده است. همچنین برخی داده‌ها نشان می‌دهد که ایران جزو کشورهایی است که بیشتر از سایر کشورهای جهان از تغییر اقلیم آسیب دیده است.

«اشتفان پریزنر»، نماینده هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به تشدید خسارت‌های ناشی از تغییر اقلیم بر محیط‌زیست و زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی کشورهای مختلف در سال‌های اخیر، در حال حاضر دولت‌های جهان چقدر برای مقابله با تبعات این پدیده جدی هستند، اظهار داشت: در چند سال گذشته سازمان ملل و نهادهای زیرمجموعه آن تلاش‌های زیادی را برای همراه کردن دولت‌های جهان به‌منظور مقابله با خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام داده‌اند که از جمله آن می‌توان به تصویب موافقت‌نامه‌هایی مانند «کنوانسیون ملل متحد درباره چارچوب تغییر اقلیم» (UNFCCC) و «توافقنامه پاریس» اشاره کرد که بیشتر کشورهای دنیا در این موافقت‌نامه‌ها مشارکت کرده‌اند. 

نماینده سازمان ملل در ایران ادامه داد: نباید فراموش کنیم که بازیگران زیادی در انتشار گازهای گلخانه‌ای به عنوان عامل اصلی ایجاد تغییرات اقلیمی نقش دارند؛ یعنی فقط دولت‌ها عامل تولید این گازها نیستند، بلکه شرکت‌های بسیاری در بخش خصوصی نیز در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای نقش ایفا می‌کنند. بنابراین برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مقابله با تبعات تغییر اقلیم، باید فعالیت‌های محلی در نقاط مختلف دنیا با تلاش‌های بی‌شماری همراه شود. البته در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که فعالیت‌هایی به‌منظور مقابله با خسارت‌های تغییرات اقلیمی در سطح جهان انجام می‌شود، اما سرعت انجام این فعالیت‌ها نسبت به مشکلات شدید ایجادشده بر اثر تغییر اقلیم بسیار آرام است. 

وی افزود: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که در حال حاضر متوسط دمای کره زمین نسبت به قبل از دوران صنعتی شدن حدود ۱.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرده است و اگر دولت‌ها و بخش خصوصی در سراسر جهان اقدامات لازم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را انجام ندهند، روند افزایش میانگین دمای هوای زمین ادامه پیدا خواهد کرد که بسیار نگران‌کننده است. 

میزان خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی در نقاط مختلف جهان متفاوت است 

پریزنر همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط اقلیمی موجود در ایران، کشور ما در سال‌های اخیر چقدر از خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی آسیب دیده است، توضیح داد: ایران هم مانند سایر کشورهای جهان از تغییر اقلیم آسیب دیده است، البته باید توجه داشت که میزان خسارت‌های ناشی از این پدیده در مناطق مختلف جهان با یکدیگر متفاوت است و ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که آسیب‌های بیشتری را بر اثر تغییرات اقلیمی متحمل شده است. 

نماینده هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران تاکید کرد: برخی داده‌ها نشان می‌دهد که ایران جزو کشورهایی است که بیشتر از سایر کشورهای جهان از خسارت‌های ناشی از تغییر اقلیم آسیب دیده است که ظهور و بروز این آسیب‌ها را در فجایع طبیعی مانند نوسانات دمایی شدید، وقوع سیلاب، افزایش گرد و غبار و همچنین تشدید مشکلات ناشی از کم‌آبی در ایران مشاهده می‌کنیم. تمام این مسائل نشان‌دهنده رشد آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی در ایران در چند سال گذشته بوده است. 

لزوم تقویت همکاری‌های سازمان ملل و ایران برای مقابله با تبعات تغییر اقلیم 

پریزنر همچنین با توجه به خسارت‌های ناشی از تغییر اقلیم بر ایران، درباره ارزیابی اش از فعالیت‌های کشورمان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای گفت: اصولا در هر کشوری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای باید اقدامات بلندمدتی انجام شود. اما در سال‌های اخیر فرآیندهای مناسبی برای مقابله با مشکلات ناشی از تغییر اقلیم در ایران آغاز شده که از جمله آن می‌توان به طرح جهانی حفاظت از تالاب‌ها، مدیریت تبعات خشکسالی، مقابله با گرد و غبار و اجرای طرح‌های نهال‌کاری و بیابان‌زدایی اشاره کرد که بخشی از این فعالیت‌ها با همکاری مشترک میان سازمان ملل و دولت ایران در حال اجراست. 

وی در پایان تصریح کرد: طبیعتا برای مقابله بهتر با خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی در ایران در سال‌های آینده، باید همکاری‌های بین سازمان ملل و دولت جمهوری اسلامی تقویت شود. سازمان ملل متحد برای کمک به کنترل آثار تغییر اقلیم در ایران آمادگی دارد و در حال حاضر مذاکراتی خوبی بین مقامات دولت ایران و سازمان ملل در این زمینه در جریان است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز