خبرگزاری کار ایران

در جلسه ستاد عفاف و حجاب مطرح شد؛

تاکید بر رعایت پوشش اسلامی در مدارس و فضاهای پرورشی

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۱۲۵۱

معاون وزیر آموزش و پرورش راهبردهای آموزش و پرورش در ترویج و گسترش عفاف و حجاب را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، «اصغر باقرزاده» معاون پرورشی و فرهنگی و جانشین ستاد عفاف و حجاب در وزارت آموزش و پرورش در جلسه ستاد عفاف و حجاب ضمن خوش آمد گویی به اعضای حاضر در این نشست و هیأت بازرسی وزارت کشور، به تبیین و تشریح سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در ترویج عفاف و حجاب پرداخت و گفت: آشنایی دانش آموزان، فرهنگیان و اولیای محترم با مؤلفه‌های تعلیم و تربیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که مقام عالی وزارت آموزش و پرورش هم بر بهسازی نیروی انسانی و همچنین پیاده‌سازی سند تحول تأکید داشته و تحقق این دو موضوع را وعده داده است. 

باقرزاده سپس به مهم‌ترین راهبردهای آموزش و پرورش در ترویج و گسترش عفاف و حجاب پرداخت و گفت: ایجاد گفتمان مثبت و سازنده بین دانش‌آموزان، پاسخگویی مربیان و مبلغان به سوالات دینی آنان در جلسات پرسش و پاسخ، تبیین اهمیت و ضرورت عفاف، حجاب و حیا در کتب درسی و اهتمام به نگرش مثبت نسبت به زیباشناختی عفاف و حجاب در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین به اهمیت رعایت پوشش اسلامی همکاران در مدارس و فضاهای پرورشی، آموزش احکام شرعی برای دانش آموزان و بهره‌بندی از چهره‌های علمی، مذهبی و ایثارگران در برنامه‌ها اشاره کرد.

معاون وزیر اضافه کرد: تبیین سبک زندگی ایرانی- اسلامی، غنی‌سازی اوقات فراغت، آموزش، ساماندهی معلمان و مربیان، برگزاری دوره‌های آموزشی، انجام مطالعات پژوهشی در خصوص حیا و عفاف و پایش‌های علمی از جمله رویکردها و برنامه‌های آموزش و پرورش در این مسیر است. 

باقرزاده در پایان گفت: آموزش و پرورش همواره به دنبال ایجاد فضای امن و مناسب تربیتی است تا دانش آموزان عزیز در محیطی آرام و سالم در موقعیت‌های تربیتی قرار گیرند. 

حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسین پورثانی» مدیر کل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی و دبیر ستاد عفاف و حجاب نیز مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات آموزش و پرورش در اجرای مصوبات ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی را در چند محور، مستندات ساختاری، آموزشی و معرفتی، فرهنگی و هنری، تبلیغی و ترویجی را ارائه کرد و گفت: برای هر کدام از مصوبات ۲۱گانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در آموزش و پرورش متولی و مسئولی مشخص شده و اقدامات انجام گرفته در این راستا را بیان کرد.

پورثانی به هجمه‌های بی‌امان جبهه مخالف در حوزه فرهنگی و عفاف و حجاب اشاره کرد و همه دستگاه‌های فرهنگی را به کمک آموزش و پرورش فراخواند و گفت: باید اولویت اول کشور در حوزه فرهنگی و عفاف وحجاب آموزش و پرورش و دانش آموزان باشند. 

«سید مجتبی هاشمی» سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری و مدیر کل ارزیابی عملکردو رسیدگی به شکایات نیز آموزش و پرورش را یک نهاد بزرگ جریان ساز و تاثیرگذار با جمعیتی چشمگیر عنوان کرد و گفت: مردم سرمایه‌ها و گوهرهای زندگی خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار داده‌اند وجه مشترک همه ما و همه سیاستگذاران نهادها و سازمان‌ها، دانش‌آموزان، جوانان و نوجوانان هستند که همگی برای اعتلای این نسل باید آگاهانه و هوشیار عمل کنیم. 

وی پیشنهاد کرد قبل از آغاز سال تحصیلی باید آسیب‌شناسی لازم صورت گیرد تا از بسیاری از مسائل و پدیده‌های اجتماعی و سیاسی و اجتماعی پیشگیری شود. در واقع مسائل فراوانی در این حوزه هست اما نوع مواجهه ما با این مسائل حائز اهمیت است و نکته همین جاست. هاشمی در بخشی دیگر به مطالبه‌گری از سایر دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی پرداخت و گفت آورده سایر دستگاه‌ها برای آموزش و پرورش که یک نسل را امانت‌دار است چیست؟ چرا که اولویت اول نظام در مقوله عفاف و حجاب آموزش و پرورش است و همه نه تنها در سخن، بلکه در عمل هم باید به یاری این نهاد جریان ساز و تاثیر گذار بیایند. 

«رابعه امامی رضوی» مشاور وزیر در امور زنان نیز به اهمیت تربیت عقل و قلب دانش آموزان اشاره کرد و گفت: حوزه امور زنان بر اساس وظایف ذاتی و فرایند تحولی خود برنامه‌های متنوع و متفاوتی در خصوص عفاف و حجاب داشته است و به بخشی از آن‌ها از قبیل: نشست‌های تبیینی و توان افزایی دانش‌آموزان، پرسمان‌های دینی، شناسایی و تقدیر از بانوان و دانش آموزان فعال در حوزه عفاف و حجاب اشاره کرد. 

«علی باقرزاده» مشاور وزیر و رئیس شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) نیز ضمن ارائه گزارشی از تعداد بازدیدکنندگان این شبکه آموزشی و فراوانی آن‌ها، اقدامات انجام گرفته از این شبکه پرمخاطب گفت: ما در این جلسات باید در سطح عمیق‌تری به چگونگی و چرایی مسئله بیشتر فکر کنیم و مسئله پیش روی را به خوبی بشناسیم زیرا تا شناخت کافی نباشد تصمیم درستی هم نمی‌توانیم بگیریم ناگفته پیداست که در مواجهه با پدیده‌های موجود بدون شناخت ریشه‌های آن و فقدان مهارت‌های شناختی معلمان و مربیان توفیق چندانی کسب نمی‌کنیم. 

علی باقرزاده اضافه کرد معلمان و مربیان ما در این مقوله باید شناخت ومهارت کامل و هنر لازم را داشته باشند. تا با مواجهه با این پدیده‌ها بتوانند هدایتگر دانش آموزان باشند. 

ملازاده مسئول هماهنگی هیئت بازرسی نهادها و سازمان‌ها نیز در این نشست ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات خوب آموزش و پرورش به اهمیت، ضرورت و اهداف تیم بازرسی مستقر در وزارت کشور پرداخت و به نقاط ضعف و قوت ارزیابی‌های انجام گرفته از وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: هدف ما هم افزایی، دستگیری و تقویت برنامه‌ها در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در آموزش و پرورش است. وی در بخشی دیگر ضمن اشاره به قوانین موجود و قابل استناد در خصوص عفاف و حجاب، به بررسی برخی از چالش‌های موجود در مدارس، مراکز و ادارات پرداخت و مدیران و مسئولان حوزه‌های مرتبط نیز نسبت به سؤالات ایشان پاسخ لازم را ارائه کردند. 

سلیمی رئیس گروه ارزیابی از وزارت آموزش و پرورش نیز ضمن اشاره به مباحث مطرح شده و ارائه راهکارهای عملیاتی و فرهنگی در آموزش و پرورش گفت: همه ما برای تعالی وترویج عفاف و حجاب گِرد هم آمده‌ایم و امیدواریم با همکاری دغدغه و جدیت در ترویج و تحکیم این فرهنگ ارزشمند اقدامات مؤثری انجام دهیم. 

سلیمی به نحوه ارزیابی از سایر حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود همه نمایندگان معاونت‌ها و سازمان‌ها اقدامات خود را نسبت به اجرایی‌سازی مصوبات عفاف و حجاب ارائه کنند و در بازدیدهای دوره‌ای آمادگی لازم داشته باشند. 

همچنین در این جلسه هراتی نماینده اداره کل انجمن اولیا مربیان، صارمی نماینده معاونت آموزش متوسطه، تبریزی نماینده مرکز حراست، جهاندوست نماینده اداره کل ارزیابی عملکرد، سلطانیان مشاور رئیس سازمان مدارس غیردولتی ومشارکت‌های مردمی، ملایی‌پور نماینده هسته گزینه گزینش نیز به بیان برنامه‌ها اقدامات و پیشنهادات حوزه کاری خود در رابطه با دستور کار جلسه پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز