خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

از گردشگری سلامت غفلت کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۸۵۶

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس امروز به دنبال فعال کردن بخش گردشگری سلامت هستیم و از بخش خصوصی در این زمینه حمایت خواهیم کرد‌.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی محسنی بندپی در نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با اشاره به اقتصاد وابسته به نفت گفت: خام فروشی همه دولت‌ها در این سال‌ها را درگیر کرده است و باعث شده از موضوعاتی مانند گردشگری به ویژه گردشگری سلامت غفلت کنیم.

وی ادامه داد: ما در مجلس امروز به دنبال فعال کردن این بخش هستیم و از بخش خصوصی در این زمینه حمایت خواهیم کرد‌.

او افزود: در گردشگری سلامت سه موضوع دسترسی به خدمات، کیفیت خدمات و ارزان بودن خدمات از اهمیت بسیار برخوردار است.هر سه این موارد در کشور ما وجود دارد و دسترسی به خدمات، ارائه خدمات با کیفیت و ارزان در اختیار قرار دارد. در سال گذشته علیرغم حمایت فراکسیون گردشگری مجلس اما وزرای بهداشت و گردشگری به این موضوع توجه نداشتند و ما امسال از آنها درخواست کردیم حتما در این همایش حضور داشته باشند.

وی با اشاره به قوانین برنامه گفت: در اسناد بالادستی قانون حمایتی از گردشگری نداشتیم اما در قانون برنامه هفتم یک فصل درخصوص گردشگری در نظر گرفته شده است. در قانون برنامه هفتم آمده است که باید سالیانه ۶ میلیارد یورو از گردشگری سلامت درآمد کسب شود. حال اگر نتوانیم از بخش خصوصی استفاده کنیم اعتبارات بخش دولتی و همچنین همت بخش دولتی ما را به این اهداف نخواهد رساند و اهداف برنامه هفتم توسعه در این بخش محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ برنامه ای برای تحقق گردشگری سلامت به ما ارائه نشده است.

محسنی بندپی درباره خلا قانونی در حوزه گردشگری گفت: در قانون برنامه هفتم در بحث مالیات تمهیداتی را برای فعالان دراین حوزه به صورت کل در نظر گرفته شده است همچنین اختیارات ویژه ای برای استانداران به ویژه ۷ استان ساحلی برای تسهیل گردشگری دریایی در نظر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات ما در برنامه هفتم‌ بحث ایجاد سامانه های یکپارچه است تا از تعدد آمارها جلوگیری شود.

در ادامه کریمی رئیس شورای گردشگری سلامت گفت: گردشگری سلامت یک امر مغفول در کشور ما است. دنیا از این استراتژی استفاده می کند اما متاسفانه کشور ما از این ظرفیت استفاده نمی کند.

وی ادامه داد: بیمارستان ها با مشکلات فراوانی مواجه هستند و بخش خصوصی هیچ رغبتی برای احداث بیمارستان ندارد. بیمارستان های دولتی نیز دچار فرسودگی و ... هستند.

وی ادامه داد: هر بیمار که برای درمان به کشور ما وارد می‌شود برای ۱۵ تا ۲۵ نفر اشتغال ایجاد می کند. متاسفانه ما عضو فدراسیون فدراسیون جهانی بیمارستان ها نیستیم. ما باید فدراسیون مراکز درمانی و بیمارستان ها را راه اندازی و به سرعت عضو فدراسیون جهانی آن شویم.

کریمی تصریح کرد: نیازمند این هستیم که مراکز درمانی ما از کلونی های کوچک خارج شوند و به دنیا شناخته شوند.

وی با اشاره به برگزاری رویداد IPH2023 گفت: متاسفانه شهرداری ها حتی برای اطلاع رسانی این رویداد به ما کمک نکرده اند در حالی که اگر این رویداد در هر کشوری برگزار می شد همه پای کار می آمدند.

همچنین در ابتدای این نشست مجید زنگویی دبیرکل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی گفت: از تاریخ ۲۵ لغایت ۲۷ تیرماه  این رویداد برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در گردشگری درمانی موضوعات سیاسی خیلی مطرح نیست و باید در کشور ما مورد توجه قرار بگیرد. بیمارستان ها و مراکز درمانی ما حرکت منسجم و مستمر را در این حوزه پیش بینی نکرده اند و حرکت‌ها در این حوزه موردی بوده است. همچنین با افت و خیز همراه بوده است.

او گفت: ما معتقدیم یک کشور با مجموعه های درمانی اگر قرار است در دنیا به عنوان یک برند شناخته شود باید به صورت مستمر در این زمینه در عرصه بین‌المللی فعالیت داشته باشد.

زنگویی خاطرنشان کرد: این رویداد با همین نگاه برگزار خواهد شد و ۳۰ کشور در آن حضور خواهند داشت.

به گفته وی ۲۰۲۳ IPH در ۴ بخش و در سه روز برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که مسئولان در حوزه وزرات بهداشت و وزارت گردشگری توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند.

وی افزود: کشورهای همسایه صرفا جامعه هدف ما نیست. آفریقا یک ظرفیت فوق العاده برای گردشگری سلامت است همچنین ما با اروپا همکاری هایی در این زمینه داریم و بیمارانی از اروپا برای درمان به ایران می آیند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز