خبرگزاری کار ایران

نیاز شبکه متروی کلانشهرهای کشور به بیش از ۸۷۰۰ واگن در ۱۰ سال آینده

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۱۴۱

شبکه متروی تهران در حال حاضر با ۱۵۲۳ واگن در سیر، روزانه بیش از دو و نیم میلیون سفر درون‌شهری را پوشش می‌دهد و این در حالی است که برای رسیدن به سرفاصله حرکتی دو و نیم دقیقه در خطوط مختلف، حداقل ۱۵۰۰ واگن دیگر لازم است تا مسافران با کمترین هدررفت وقت به مقاصد خود برسند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، موضوع تامین ناوگان ریلی به اندازه نیاز استاندارد خطوط شبکه مترو در هر کلانشهر از جمله مسائل مهمی است که اگر جدی گرفته نشود، نه‌تنها سرفاصله حرکتی قطارها دچار اختلال خواهد شد، بلکه میزان فرسودگی واگن‌های در حال بهره‌برداری را نیز مضاعف می‌کند و زمان تعمیرات دوره‌ای را کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل است که کارشناسان این حوزه صنعتی تاکید دارند که به موازات با توسعه خطوط و ایستگاه‌های مترو، باید ناوگان حمل‌ونقل ریلی نیز به اندازه کافی تامین شود.

در این زمینه و طی تحقیقات علمی و کارشناسی صورت‌گرفته، در افق ۱۰ سال آینده و با توجه به افزایش تعداد خطوط شبکه متروی پایتخت، نیاز به تولید حداقل ۴۴۲۰ واگن احساس می‌شود. در همین چشم انداز ۱۰ ساله، ناوگان حمل‌ونقلی سایر کلانشهرهای دیگر نیز باید به ۴۳۰۰ واگن تجهیز شود تا مشکلی از بابت کمبود واگن گریبان‌گیر شبکه متروی شهرهای صاحب این سیستم حمل‌ونقل عمومی نشود.

در این میان به نظر می‌رسد راه‌حل اصولی و منطقی برای تامین به‌موقع، مطمئن و به‌صرفه‌تر ناوگان ریلی شبکه متروی کلانشهرها، حرکت به سمت تولید انبوه قطار ملی است؛ قطاری که ۸۵ درصد قطعات آن توسط شرکت‌های داخلی قابلیت ساخت دارد و فناوری تولید آن در این سطح حاصل شده است.

شرکت واگن‌سازی تهران که ۷۰ درصد قطارهای کنونی شبکه متروی تهران را تولید یا تامین کرده است، در حال حاضر قرارداد تولید ۱۱۳ واگن از نوع قطار ملی را آماده شروع عملیات اجرایی دارد و در صورت تامین منابع مالی لازم، امکان تولید حداقل هزار واگن در ۷۴ ماه را دارد.

قطار ملی با تکیه بر توانمندی و ظرفیت شرکت‌های داخلی، حدود ۲۰ درصد ارزان‌تر از نمونه خارجی آن تولید می‌شود و امکان اشتغال بیش از ۳۰ هزار نفر به طور مستقیم در سال‌های اولیه تولید انبوه قطار ملی فراهم می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز