خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان محیط‌زیست تاکید کرد:

اجرای شروط ۱۳گانه در احداث سایت جدید پسماند گلستان الزامی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۴۶۳

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در حین احداث سایت جدید مدیریت پسماند استان گلستان، باید گزارشات پایش به طور مداوم توسط اداره‌کل محیط‌زیست استان به ستاد سازمان تحویل داده شود و مهمترین اصل در این زمینه، نظارت دقیق بر اجرای شروط ۱۳گانه ذکرشده در گزارش ارزیابی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چهل و پنجمین جلسه «کارگروه ملی مدیریت پسماندها» عصر امروز با حضور علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، ایرج حشمتی، معاون محیط‌زیست‌ انسانی سازمان، مهدی خادم‌ثامنی، مدیرکل دفتر مدیریت پسماند، محمدرضا کنعانی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان، پرویز درویش، معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد، محمد مهدی نوربخش، دبیر ستاد آب، اقلیم و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و جمع دیگری از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مرتبط با موضوع پسماند با دستور کار «بررسی سایت جدید مدیریت پسماند شمال گلستان» در محل سالن جلسات سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد. 

در این جلسه ایرج حشمتی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره صدور مجوز صادرشده برای سایت جدید مدیریت پسماند استان گلستان توضیح داد: این مجوز در سال ۱۳۸۹ صادر شده و کیفیت تهیه گزارشات ارزیابی در آن زمان خیلی بالا نبوده است. همچنین در گزارشات مرتبط با این سایت، به موضوع کاهش زباله از مبدأ اشاره نشده است که این مساله بسیار مهم است و باید در دستور کار قرار بگیرد. در استان‌های شمالی کشور به‌شدت با کمبود فضای دفن زباله مواجه هستیم و باید با کاهش میزان تولید زباله از مبدأ، مشکلات ناشی از این عارضه را کم کنیم. 

وی افزود: در گزارش ارزیابی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای سایت جدید مدیریت پسماند استان گلستان، شروط ۱۳گانه‌ای ذکر شده است که باید به طور کامل اجرا شود و اگر این اتفاق نیفتد، اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان باید به مساله ورود پیدا کند و حتی در صورت لزوم، پیگیری‌های قضایی را انجام دهد. مهمترین مساله برای مدیریت پسماند در استان‌های شمالی کشور از جمله استان گلستان، کاهش میزان تولید زباله و تفکیک پسماند از مبدأ است که این موضوع باید با همکاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و آموزش صحیح به شهروندان مد نظر قرار گیرد. 

حشمتی با تاکید بر این که در بازدید اخیر مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست از سایت جدید مدیریت پسماند استان گلستان، عوارض زیست‌محیطی مختلفی برای این سایت دیده شده است، گفت: اگر سایت از کنار رودخانه عبور کند، باید تمهیداتی برای جلوگیری از ورود شیرابه تصفیه‌نشده به رودخانه اندیشیده و گزارشات مربوط به آن به سازمان محیط‌زیست ارائه شود. همچنین در حین احداث این سایت باید گزارشات پایش به طور مداوم توسط اداره‌کل محیط‌زیست استان به ستاد سازمان تحویل داده شود و مهمترین اصل در این زمینه، نظارت دقیق بر اجرای شروط ۱۳گانه ذکرشده در گزارش ارزیابی است. 

گفتنی است، جلسات «کارگروه ملی مدیریت پسماند» با ۱۲ عضو در سطح معاونان وزرا و سازمان‌ها از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا کنون به صورت مداوم تقریبا هر ماه یک بار به ریاست رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شده است. ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مجری «قانون مدیریت پسماندها» برای جداسازی، جمع‌آوری، دفع، پردازش و بازیافت زباله‌ها و تصمیم‌گیری برای حل مشکل برخی طرح‌های مدیریت پسماند در کشور از جمله وظایف اصلی این کارگروه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز