خبرگزاری کار ایران

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی:

سیاست اصلی صندوق نوآوری تقویت بازیگران بخش خصوصی در زیست‌بوم تامین مالی نوآوری است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۰۸۹

چهل‌وششمین رویداد «دوشنبه‌های استارت‌آپی» برای دومین بار به صورت پیاپی در حوزه خوراک دام و امنیت غذایی برگزار شد. صندوق نوآوری به سبب اهمیت موضوع امنیت غذایی و تعداد زیاد استارت‌آپ‌های متقاضی این رویداد را در دو نوبت برگزار کرد. در دومین بخش این رویداد، هفت استارت‌آپ به ارائه طرح‌های خود به سرمایه‌گذاران پرداختند.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، در آغاز این رویداد «مصطفی بغدادی»، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری ضمن معرفی خدمات این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان و فناور فعال در زیست بوم نوآوری کشور بیان کرد: یکی از رویکردهای صندوق، گسترش توزیع خدمات خود در تمام زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور است، چرا که امروزه تنها شرکت‌های دانش‌بنیان نیستند که زیست‌بوم نوآوری کشور را تشکیل می‌دهند و شرکت‌های فناور و استارت‌آپ‌ها نیز از دیگر بازیگران این بخش هستند. 

وی افزود: در سال‌های گذشته تلاش همکاران ما این بوده است که با رویکردهای مختلف از زیست‌بوم استارت‌آپی کشور حمایت کنیم. اصلی‌ترین ابزار ما در این زمینه نیز «هم‌سرمایه‌گذاری» بوده است. برای حمایت از استارت‌آپ‌های فعال شاید می‌توانستیم به صورت مستقیم وارد فرایند سرمایه‌گذاری شویم و به بازار سرمایه‌گذاری خطرپذیر ورود کنیم اما این سیاست را درست نمی‌دانستیم چون تعادل بازار به هم می‌ریخت چرا که ژن دولتی را به استارت‌آپ‌ها تزریق می‌کرد و صندوق نوآوری نیز درگیر فرایند شرکت‌داری می‌شد و نتیجه انتهایی این فرایند برای زیست‌بوم نوآوری کشور مطلوب نبود. پس ترجیح دادیم کنار بایستیم و بازیگران مالی بخش خصوصی را برای تعامل با زیست‌بوم استارت‌آپی کشور به‌کار گیریم و در بخش‌های مختلف رشد یک استارت‌آپ با بازیگران مختلف، فعالیت تعریف کنیم. 

بغدادی بیان کرد: به طور مثال در بخش اول فعالیت یک استارت‌آپ که باید «دره مرگ» را طی کند، بیشترین نقش را شتابدهنده‌ها دارند؛ بدین منظور بسته‌ای برای تقویت شتابدهنده‌های دانش‌بنیان تدوین کردیم و از سوی دیگر نیز وارد فرایند هم‌سرمایه‌گذاری با آن‌ها شدیم. در بخش هم‌سرمایه‌گذاری تاکنون نزدیک به ۹۱ میلیارد تومان تامین سرمایه کرده‌ایم. 

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در بخش بعدی فعالیت استارت‌آپ‌ها که نیاز به منابع بیشتری پیدا می‌کنند کنار صندوق‌های پژوهش و فناوری ایستادیم. تا پیش از آغاز فعالیت صندوق نوآوری، تعداد این صندوق‌ها کم و منابع آن‌ها ناچیز بود اما اکنون با حمایت صندوق نوآوری تعداد صندوق‌های پژوهش و فناوری به ۶۹ صندوق رسیده و امروز همه استان‌های کشور و دانشگاه‌های مادر اکنون صاحب صندوق پژوهش و فناوری هستند و از سوی دیگر در حوزه‌های تخصصی مانند نانو، کشاورزی، تجهیزات پزشکی و… نیز صندوق‌های پژوهش تاسیس شده و در حال فعالیت هستند. 

هم‌سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیارد تومانی برای تامین مالی طرح‌های استارت‌آپی

بغدادی همچنین خبر داد که صندوق نوآوری در فرایندهای هم‌سرمایه‌گذاری با صندوق‌های پژوهش و فناوری برای تامین سرمایه مورد نیاز طرح‌های استارت‌آپی، تاکنون ۹۰۰ میلیارد تومان هم‌سرمایه‌گذاری انجام داده است. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: در مراحل بالاتر رشد یک استارت‌آپ ما با صندوق‌های جسورانه بورسی وارد همکاری می‌شویم. تا پیش از فعالیت صندوق نوآوری تعداد این صندوق‌ها نیز به عدد ۱۱ می‌رسید و منابعشان نیز به زحمت به هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسید. امروز با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی تعداد صندوق‌های جسورانه بورسی نیز به ۲۸ صندوق رسیده و اکنون این صندوق‌ها بیش از هزار میلیارد تومان منابع دارند. 

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه سیاست اصلی صندوق نوآوری تقویت بازیگران بخش خصوصی در زیست‌بوم تامین مالی نوآوری بوده است، گفت: برای اینکه این نقش‌ها بهتر اتفاق بیفتد رویدادهای بهم‌رسانی را در صندوق ترتیب دادیم. یکی از این رویدادها «دوشنبه‌های استارت‌آپی» بوده که امروز چهل‌وششمین برنامه از این رویداد برگزار می‌شود. در این رویداد به سراغ طرح‌هایی می‌رویم که آماده ورود به بازار هستند و نیاز به تامین سرمایه دارند. از سوی دیگر از سرمایه‌گذاران نیز دعوت می‌کنیم تا در جریان طرح‌های استارت‌آپی قرار گیرند و در آن سرمایه‌گذاری کنند. 

بغدادی در پایان خاطرنشان کرد: در ۴۵ رویداد گذشته بیش از ۷۸۰ ساعت آموزش و منتورینگ و مشاوره داشتیم و کمک کردیم تیم‌ها بتوانند با ادبیات سرمایه‌گذار آشنا شوند و طرح‌های خود را در سطحی حرفه‌ای‌تر ارائه کنند. برگزاری ۵۷۰ جلسه B۲B و نشست مشترک میان سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر نیز از دیگر دستاوردهای این رویدادها بوده است. 

آمادگی سینا وی‌سی برای سرمایه‌گذاری روی طرح‌های فناورانه مرتبط با مناطق محروم

در این برنامه همچنین میرمحمدی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت توسعه دانش‌بنیان سینا که در برگزاری این رویداد با صندوق نوآوری همکاری داشت، با بیان اینکه «سینا وی‌سی» حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر بنیاد مستضعفان بشمار می‌آید، گفت: برنامه جدید ما در حوزه سرمایه‌گذاری این است که در زنجیره ارزش بنیاد مستضعفان سرمایه‌گذاری کنیم. این زنجیره ارزش شامل صنایع غذایی، هلدینگ کشاورزی، هلدینگ دامپروری، صنعت گردشگری، صنایع سیمان، صنعت معدن، حمل و نقل و سایر موضوعاتی که جنبه راهبردی دارد یا در حل مسائل مناطق محرومی که بنیاد از آن‌ها حمایت می‌کند را تحت پوشش قرار می‌دهیم. 

وی افزود: تمایل ما این است که طرح‌های زیر ۲۰ میلیارد تومان را تامین مالی کنیم اما محدودیتی برای طرح‌های بالای ۲۰ میلیارد تومان نیز نداریم. دوره سرمایه‌گذاری ما پنج‌ساله است و ظرف این مدت باید از طرح‌های فناورانه خروج کنیم. 

میر محمدی در پایان با اشاره به اینکه این شرکت تا پایان امسال ۱۵ پروژه را به پرتفوی خود اضافه خواهد کرد، گفت: در رویداد دوشنبه استارت‌آپی گذشته، در دو طرح وارد ارزشگذاری شدیم. امروز هم آمادگی داریم تا با دست‌کم دو طرح موافقت کرده و امیدواریم همکاری خوبی را با تیم‌های منتخب آغاز کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز