خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بهره‌گیری از نظرات ۱۴ هزار هیات علمی برای ایجاد تحول در منابع درسی دانشگاهی/ بازنگری در ۱۵۰۰ رشته

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۸۴۲۸

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: امسال برنامه درسی ۱۵۰۰ رشته قرار است دچار تحول و بازنگری شود و برنامه ریزی‌های این کار صورت گرفته و شیوه نامه آن نیز مصوب شده است. این شیوه نامه هفته پیش رو ابلاغ می‌شود.

«قاسم عموعابدینی» معاون آموزشی وزیر علوم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد تحول در برنامه درسی دانشگاه‌ها توضیح داد: امسال برنامه درسی ۱۵۰۰ رشته قرار است دچار تحول و بازنگری شود و برنامه‌ریزی‌های این کار صورت گرفته و شیوه نامه آن نیز مصوب شده است. این شیوه نامه هفته پیش رو ابلاغ می‌شود و از ابتدای مهرماه سال تحصیلی جدید، تحولات آغاز خواهد شد. 

عموعابدینی اظهار کرد: ابلاغیه مذکور آماده است و در هفته آینده به دست دانشگاه‌های کشور می‌رسد. محتوای دروس و ۱۳۲ واحدی که دانشجویان در مقطع کارشناسی باید بخوانند، همین میزان خواهد بود. در واقع تحولی که از آن یاد می‌شود مربوط به افزایش توانمندی و مهارت افزایی دانشجویان و آماده‌سازی آن‌ها برای اشتغال‌پذیری است. 

معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: منابع درسی رشته‌های دانشگاهی توسط متخصصان بررسی شده است و حدود ۱۴ هزار هیات علمی برای این کار نظرات خود را اعمال و اعلام کرده اند. دانشگاه‌ها هر کدام یک مدلی دارند و تحولات روی همان مدل سوار می‌شود و خروجی آن در شورای برنامه ریزی بررسی خواهد شد. 

عموعابدنی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر رشته‌ای در علوم انسانی و غیر علوم انسانی در صنعت مورد نیاز است، اجازه داده‌ایم تا ۸ درس را متناسب با احتیاجات صنعت و جامعه طراحی کنند و برای تحقق آن برنامه ریزی شود. ضمن اینکه فناوری‌های جدید موجب تحول در فضاهای مختلف شده است و هر ۵ سال تغییرات در فناوری گسترده‌تر می‌شود و لازم است که مطابق با این تحولات در منابع درسی دانشگاهیان نیز به روزرسانی صورت بگیرد. 

او افزود: این برنامه ریزی‌های تحول آفرین در حوزه منابع و برنامه درسی دانشگاهیان حتما در کاهش بیکاری خیلی موثر است. همین حالا بورس صنعت برای کاهش بیکاری تحصیل کرده‌ها ایجاد شده است و ۵ هزار بورس داخل دفترچه‌های کنکور سال جاری وجود داشت. دانشجویان رشته‌های بورس هم زمان با تحصیل حقوق می‌گیرند، بیمه هستند و پس از فارغ التحصیلی شاغل می‌شوند. 

عموعابدینی خاطرنشان کرد: در رشته‌های بورس صنعت ۴۰ واحد درسی مختص به آن صنعت طراحی می‌شود و کسی که در چنین رشته‌هایی تحصیل می‌کند، در رابطه با آن صنایع کاملا توانمند و متخصص می‌شود و برای همین اشتغال او تضمین است و پس از فارغ التحصیلی در آن صنعت مشغول به کار می‌شود. 

به گفته معاون وزیر علوم؛ این بورس‌ها فعلا در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی شده و نتایج حاصل از توانمندی و مهارت دانشجویان و جلوگیری از بیکاری جوانان تحصیل کرده را در سالهای آتی مشاهده خواهیم کرد. 

عموعابدینی در ادامه بیان کرد: در پنج سال آینده طرح حکمرانی آموزشی در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود و نوع پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها تغییر خواهد کرد و به روش استاد محوری پیش می‌رود و برنامه محوری، اساس کار اساتید می‌شود. 

معاون آموزشی وزیر با بیان اینکه آیین نامه‌های دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف تغییر می‌کند، گفت: در حال حاضر فضایی که در حوزه نسل جدید در دانشگاه‌ها در حال شکل گیری است در قالب ارتباط صنعت و جامعه پیگیری می‌شود. سال آینده تعداد بورس‌ها به ۷۰ هزار بورس می‌رسد تا در آینده حداقل ۵۰ درصد از صندلی‌های دانشگاه به رشته‌های دارای بورس اختصاص یابد و جوانان ما امیدوارانه وارد حوزه کار و تحصیل شوند. 

معاون آموزشی وزیر علوم در مورد ساماندهی واحدهای دانشگاهی نیز عنوان کرد: واحدهای دانشگاهی قرار نیست در این مسیر از بین بروند بلکه هدف، بهبود وضعیت و افزایش کیفیت دانشگاه هاست. مثلا اگر واحدی از دانشگاه پیام نور یا فنی و حرفه‌ای و… دانشجو ندارد، می‌تواند با دانشگاه‌های دولتی زیر یک چتر قرار می‌گیرند و حتی تقویت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز