خبرگزاری کار ایران

افتتاح یک پژوهشکده مشترک بین قوه قضائیه، دانشگاه، دادگستری و حوزه‌ علمیه

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۹۷۷

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه‌ی در آئین افتتاح پژوهشکده مشترک چهار جانبه، پژوهشگاه قوه قضائیه، دانشگاه اصفهان، دادگستری استان و مرکز مدیریت حوزه‌ی علمیه استان اصفهان که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، بر تعامل با نهادهای علمی به منظور دستیابی به دانش حقوقی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی وزارت علوم، حجت الاسلام هادی ضمن تاکید بر تعاون و همکاری بین ادارات و سازمان‌ها، تصریح کرد: بدون تردید هرجا امر نیکویی باشد، خواست خداوند متعال در آن مشهود است. 

وی در ادامه افزود: در قوه قضائیه، داده‌ها و اطلاعات منحصر به فردی وجود دارد، دانشگاه نیز ظرفیت‌های علمی خودش را دارد و حوزه‌ها هم با قدمت چند صدساله از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار است ولی آن چه برای ما مهم است برقراری پیوند و تعامل بین این دو حوزه می‌باشد که برای این منظور با راه‌اندازی این پژوهشگاه شیوه نامه‌های جدیدی تدوین شده است. 

حجت الاسلام هادی در ادامه از ابلاغ یک بسته ۱۵ واحدی از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها خبر داد و افزود: این بسته ۱۵ واحدی با هدف آشنایی دانشجویان با مسائل عملیاتی قبل از ورود به فضای عملیاتی است. 

وی در ادامه خاطر نشان کرد، برای دستیابی به دانش حقوقی باید تعامل با نهادهای علمی بیشتر شود به همین منظور برای پژوهش علمی موفق باید داده‌ها و اطلاعات دقیق از قوه قضائیه به دانشگاه منتقل شود و در دسترس محقق قرار گیرد. 

حجت الاسلام هادی تاکید کرد: برای دستیابی به دانش حقوقی باید تعامل با نهادهای علمی بیشتر شود. 

وی نقش پژوهش را حرکت در مرز دانش دانست و تصریح کرد: وقتی داده‌ها دراختیار ما نیست پژوهش به تکلیف خود عمل نمی‌کند. 

وی در ادامه افزود: یکی از ایده‌آل‌های من این است که شعبه دادگستری در دانشگاه مستقر بشود و دانشجو بتواند نقش دستیار برای قاضی را ایفا کند و تحقق این امر اوج تعاملی است که می‌تواند بین دو حوزه ایجاد شود. 

حجت الاسلام هادی همچنین سامان دهی رساله‌های استان با محوریت وزارت علوم را بسیار مهم دانست. 

وی تصریح کرد: تنها به افتتاح یک پژوهشکده بسنده نمی‌کنیم و این حرکت را ادامه می‌دهیم که به نفع دانشگاه و دستگاه قضائی خواهد بود. هنگامی که اطلاعاتی از دستگاه قضا به دانشگاهیان و اساتید دانشگاه داده نمی‌شود نمی‌توان انتظار داشت که پژوهش دقیقی داشته باشند. حداقل کاری که می‌توان انجام داد تا پژوهش دقیقی انجام شود، قرار دادن اطلاعاتی در اختیار دانشگاهیان است. 

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه با بیان اینکه یکی از تکالیف اصلی پژوهش حرکت در مرز دانش است، خاطرنشان کرد: رسیدن به مرز دانش این است که ادبیات آن حوزه را بدانیم و بر اساس گفته مقام معظم رهبری، پژوهش باید برای حل مسئله باشد. 

وی در پیشنهاد به مسئولان قضائی و دانشگاهی استان اصفهان گفت: یکی از شعبات حقوقی دادگستری می‌تواند در دانشگاه مستقر باشد، دانشجو و استاد به‌طور مداوم به آن سر بزند و در محیط قرار بگیرد و حضور اساتید دانشگاه در جلسات دادگستری تعامل را افزایش خواهد داد. 

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: در نظر داریم به‌طور سالانه از سمت پژوهشگاه موضوعاتی در سامانه به وزارت علوم اعلام شود تا دانشجویان به آن‌ها بپردازند؛ باید راه دانشجویان برای استفاده از داده‌های زندان‌ها برای مباحث مطالعاتی فراهم شود. 

وی اضافه کرد: درخصوص پیشگیری از وقوع جرم، همایش ملی در هفته پژوهش برگزار می‌شود که سه محور به دانشگاه شیراز محول شده است. اگر مجموعه دادگستری، دانشگاه و حوزه‌های اصفهان بپذیرند، یک محور از ۱۴ محور را به آن‌ها واگذار می‌کنیم که به بحث پیشگیری از وقوع جرم با محوریت بیانات مقام معظم رهبری بپردازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز