خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان محیط‌زیست:

لایه ازن تا ۲۰۶۶ ترمیم نسبی می‌شود/ لزوم تصویب «پروتکل کیگالی» در تمام کشورها

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۹۲۳۸

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن تاکید بر لزوم تصویب «پروتکل کیگالی» توسط تمام کشورها گفت: ترمیم لایه ازن در مسیر درستی است و براساس مطالعات انتظار می‌رود که سطح ان در قطب جنوب تا ۲۰۶۶ به سطح سال ۱۹۸۰ برگردد که بسیار ارزنده است.

به گزارش ایلنا، صبح امروز وبینار «روز جهانی حفاظت از لایه ازن» برگزار شد. ثبت این روز در تقویم رسمی بین‌المللی به سال ۱۹۹۴ برمی‌گردد که کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب پروتکل مونترال در ان سال پذیرفتند تا روزی را برای حفاظت از لایه ازن نامگذاری کنند. 

در این نشست وبیناری، ایرج حشمتی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: امروز ۳۶امین سالگرد تصویب پروتکل مونترال است که به عنوان موفق‌ترین معاهده زیست‌محیطی در سطح جهانی برای حفاظت از لایه ازن است. امروز تلاش و مشارکت جهانی ضمن تاکید بر بازسازی لایه ازن در نزدیک به چهار دهه و حذف مواد شیمیایی مخرب ازن در بخش‌های مختلف، در جهت کاهش تغییرات اقلیم است. 

وی تاکید کرد: نکته بارز و قابل توجه در مراسم امسال همکاری‌های بین المللی و جهانی تحت شعار ترمیم لایه ازن و کاهش تغییرات اقلیمی است و یادآور این مهم که باید با اراده‌ای استوار برای تضمین سلامتی مردم و سلامتی سیاره زمین گام‌های بیش از پیش موثرتری برداریم. 

حشمتی با  اشاره به استفاده از گازهای مخرب ازن در سیستم‌های سرمایشی گفت: کره زمین در حال گرم شدن  است و به همین دلیل، بشر نیاز به سیستم‌های سرمایشی و تهویه مطبوع در همه ابعاد دارد، اما رشد استفاده از این دستگاه‌ها باید با یافتن جایگزین‌های ایمن و سازگار با لایه ازن و افزایش بهره‌وری این دستگاه‌ها همراه باشد. 

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، اصلاحیه کیگالی را فرصتی برای بهبود بهره‌وری انرژی در بخش سرمایش و استفاده از فناوری‌های جدید دانست و افزود: پروتکل مونترال از طریق اصلاحیه کیگالی موجب کاهش مصرف هیدروکلروفلوروکربن‌ها می‌شود که این امر، کند شدن روند گرمایش جهانی کره زمین را در پی دارد. انتظار می‌رود که با تصویب پروتکل کیگالی توسط کشورها، تا سال ۲۱۰۰ از گرم شدن کره زمین به اندازه نیم درجه سانتی‌گراد جلوگیری شود. 

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در جهت همگام شدن با جامعه جهانی، اجرا شدن اصلاحیه کیگالی در کشور ما نیز تصویب شود و بتوانیم گام‌های بزرگتری را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و کنترل تغییرات اقلیمی برداریم. 

حشمتی ادامه داد: ترمیم لایه ازن در مسیر درستی است و براساس مطالعات انتظار می‌رود که سطح آن در قطب جنوب تا ۲۰۶۶ به سطح سال ۱۹۸۰ برگردد که بسیار ارزنده است. 

وی بیان کرد: ایران علاوه بر حذف گازهای مخرب، بیش از ۳۵ درصد واردات هیدروکلروفلروکربن‌ها را نیز تا سال ۲۰۲۰ کاهش داده و تا سال ۲۰۲۵ این کاهش واردات به  ۶۷.۵ درصد خواهد رسید. امروز با گذشت ۳۴ سال از پیوستن ایران به کنوانسیون وین، با اجرای پروتکل مونترال در این سال‌ها ۹۸۰۰ تن از مواد مخرب لایه ازن از طریق انتقال فناوری‌های جدید و نظارت بر واحدهای صنعتی و خدماتی و... کاهش یافته است. 

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این که تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان اجرای تعهدات بین‌المللی را سخت کرده است، گفت: این تحریم‌ها کشور ما را در تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی، بهداشت روانی، سلامتی و... تحت تاثیر قرار داده و اعمال آن برخلاف تعهدات بین‌المللی کشورها برای حفظ محیط‌زیست و توسعه پایدار بوده است. 

حشمتی ادامه داد: اگر کشورها نتوانند به سهولت به فناوری‌ها و مواد جدید سازگار با محیط‌زیست دسترسی داشته باشند، اجرای تعهدات امکان‌پذیر نیست؛ اما با این وجود، با سیاست‌گذاری‌های کشور، تکیه بر توان داخلی و مدیریت صحیح نه‌تنها بر تحریم‌ها فائق آمدیم، بلکه دورنمای روشن‌تری نیز در انتظار خواهد بود. 

وی یادآور شد: به عنوان نماینده سازمان حفاظت محیط‌زیست از تمامی سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، اصناف و اتحادیه‌ها، متخصصین، شرکت‌ها و واحدهای صنعتی، کشاورزی و خدماتی در سطح ملی و در سطح بین‌المللی، نمایندگان آژانس‌های اجرایی تحت پروتکل مونترال، نمایندگان برنامه عمران سازمان ملل متحد، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد و برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد که بدون مشارکت و همکاری آنها نیل به اهداف و تحقق برنامه‌های حفاظت از لایه ازن امکان پذیر نخواهد بود، تشکر می‌کنم. 

براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، حشمتی در پایان گفت: این فرصت را مغتنم شمرده و به جامعه جهانی و همه دوستداران محیط‌زیست و تمامی افراد، نهادها و گروه‌هایی که به هر طریقی توان، منابع و زمان خود را برای حفظ و بهبود کیفیت محیط‌زیست و صیانت از منابع طبیعی که یکی از با ارزش‌ترین ثروت‌های ملی ما به‌شمار می‌روند، به‌کار گرفته و می‌گیرند، صمیمانه «روز جهانی حفاظت از لایه ازن» را تبریک عرض می‌کنم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز