خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

آغاز برگزاری آزمون‌های نوبت شهریور در هفته پایانی مرداد/ امکان استفاده از تبصره تک ماده وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۵۹۳۸

معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: به احتمال زیاد از ۲۵ مرداد ماه آزمون‌های نوبت شهریور را شروع می‌کنیم؛ البته شاید این زمان یکی دو روز جا به جا شود، اما سعی ما این است که حتما در هفته پایانی مرداد ماه آزمون‌های شهریورماه را آغاز کنیم.

«محسن زارعی» معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد نحوه تصحیح پاسخ‌برگ‌های آزمون شهریورماه ۱۴۰۲ توضیح داد: قرار بر این است که از این به بعد، پاسخ‌برگ‌ها در همه آزمون‌ها به صورت الکترونیک تصحیح شوند. 

زارعی در ادامه تصحیح کرد: ما اتفاقا بعد از این، تصحیح الکترونیکی پاسخ‌برگ‌های دانش آموزان را توسعه می‌دهیم. برنامه این است که در دوره‌های بعد، ارجاعات به صورت سوال به سوال مطرح شود و نکاتی که همکاران در زمان تصحیح در خصوص سوالات پیشنهاد می‌دهند را تا جایی که می‌توانیم اعمال کنیم، اما مبنای تصحیح از این به بعد قطعا به صورت الکترونیکی خواهد بود. 

زارعی در خصوص زمان برگزاری آزمون شهریورماه اظهار کرد: به احتمال زیاد از ۲۵ مرداد ماه آزمون‌های نوبت شهریور را شروع می‌کنیم؛ البته شاید این زمان یکی دو روز جا به جا شود، اما سعی ما این است که حتما در هفته پایانی مرداد ماه آزمون‌های شهریورماه را آغاز کنیم. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش یادآوری کرد: برنامه ریزی‌ها باید به صورتی باشد که بتوانیم فرایند تصحیح پاسخ‌برگ‌های آزمون شهریور ماه را تا ابتدای سال تحصیلی جدید به پایان برسانیم تا بتوانیم به کسانی که صرفا از معدل خود برای راهیابی به دانشگاه استفاده می‌کنند و شرکت در رشته‌ها و دانشگاه‌های بدون آزمون را در نظر دارند، کمک کنیم. 

زارعی با بیان اینکه گزارش معدل شهریور ماه داوطلبان و ارسال آن به سازمان سنجش آموزش کشور و استفاده از آن به عنوان معدل موثر در قبولی کنکور نیازمند مصوبه است، توضیح داد: ابتدا باید در این خصوص بین ما و سازمان سنجش توافقی صورت بگیرد و هنوز مصوبه‌ای برایش نداریم. دنبال این هستیم که توافق و فرایندی که طی می‌کنیم به نفع دانش آموزان پیش برود. 

معاون وزیر آموزش و پرورش در مورد تک ماده و استفاده از این امکان برای دانش آموزان نیز گفت: تک ماده از قبل وجود داشته و در آیین نامه آموزشی هم بوده و هنوز هم هست؛ دانش آموز در مواردی می‌تواند از تک ماده برای قبولی استفاده کند. این قانون در تمام مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم کاربرد دارد و افراد با کمک این تبصره قبولی یک و یا چند درس نظری را به دست می‌آورند و فارغ التحصیل می‌شوند. استفاده از تک ماده به این صورت است که نمره آزمون نهایی دانش آموز با نمره مستمر و نمرات آزمون نوبت اول در سال تحصیلی جمع زده می‌شود. این اعداد، نمره دیپلم فرد را تشکیل می‌دهند و در واقع قبولی دانش آموزی که مثلا در یک درس تجدید آورده، اینگونه فراهم می‌شود. 

او در مورد فرق سابقه تحصیلی با نمره دیپلم و احتمال وجود ابهام برای برخی دانش آموزان، عنوان کرد: نمره آزمون نهایی، سابقه تحصیلی فرد را می‌سازد و این نمره با نمره مستمر و… جمع نمی‌شود. لذا بین سابقه تحصیلی و نمره دیپلم و نهایی افراد که همین نمره در دیپلم ثبت می‌شود، فرق وجود دارد. 

به گفته زارعی نتیجه آزمون ترمیم نمره نیز در دیپلم افراد لحاظ نمی‌شود و صرفا برای ایجاد سابقه تحصیلی و شرکت در کنکور است. او در این خصوص گفت: بنابراین نمره آزمون نهایی هر دانش آموز با نمره مستمر او جمع می‌شود و نمره دیپلم داوطلبان را تشکیل می‌دهد. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در ادامه پیرامون موضوع آموزش افرادی که در حوزه‌های تصحیح پاسخ‌برگ‌ها و اجرای آزمون حضور دارند، بیان کرد: معمولا مرکز حراست هر حوزه‌ای برای حفاظت از آزمون‌ها، کار آموزش افراد را در بخش‌های مختلف برعهده می‌گیرد. 

زارعی اضافه کرد: امسال آموزش مدیران حوزه‌های امتحانات را نیز معاونت متوسطه انجام داد و کار آموزش روسای حوزه‌های اجرا و تصحیح آزمون را مرکز سنجش استان‌ها پیش برد و اقدامی شبکه‌ای انجام شد. در نوبت دی ماه و خرداد ماه نیز همین روند را طی کردیم که نتیجه خوبی هم داشت. 

او در خصوص راه‌های جدید تقلب در آزمون‌های مدارس و آمادگی مراقبین و روسای حوزه‌ها برای مواجهه با چنین اقداماتی اظهار کرد: در آموزش‌هایی که برای حفاظت از آزمون برگزار می‌شود، موضوع تقلب‌ها و راه‌های آن نیز مدنظر است. امسال برای تامین امنیت آزمون نهایی تجهیز همه حوزه‌ها به دوربین مداربسته، سیگنال‌یاب و راکت‌های فلزیاب را در دستور کار قرار دادیم. نفراتی را هم تحت تحت عنوان حفاظت آزمون در نظر گرفتیم که همه آنها آموزش دیده بودند. اصلا همه کارهایی که برای تامین امنیت صورت می‌گیرد همراه با فرایندی آموزشی است. 

زارعی در پاسخ به این سوال که آیا مراقبین اجازه داشتند در جلسه آزمون تلفن همراه داشته باشند؟ توضیح داد: خیر، هیچ کدام از عوامل اجرایی آزمون‌ها اجازه همراه داشتن موبایل در جلسه را ندارند. ما در شبکه شاد گروهی تشکیل دادیم و اطلاع‌رسانی کردیم که اگر داوطلبان موردی را مشاهده کردند به ما گزارش دهند. به محض اینکه اطلاعاتی به دست ما رسید، به استان نامه زدیم. اکثر حوزه‌های امتحانی هم که دوربین مدار بسته داشتند پس اگر گزارشی وجود دار، قابل رصد و فیلم آن ضبط شده است. نه تنها عوامل اجرایی آزمون که افراد بازدید کننده از جلسات امتحان نیز حق ندارند موبایل با خود حمل کنند؛ البته به غیر از رئیس حوزه امتحان که به هر حال نیاز است وسیله ارتباطی برای انجام کارها و مدیریت امور همراه خود داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز