خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

طرح «کتابخانه کلاسی» دنبال می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۵۴۲۸

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر مطالعه کتاب عمومیت پیدا کند، فرهیختگی در جامعه شکل می گیرد. امروز رفته‌رفته کتاب تبدیل به کالای قشر خاصی می شود که دلایل مختلفی دارد. اگر کتاب در دست عده ای خاص قرار بگیرد نوعی استبداد شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "رضامراد صحرایی" وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت توجه به معلمان و کتابخوانی و کتاب دوستی گفت: دستگاه های مختلف باید برای اولویت دهی مدرسه کوشش کنند. راه سعادت و توسعه از خیابان مدرسه می گذرد. در مجموعه مدارس دولتی و غیردولتی ۱۰۵ هزار مدرسه داریم. اگر ۱۰۵ هزار نقطه و مدرسه به هم وصل شوند پیشرفت نتیجه طبیعی آن است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: رابطه مدارس وقتی اتفاق می افتد که در کنار سازمان های تخصصی آموزش و پرورش این اتصال رخ دهد شبکه شدن مدارس مستلزم متصل شدن ساختار ستادی ماست.

او گفت: بخش کوچکی از خانه ما را کتابخانه ها تشکیل می دهند. محل کار قبلی، خانه و اتاقم از کتاب پر شده است و آرامش ما وقتی ایجاد می شود که با کتاب هستیم. من از فرصت های ۲ ساعته ورق زدن کتاب بیش از هرچیزی آرامش می گیرم. حالا هم همین است وقتی کتابی مطابق بحثی که قرار است دنبال کنم می خوانم حس خوبی پیدا می کنم.

وزیر در ادامه بیان کرد: کتاب جزوی از زیست بوم همه ماست اما کتاب در دنیای امروز کالای در اختیار قشر خاص شده است. اگر کتاب عمومیت پیدا کند، فرهیختگی در جامعه شکل می گیرد. امروز رفته‌رفته کتاب تبدیل به کالای قشر خاصی می شود که دلایل مختلفی دارد. اگر کتاب در دست عده ای خاص قرار بگیرد نوعی استبداد شکل می‌گیرد. زمانی فرزندان اقشار خاص مدرسه می رفتند امروز اگر کتاب در اختیار همه نباشد همان اتفاق می افتد. دولت وظیفه دارد کتابخوانی را فراگیر کند به دست همگان برساند خصوصا این سالها که کتاب گران شده است.

وزیر اضافه کرد: واگرایی مردم نسبت به پیرامون زیاد شده است. خاطرم هست نوجوان که بودم صبح زودتر به کتابخانه می رفتیم تا صندلی خودمان را در کتابخانه بگیریم و یادم هست دوستان با اینکه هوا سرد بود وقتی از کتابخانه بیرون می رفتند کت خودشان را جا می گذاشتند تا صندلی شان در کتابخانه را ازدست ندهد.

او اظهار کرد: با وجود فضای مجازی اما همگان اذعان دارند که دانایی ناشی از کتاب جایگزین ندارد. ما کتاب را لمس می کنیم و در اختیار ماست و وقتی الکترونیکی می‌شود آن رابطه بین انسان و کتاب برقرار نمی‌شود.

صحرایی ادامه داد: یکی از هدف های مهم کانون تقویت هویت ملی و دینی است و باید جداگانه برای این موضوع برنامه ریزی کنند. کانون باید هویت و غیرت را تقویت کند.

صحرایی عنوان کرد: امید و ایمان هدف دیگر است هر جایی امید وجود داشته باشد غیرممکن ها برای فرد ممکن می‌شود. باید ایمان بیاوریم که این کشور و این مردم لایق بهترین ها هستند.

او به رشد افکار و تعقل به کمک کتاب اشاره کرد و افزود: هرجایی باشد تفکر و تعقل باشد کتاب هم هست. کانون در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقش دارد و در شش ساحت تربیتی امکان بروز دارد.

صحرایی ضمن یادآوری طرح کانون مدرسه به عنوان اقدامی ضروری از سوی کانون گفت: دانشگاه فرهنگیان باید همکاری عمیقی با کانون داشته باشد. طرح کانون مدرسه با ۲۰ هزار مدرسه آغاز شد.

معاونت پرورشی طرح کتابخانه کلاسی را دنبال می کند و کانون می تواند به مدارس کمک کند تا معلمان به بچه ها قصه بگویند تا دانش آموزان ما هویت پیدا کنند.

او افزود: کانون مأموریت ندارد، اما توانایی دارد که تقویت سواد خواندن را در دانش آموزان بهبود ببخشد. اصلا نتایجی که در آزمون های بین المللی می گیریم با پیشینه ما همخوانی ندارد. ورود کانون به تولید کتاب هایی که سواد خواندن را تقویت می کند اهمیت دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز