خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان:

بزرگترین مشکل در تحلیل آمار ازدواج و طلاق بی‌توجهی به پنجره جمعیتی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۲۱۹

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با بیان این که در نظر نگرفتن پنجره جمعیتی بزرگترین مشکل در تحلیل آمار ازدواج و طلاق است، اظهار داشت: در دهه اخیر روند طلاق افزایشی بوده است اما توجه نکردن به پنجره جمعیتی و آمار و اطلاعات نادرست در دادن آمار طلاق منجر به ترس از ازدواج و کاهش آمار ازدواج می‌شود که باید مسئولین این حوزه دقت لازم را داشته باشند و به صورت علمی موضوعات را در رسانه‌ها بیان کنند.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، سومین جلسه کمیسیون ازدواج و خانواده وزارت ورزش و جوانان ذیل ستاد ملی ساماندهی امور جوانان در سال ۱۴۰۲ با حضور حجت الاسلام «مهدی متقی فر» مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان، نیما بردیافر رئیس و دیگر اعضای این کمیسیون با موضوع «مضیقه ازدواج جوانان» در ساختمان جوانان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. 

در این جلسه ابتدا «نیما بردیافر» رئیس کمیسیون در خصوص مفهوم مضیقه ازدواج جوانان توضیحاتی ارائه کرد و ضمن اشاره به عوامل موثر بر مضیقه ازدواج جوانان، اظهار داشت: مضیقه ازدواج در جامعه ما مفهوم مبهمی است اما به طور ساده می‌توان ازعدم توازن تعداد مردان و زنان در سن ازدواج به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر بر مضیقه ازدواج جوانان یاد کرد. 

همچنین حجت الاسلام متقی فر در این جلسه گفت: برای جلسه بعدی حتما یکی از مسئولان ثبت احوال و مرکز آمار برای بهره گیری از ظرفیت آماری این حوزه و کمک به روشن‌تر شدن موضوع دعوت به عمل آید. 

متقی فر با بیان این که دسترسی یا مضیقه ازدواج تابع عوامل جمعیتی است، اظهار داشت: مضیقه قشرها و طبقات مختلف جامعه با یکدیگر تفاوت دارد بنابراین نباید در این خصوص یک سیاست کلی برای همه اقشار داشته باشیم بلکه باید موضوع و سیاست‌ها را بنا بر مقتضایات هر قشر و طبقه تبیین کنیم. 

وی با تاکید بر کار علمی در حوزه ازدواج اظهار داشت: اعضای کمیسیون که از اساتید این حوزه هستند باید مباحث را به صورت علمی در رسانه‌ها بیان کنند تا رفته رفته یک فرهنگ‌سازی درست در این زمینه انجام شود همچنین شکل گیری گفتمان علمی در دانشگاه‌ها و توجه اساتید دانشگاه به این حوزه می‌تواند کمک بزرگی در فرهنگ‌سازی و فهم علمی حوزه ازدواج داشته باشد. 

متقی فر با بیان این که در نظر نگرفتن پنجره جمعیتی بزرگترین مشکل در تحلیل آمار ازدواج و طلاق است، اظهار داشت: در دهه اخیر روند طلاق افزایشی بوده است اما توجه نکردن به پنجره جمعیتی و آمار و اطلاعات نادرست در دادن آمار طلاق منجر به ترس از ازدواج و کاهش آمار ازدواج می‌شود که باید مسئولین این حوزه دقت لازم را داشته باشند و به صورت علمی موضوعات را در رسانه‌ها بیان کنند. 

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با تاکید بر انجام تحقیقات و پژوهش‌های جدید در حوزه ازدواج، تصریح کرد: باید موضوعات پژوهشی مورد نیاز را مشخص کرد و بر اساس آن تحقیقات جدید انجام داد، بدون پژوهش نمی‌توان اقدام سیاستی مناسبی داشت. 

مهاجرت، اطلاعات و آمارهای ناقص در حوزه ازدواج، به روز نبودن آمارها، پژوهش‌ها و تحقیقات جدید و تخصصی در ابعاد مختلف موضوع ازدواج، مطالعه سیاست‌های کشورهای دیگر در حوزه ازدواج و خانواده، از دیگر محورهای مورد بحث و گفتگو در این جلسه بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز