خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

انتقاد از پیشنهاد کاهش سنوات ارفاقی «راهبران مترو»

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۶۲۵

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه ضمن درخواست از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس برای برگزاری جلسه مشترک با نمایندگان راهبران قطارهای مترو به‌منظور شنیدن اعتراض این افراد گفت: در زمینه اعتراض راهبران مترو در خصوص کاهش سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان‌آور براساس پیشنهاد کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، حق را به همکاران راهبر می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز ۲۳ مرداد جمعی از راهبران قطارهای متروی تهران در اعتراض به پیشنهاد مصوب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه درباره کاهش سنوات ارفاقی برخی مشاغل سخت و زیان‌آور از جمله راهبری قطارهای مترو، در مقابل ایستگاه متروی میدان بهارستان تجمع کردند. گلایه‌مندی راهبران مترو این است که در صورت تصویب پیشنهاد کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس و تایید آن در متن نهایی قانون برنامه هفتم توسعه توسط شورای نگهبان، راهبران مترو که طبق قوانین فعلی پس از ۲۰ سال فعالیت بازنشسته می‌شوند، حالا باید ۵ سال دیگر کار کنند، چراکه سنوات ارفاقی آنها با پیشنهاد جدید مجلس کاهش می‌یابد. 

این گلایه‌مندی راهبران قطارهای مترو را با مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در میان گذاشتیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: تعیین سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان‌آور برای راهبران مترو در حیطه اختیارات شرکت بهره‌برداری مترو یا شهرداری تهران نیست، بلکه اخیرا براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، این نگرانی ایجاد شده است که سنوات ارفاقی همکاران ما کاهش یابد. در این زمینه حق را به راهبران مترو می‌دهیم و معتقدیم همکاران ما حق دارند نسبت به کاهش سنوات ارفاقی خود معترض باشند. از نظر ما، منصفانه این است که راهبری قطارهای مترو به عنوان یک شغل زیان‌آور، مشمول سنوات ارفاقی شود و راهبران مترو ۲۰ ساله بازنشسته شوند، زیرا همکاران ما ۲۰ سال زیر زمین و در هوای نامطبوع فعالیت می‌کنند و اغلب آنها روزی بیش از روزی ۱۲ ساعت مشغول فعالیت هستند. 

وی افزود: پیشنهاد جدید مجلس، نوعی شوک روحی را به راهبران قطارهای مترو وارد کرده است، زیرا تا همین چند وقت پیش، همکاران ما که بسیاری از آنها بیش از ۱۵ سال فعالیت کرده‌اند، گمان می‌کردند که وقتی به سال بیستم فعالیت خود برسند، بازنشسته خواهند شد و بر این مبنا برای زندگی خود برنامه‌ریزی کرده بودند. اما حالا اگر پیشنهاد کمیسیون تلفیق در متن نهایی قانون برنامه هفتم توسعه به تصویب برسد، همکاران ما ناچار خواهند بود که چند سال اضافه‌تر فعالیت کنند که این مساله، راهبران مترو را با نگرانی مواجه کرده است. 

نمایندگان مجلس با راهبران مترو جلسه بگذارند و دغدغه آنها را بشنوند 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه خاطرنشان کرد: بعد از تصویب پیشنهاد کاهش سنوات ارفاقی راهبران مترو در کمیسیون تلفیق، هم شخصا با چند نفر از نمایندگان شهر تهران در مجلس شورای اسلامی صحبت کردم و هم شهردار محترم پایتخت رایزنی‌هایی را با برخی اعضای کمیسیون تلفیق مجلس انجام داد که این پیشنهاد اصلاح شود. با این حال، تغییر این پیشنهاد در حیطه اختیارات شهرداری تهران نیست، ولی از نمایندگان محترم مجلس درخواست داریم که حداقل با نمایندگان راهبران قطارهای مترو جلسه بگذارند و حرف آنها را بشنوند و توجه داشته باشند که همکاران ما در طول ۲۰ سال فعالیت خود، واقعا در شرایط سخت و طاقت‌فرسایی کار می‌کنند. 

وی در ادامه تاکید کرد: اگر جلسه مشترکی بین نمایندگان راهبران قطارهای مترو و اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برگزار شود، شاید همکاران ما قانع شوند و از اعتراض خود دست بکشند، اگر هم همکاران ما قانع نشدند، بازهم شنیدن دغدغه گروهی از کارکنان مترو توسط نمایندگان محترم، کار نادرستی نیست و شاید بتواند در تصمیم نهایی مجلس در خصوص کاهش سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان‌آور برای راهبران مترو تغییری ایجاد کند. 

مشکل صدور کارت‌بلیت متروی اقشار خاص حل شده است 

درستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر حل شدن مشکل صدور کارت‌بلیت متروی اقشار خاص در سال ۱۴۰۲ گفت: در حال حاضر مشکلاتی که از ابتدای سال برای صدور کارت‌بلیت متروی اقشار خاص شامل سالمندان (کارت منزلت)، دانش‌آموزان، دانشجویان، ایثارگران، جانبازان، خبرنگاران، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و .... از ابتدای سال وجود داشت، حل شده و فرآیند صدور کارت‌بلیت این افراد آغاز شده است. 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه ادامه داد: در حال حاضر اقشار خاصی که از قبل کارت‌بلیت مربوطه را داشتند، برای دریافت کارت‌های جدید نیازی به مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر ندارند و می‌توانند با مراجعه به ایستگاه متروی صادقیه، کارت جدید خود را دریافت کنند. اما اگر کسی جزو اقشار خاص محسوب شود، ولی از قبل کارت‌بلیت‌های مربوطه را نداشته باشد، برای احراز هویت باید به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کند. 

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که صدور کارت‌بلیت اقشار خاص از ابتدای سال به مشکل خورده بود، اکنون نوعی تلنبارشدگی از ماه‌های گذشته در این زمینه به وجود آمده است، ولی امیدواریم طی دو تا سه هفته آینده، روند صدور کارت‌بلیت اقشار خاص به شرایط عادی برگردد و مشکل باقیمانده از گذشته به طور کامل حل شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز