خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

دوره‌های کارشناسی ارشد حرفه‌ای تربیت معلم با همکاری دانشگاه‌ها تاسیس می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۸۹۱

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که برای تاسیس دوره‌های کارشناسی ارشد حرفه‌ای تربیت معلم، نیازمند حمایت دانشگاه‌ها هستیم، گفت: با همکاری دانشگاه‌ها، دانشجویانی را که مستعد معلمی هستند و سواد کافی دارند در دانشگاه‌ها شناسایی می‌کنیم و این افراد در سال‌های پایانی، بورسیه دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.

به گزارش ایلنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، «رضامراد صحرایی» در آیین انعقاد تفاهم نامه دانشگاه فرهنگیان با روسای ۱۴ دانشگاه دولتی، با اشاره به این‌که روسای دانشگاه‌ها اصلی‌ترین عاملان تحول در کشور هستند، گفت: آموزش و پرورش قوی تضمین کننده ایران قوی است. این یعنی سرنوشت قدرت و اقتدار کشور به آموزش و پرورش گره خورده است. به عبارتی مولفه‌های قدرت از آموزش و پرورش آغاز و در آموزش عالی به کمال می‌رسد

وی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که فرمودند؛ «دستیابی به قله‌های پیشرفت که ما در پی آن هستیم بدون کمک آموزش و پرورش ممکن نیست»، تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش بتواند کارهایش را درست، کم نقص و پُرمایه انجام دهد کار در آموزش عالی، راحت‌تر انجام می‌شود. 

صحرایی با تاکید بر این‌که شکل گیری مولفه‌های قدرت آفرین از مقاطع پایین‌تر و حتی پیش از مدرسه شروع می‌شود، گفت: جدیدترین کاری که آموزش و پرورش انجام داده، ایجاد «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» است. این سازمان، برای حدود ۸ میلیون کودک زیر هفت سال برنامه‌ریزی می‌کند که آثار این برنامه‌ریزی‌ها را در آینده خواهیم دید. 

وزیر آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد: در ساختار آموزش و پرورش، معلم نقش کلیدی و موثر دارد و به تعبیری معلم روح آموزش و پرورش است. با معلم خوب می‌توان هر کمبودی را در آموزش و پرورش جبران کرد. این که کیفیت در آموزش و پرورش توسط معلم تضمین می‌شود یک امر بدیهی و روشن است. 

وی با اشاره به این که اگر آموزش و پرورش امروز را خوب مطالعه و بررسی کنیم می‌توانیم ۲۰ سال آینده کشور را پیش بینی کنیم، بیان کرد: وضعیت امروز آموزش و پرورش سیمای آینده کشور را ترسیم می‌کند و این امر بیانگر نقش آموزش و پرورش در آینده کشور است. 

صحرایی به سخن شهید رجایی درباره آموزش و پرورش که می‌فرماید؛ «آموزش و پرورش یعنی وزارت تربیت و نگهداری معلمان» اشاره کرد و گفت: ساختمان را می‌توان ساخت، اما ساختن و تربیت کردن معلم، کار بسیار دشواری است. 

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: تاریخ تربیت معلم از سال ۱۳۲۸ به صورت رسمی در ایران شکل می‌گیرد و دارالمعلمین و دارالمعلمات، معلم‌سراهای دخترانه و پسرانه و بعد دانشسرای عالی تربیت معلم در کشور شکل می‌گیرند. تربیت معلم طی چند سال گذشته در ایران با دانشگاه‌ها ممزوج شده است. 

صحرایی با تاکید بر این‌که تربیت معلم بعد از انقلاب اوج می‌گیرد، گفت: تربیت معلم سرمایه‌ای است که از شهید رجایی به ارث رسیده است. بیشترین مراکز تربیت معلم به سال‌های ۷۳ و ۷۴ تعلق دارد که ۵۲۱ مرکز تربیت معلم در سراسر کشور داشتیم. از دهه ۹۰ نسبت به تربیت معلم غفلت شد و مراکز تربیت معلم کاهش پیدا کرد به گونه‌ای که در سال‌های ۸۳ تا ۹۰ مراکز تربیت معلم کم‌رنگ می‌شوند. 

وزیر آموزش و پرورش به تاسیس دانشگاه فرهنگیان در سال۹۰ اشاره کرد و گفت: قانون می‌گوید مسیر تامین معلم در جمهوری اسلامی ایران دانشگاه فرهنگیان است. ماده ۲۸ تعیین کرده که هر کجا دانشگاه فرهنگیان نتوانست معلم مورد نیاز را تربیت کند، می‌تواند با دانشگاه‌ها برای تربیت معلم همکاری کند. 

وی افزود: ۵۰۴ هزار معلم در فاصله سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ وارد نظام تعلیم و تربیت شدند و همه آن‌ها از مسیر تربیت معلم بوده است و الان نتایج آن را در وضعیت کشور می‌بینیم. 

صحرایی گفت: اگر دانشگاه فرهنگیان از ابتدا ۲۵ هزار نفر را پذیرش می‌کرد، با چالش کنونی مواجه نمی‌شدیم. اما متاسفانه به مرور ظرفیت پذیرش دانشجو در مراکز تربیت معلم کاهش یافت و این برخلاف سیاست‌های کشور بود. 

