معاون شهردار پایتخت:
۱۴۶۰ اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تهران تا پایان سال اضافه میشود/ نیاز به ۶۲۷ هزار میلیارد تومان برای طرحهای حملونقل عمومی

معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که تا پایان سال یک هزار و ۴۶۰ اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت اضافه میشود، گفت: برای اجرای طرحهای پیشبینیشده در حوزه حملونقل عمومی تهران و تکمیل خطوط و ظرفیت ناوگان به اعتبارات ۶۲۷ هزار میلیارد تومانی نیاز داریم.
معاون شهردار پایتخت:
تا پایان سال ۱۴۶۰ اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه میشود/ نیاز به ۶۲۷ هزار میلیارد تومان برای طرحهای حملونقل عمومی
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که تا پایان سال یک هزار و ۴۶۰ اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت اضافه میشود، گفت: برای اجرای طرحهای پیشبینیشده در حوزه حملونقل عمومی تهران و تکمیل خطوط و ظرفیت ناوگان به اعتبارات ۶۲۷ هزار میلیارد تومانی نیاز داریم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، جلال بهرامی در یکصد و شصت و یکمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارش اقدامات انجامشده در حوزه حملونقل عمومی در پایتخت پرداخت و گفت: ما اقدامات را براساس برنامه مصوب انجام دادهایم. همچنین برنامهها براساس چشمانداز شهرداری انجام شده و مبالغ مورد نیاز برای اجرای طرحها نیز در گزارشات لحاظ شده است.
وی با بیان این که مبلغ ابلاغی امسال نزدیک به ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده و سرفصلهای آن کاملا مشخص است، تاکید کرد: تا امروز ۱۱۶ هزار میلیارد تومان کار تعریف شده و این عددی نیست که صرفا شهرداری باید آن را بپردازد؛ برای مثال در بخش تاکسی که ۳۳ هزار میلیارد تومان نیاز دارد، شرایط برای دریافت تسهیلات لازم را فراهم میکنیم.
نیاز به اعتبارات ۶۲۷ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل طرحهای حملونقل عمومی
بهرامی با بیان این که برای اجرای طرحهای پیشبینیشده در حوزه حملونقل عمومی تهران و تکمیل خطوط و ظرفیت ناوگان به اعتبارات ۶۲۷ هزار میلیارد تومانی نیاز داریم، عنوان کرد: ۳۳ هزار میلیارد تومان از ۱۱۶ هزار میلیارد تومان کار تعریفشده، به تاکسیرانی برمیگردد که ۳۰ تا ۴۰ درصد آن باید از محل غیرنقد تامین شود. ۸ هزار میلیارد تومان از قراردادهای فعلی اتوبوسها نیز به صورت غیرنقد است و نزدیک به همین عدد نیز از سوی بانکها پیگیری میشود و بخشی نیز به صورت نقد است.
وی افزود: هرچه اعداد پایینتر بیاید بازهم برای انجام تعهدات در مترو به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان و در بخش اتوبوس به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان کار در حوزه حملونقل عمومی تعریف شده است. اعتبار امسال بخش مترو، ۴ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان است و در برنامه چشمانداز، این عدد بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است، اما برای تکمیل خطوط مترو به ۶۱ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.
برنامهریزی برای بازسازی ۲۱۱ واگن مترو در سال ۱۴۰۲
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که در برنامه چشمانداز امسال افتتاح ۱۳ ایستگاه مترو را در نظر گرفتهایم که تا امروز یک ایستگاه به بهرهبرداری رسیده است، گفت: بازسازی ۲۱۱ واگن، خرید ۴ هزار دستگاه ون، ۵ هزار دستگاه تاکسی و ۸ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را در سال ۱۴۰۲ پیشبینی کردهایم.
وی با بیان این که پیشپرداخت ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز به شرکت اسنا انجام شده است، به طوری که هزار میلیارد تومان پول نقد پرداخت شده و سه برابر آن ملک در اختیار این شرکت قرار داده شده است، تصریح کرد: به جز این، یک هزار دستگاه نیز به قرارداد قطعی رسیده و ابلاغ شده و ۵۰۰ دستگاه نیز به قرارداد قطعی رسیده است. با احتساب هزار دستگاهی که ماه قبل قرارداد بسته بودیم، در مجموع تعداد اتوبوسهایی که قرارداد آن منعقد شده به سه هزار دستگاه میرسد.
وعده وزیر صمت برای اختصاص ۹ هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس در تهران
بهرامی با تاکید بر این که ما هر هفته یکبار برای به نتیجه رسیدن قراردادهای خرید اتوبوس با وزیر صمت جلسه برگزار میکنیم، گفت: پیگیریها برای تامین اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی و خارجی انجام میشود. وزیر با جدیت پای کار است و با برنامهریزی و روی باز موارد را پیگیری میکند و وعده داده است که ۹ هزار میلیارد تومان تنها برای پایتخت اختصاص خواهد یافت.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که باید تا پایان سال یک هزار و ۴۶۰ دستگاه اتوبوس جدید تحویل ناوگان اتوبوسرانی پایتخت میشود، گفت: ما قراردادها را بدون واسطه و دلال با شرکتهای اتوبوسسازی منعقد کردهایم؛ هفته آینده به ترکیه سفر خواهیم کرد تا قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سهکابینه را منعقد کنیم. مابقی قراردادها نیز در نیمه دوم امسال منعقد خواهد شد.
وی در ادامه تاکید کرد: اگر بانک مرکزی برای گشایش ارزی کمک کند، یک هزار و ۴۶۰ دستگاه را تا پایان سال تأمین خواهیم کرد. همچنین ۵۰۰ دستگاه دوکابینه و ۵۰۰ دستگاه نیز به صورت بازسازیشده به ناوگان اضافه خواهد شد.
اضافه شدن ۳۸۵ اتوبوس جدید به ناوگان تهران در دوره فعلی مدیریت شهری
بهرامی با بیان این که در دوره کنونی مدیریت شهری ۴۴۰ اتوبوس و مینیبوس جدید به ناوگان تهران اضافه شده است، عنوان کرد: ۳۸۵ دستگاه اتوبوس نو و ۶۵ دستگاه مینیبوس خریداری و وارد خط شدهاند. البته ۴۰ دستگاه از اتوبوسهایی که خریدیم مشکل پلاک داشتند که برطرف و وارد خطوط شد.
معاون شهردار تهران با بیان این که اگر کارهایی که گفتم تا پایان سال انجام نشود، استعفا میدهم، تصریح کرد: بنده عین بودجه اقدام کرده و قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس را بستهام. تولیدکنندگان اتوبوس ۱۰ سال تعطیل بودند و حالا فعال شدهاند. ما در چین زندگی نمیکنیم که روزانه هزار دستگاه اتوبوس تولید میکنند.
وی با تاکید بر این که من اجازه ثبت حتی یک نامه از دلالان را در دبیرخانه ندادهام، خاطرنشان کرد: قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس که منعقد کردیم، در سامانه ثبت شده است. تمام قراردادها باید در سامانه ثبت شود و ما این اقدام را انجام میدهیم.
هزینه خرید هر اتوبوس سهکابینه ۴۰ میلیارد تومان
بهرامی با بیان این که هزینه خرید هر اتوبوس سهکابینه قبلا ۲۰ میلیارد تومان بود که اکنون به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است، یادآور شد: تعهد من به تعداد ناوگان است که باید محقق کنم. خواهش میکنم ما را به غیرقانونی عمل کردن، متهم نکنید، چراکه همه قراردادها به صورت شفاف اعلام میشود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در بخش اتوبوس برقی دوره قبلی که آقایان تشکری هاشمی و امانی حضور داشتند، تصمیم گرفتند که این اتوبوسها وارد ناوگان تهران شود، اما پس از آن با توجه به عقبماندگیهایی که وجود داشت، در این دوره مجبور شدیم اتوبوس دیزلی تهیه کنیم. البته با قویترین تولیدکننده اتوبوس برقی یعنی شرکت مپنا قرارداد بستهایم، اما تولید این اتوبوسها محدود است.
وی در پایان تصریح کرد: حیطه اختیارات ما محدود است. اگر دست بنده بود سه هزار دستگاه اتوبوس را وارد میکردیم و تا ۶ ماه آینده شاهد فعالیت این اتوبوسها در خیابانها بودیم که سازمان محیطزیست با واردات آنها مخالفت کرد.