وزیر آموزش و پررش خاطرنشان کرد: یکی از خلاقیت‌هایی که به همت آقای زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شکل گرفت، دوره‌های دو مدرکی بود که در تاریخ آموزش عالی و آموزش و پرورش کشور بی‌سابقه است. ما هیچ وقت در درون کشور دو مدرکی نداشتیم. در دانشگاه‌های ایران هم سابقه ندارد. دانشجو دو سال در خدمت دانشگاه‌های دولتی است و سپس به دانشگاه فرهنگیان منتقل می‌شود. 

وی افزود: با همکاری دانشگاه‌ها، دانشجویانی را که مستعد معلمی هستند و سواد کافی دارند در دانشگاه‌ها شناسایی می‌کنیم و این افراد در سال‌های پایانی، بورسیه دانشگاه فرهنگیان می‌شوند وحقوق و مزایا دریافت می‌کنند. آنان در دانشگاه پرورش پیدا می‌کنند و با دریافت بورسیه به تعهد وزارت آموزش و پرورش در می‌آیند و سال‌های پایانی دروس معلمی را می‌گذرانند و به محض فارغ التحصیلی از سربازی معاف و وارد عرصه تعلیم و تربیت می‌شوند. 

صحرایی به تکلیف قانونی دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: برای تاسیس دوره‌های کارشناسی ارشد حرفه‌ای تربیت معلم، نیازمند حمایت دانشگاه‌ها هستیم. این دوره‌ها بدون همکاری دانشگاه‌ها شکل نمی‌گیرد. دانشجو معلمان کارشناسی ارشد، علم را در دانشگاه و معلم بودن را در دانشگاه فرهنگیان یاد می‌گیرند. 

سعید غیاثی ندوشن، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه اظهارکرد: این نشست سرآغازی برای تعامل و همکاری مشترک میان دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه‌های کشور در تربیت نیروی متخصص و حرفه‌ای معلم برای آموزش و پرورش است. 

وی انعقاد این تفاهم‌نامه را در راستای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اخذ مصوبه شورای گسترش آموزش عالی و حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برشمرد و افزود: بر اساس این مصوبه با برگزاری دوره‌های مشترک در ۵ رشته آموزشِ فیزیک، ریاضی، شیمی، زیست و آموزش با نیازهای ویژه موافقت شد و این امکان برای دانشگاه فرهنگیان ایجاد گردید تا با دانشگاه‌های دیگر نسبت به تربیت معلم همکاری داشته باشند. 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان؛ پذیرش دانشجوی دوره‌های مشترک در ۵ رشته را گام نخست این همکاری دانست و اظهار کرد: در همین راستا برنامه‌ریزی شده تا در سایر رشته‌ها نیز این امکان فراهم گردد و دانشگاه فرهنگیان با همکاری سایر دانشگاه‌ها نسبت به این امر اقدام نماید. 

وی با بیان اینکه ساختار برنامه و معماری کلان درسی دانشگاه فرهنگیان تفاوت‌هایی دانشگاه‌های دیگر دارد، تصریح کرد: دانشجومعلمان این دانشگاه در مقطع کارشناسی، دروسی متفاوت نسبت به دروس محض سایر دانشگاه‌ها در ۱۵۲ واحد می‌گذراند. 

غیاثی به همکاری در حوزه پژوهشی، استفاده از خدمات آزمایشگاهی و سایر امکانات به صورت مشترک از ابعاد دیگر این تفاهم نامه است اشاره کرد و گفت: براساس این شیوه‌نامه دانشجویان ۲ سال نخست را در دانشگاه‌های مبدا و در صورت کسب استانداردهای مدنظر و صلاحیت‌های عمومی، ۲ سال دوم را در دانشگاه فرهنگیان و در واحدهای مربوط ادامه تحصیل خواهند داد. 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، ضمن قدردانی از دانشگاه‌های همیار و همکار در خصوص طرح استاد وابسته به دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: امیدواریم این همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف ازجمله در بحث تبادل استاد ادامه یابد. 

وی در پایان ضمن تشکر از حمایت‌ها و همکاری وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش و علوم تحقیقات و فناوری، افزود: دانشگاه فرهنگیان امروز با برخی چالش‌هایی روبرو است که این همکاری و مساعدت می‌تواند ما را در تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی در تربیت معلم یاری کند. 

شایان ذکر است؛ عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، منصور انبیا رئیس دانشگاه علم و صنعت، امیر رضا شاهانی رئیس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، عباس کلانتری رئیس دانشگاه یزد، حامد قادرزاده رئیس دانشگاه کردستان، یاسر پیرعلی رئیس دانشگاه شهرکرد، عباس کتابی، رئیس دانشگاه کاشان، احمد حسین شریفی، رئیس دانشگاه قم، محمد نبی احمدی رئیس دانشگاه رازی، محمد موذنی رئیس دانشگاه شیراز، سیف الله سعدالدین رئیس دانشگاه سمنان، محمد شیخ زاده رئیس دانشگاه بجنورد، مرتضی ایزدی فرد رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود و بهرام عزیزالله گنجی رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در جلسه انعقاد تفاهم نامه حاضر بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز