خبرگزاری کار ایران

در دیدار رئیس دانشگاه تهران با اساتید پیشکسوت مطرح شد:

استاد کارخانه چاپ مقاله نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۳۸۹۶

«سید محمد مقیمی»، استاد دانشکده مدیریت و رئیس دانشگاه تهران با حضور در منزل «سید مهدی الوانی» چهره ماندگار علم مدیریت، با اذعان به اینکه استاد الوانی تاثیر ویژه‌ای در زندگی شخصی و حیات علمی‌اش داشته است، تلاش‌های علمی این استاد را قدر نهاد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی دانشگاه تهران، «سید محمد مقیمی» در دیدار با استاد سید مهدی الوانی با اشاره به اینکه از مقطع کارشناسی دانشجوی دکتر الوانی بوده است، گفت: استاد تاثیر ویژه‌ای بر روی زندگی شخصی و زندگی علمی‌ام داشته‌اند. مایه افتخارم است که استاد الوانی یکی از استادانی هستند که تاثیرگذاری ویژه‌ای در زندگی من داشته‌اند. 

رئیس دانشگاه تهران افزود: جایگاه وشان دانشگاه بخاطر اساتید آن است و دکتر الوانی در هر مرکز علمی که حضور داشتند به آن محل اعتبار بخشیدند. وقتی صحبت از رشته مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی می‌شود، نام دکتر الوانی می‌درخشد و به آن مکان اعتبار می‌بخشد. اعتبار رشته مدیریت در دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران هم به واسطه حضور دکتر الوانی صدچندان می‌شد. از استادان سرآمد زیادی در رشته‌های مختلف بهره‌مند هستیم ولی اساتیدی که بتوانند این قدر مانند دکتر الوانی در رشته و گروه علمی خود تاثیرگذار باشند، کمتر سراغ داریم. 

مقیمی رئیس شورای موسس و شورای عالی نشان عالی دانش، در ادامه تبیین عینی معیارهای تاثیرگذاری اساتید، به معیارهای کمی و کیفی مدنظر در انتخاب برگزیدگان شایسته دریافت نشان عالی دانش که اولین دوره اعطای آن همزمان با هشتاد و نهمین سالروز تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران برگزار شد اشاره کرد و اظهار داشت: خیلی معمول شده است که تعداد مقالات ISI و ارجاعات به مقالات اساتید به عنوان یگانه مولفه تاثیرگذاری اساتید در نظر گرفته می‌شود. این دیدگاه خطرناکی است. هر چند فعالیت‌ها و آثار بین‌المللی و شناخته‌شده اساتید مهم است ولی در انتخاب برگزیدگان دریافت نشان عالی دانش، مولفه‌های شاگردپروری، اخلاق‌مداری و تاثیرگذاری در عرصه اجتماعی اساتید را هم در نظر گرفتیم. 

استاد الوانی در پی سخنان رئیس دانشگاه تهران که او را از سرآمدان تاثیرگذار و کم‌نظیر در علوم رفتاری و مدیریت نامید، گفت: بعضی همکاران هستند که به شاگردهای خود فخر می‌کنند. شاگردهای موفق زیادی داشتم. اعتقاد دارم شاگردانی که پیشرفت کردند نتیجه تلاش و ممارست و گوهره وجودی خودشان بوده است، هر چند استاد نیز بی‌تاثیر نیست، هر چند که نمی‌توان گفت که استاد علت تامه موفقیت دانشجویان است. 

استاد الوانی در نقد معیارهای ارتقا و سنجش تاثیرگذاری اساتید، اظهار داشت: آیین‌نامه ارتقا می‌گوید چه تولید کردی. استاد که کارخانه چاپ مقاله نیست. انتظار این است که معیارهای ارتقای اعضای هیات علمی به سمت سنجش تاثیرگذاری اجتماعی دانشجویانی برود که یک عضو هیات علمی تربیت کرده است. اما متاسفانه نگاه مکانیکی، کمی‌گرا و عددی و آماری در سنجش تاثیرگذاری‌ها حاکم است. 

«استقلال دانشگاه» محور دیگری بود که از سوی دکتر الوانی مورد تاکید قرار گرفت و درباره آن گفت: دانشگاه‌ها باید استقلال خود را به دست آورند. کافی است به بوروکراسی اجازه دهی که یک قدم جلو بیاید؛ آن موقع شروع می‌کند آنقدر آیین‌نامه می‌نویسد و به آزادی علمی دانشگاه تعرض می‌کند که یکدفعه می‌بینید دانشگاه‌ها به مثابه ادارات وزارت علوم دیده شده‌اند. وقتی «اداره» بر علم حاکم شود اصلا دیگر علم قدرت ندارد. وقتی معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی بودم با معاون وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری مباحثه می‌کردم و می‌گفتم اینکه دارند با ما بخشنامه‌ای و دستوری رفتار می‌کنند، مثل این است که با دانشگاه مانند ثبت احوال رفتار شود. 

«سید محمد مقیمی»، رئیس دانشگاه تهران نیز پس از سخنان استاد الوانی درباره استقلال دانشگاه‌ها، تاکید کرد: خوشبختانه دکتر زلفی‌گل وزیر علوم همواره الگو بودن دانشگاه تهران را در سخنرانی‌های مختلف مورد تاکید قرار می‌دهد و پیشرو بودن دانشگاه تهران در عرصه نظر و عمل را قدر می‌داند. ما در دانشگاه تهران به سمت ارائه استاندارد در حوزه‌های ماموریتی دانشگاه رفته‌ایم و هر اقدامی که انجام می‌دهیم را مشاهده می‌کنیم که الگو برای سایر دانشگاه‌ها هم می‌شود. همچنین از ابتدای دوره مسئولیتم در دانشگاه تهران، استقلال اداری و مالی را مورد توجه قرار داده‌ایم، هر چند که در زمینه تحقق آن راه پیموده نشده زیادی داریم. 

رئیس دانشگاه تهران در ادامه این دیدار، نظر استاد الوانی را درباره برگزیدگان دریافت نشان عالی جویا شد که استاد الوانی پاسخ داد: «خوب بود؛ ما در فرهنگستان، دکتر صفایی را برای دریافت نشان کاندیدا کردیم ولی چون منابع مالی وجود نداشت، فعلا متوقف ماند. اعطای نشان عالی دانش به دکتر صفایی را محرز می‌دانستیم چون خیلی کار کرده و شرایط شایستگی‌اش را داشت. با توجه به شورای علمی و کارگروه‌های تخصصی که برای انتخاب برگزیدگان دریافت نشان عالی دانش ترتیب داده بودید، ساز و کار برای تعیین برگزیدگان خوب بود.» 

مقیمی در ادامه این دیدار اظهار کرد: آن قدر استاد شایسته داریم که باید دیده شوند و مورد تجلیل قرار بگیرند، که اعطای نشان عالی دانش فقط یک گام برای تجلیل از این شایستگان بود و اقدامات بیشتری در زمینه تجلیل و تکریم عالمان باید صورت گیرد. اینکه شرایطی را فراهم کنیم که یک عالم و دانشمند را تقدیر کنیم، خیلی حس زیبایی به من می‌دهد. در ادامه برگزاری اولین دوره اعطای نشان عالی دانش قرار است فضایی برایشان فراهم شود و سردیس ۱۲ برگزیده این دوره در دانشگاه نصب شود و انشاءالله در دوره‌های بعد هم این اتفاق تداوم پیدا کند. 

در پایان این دیدار، مقیمی کتاب «روایتی از مدیریت میدانی در نبرد فرهنگی و رسانه‌ای در نماد آموزش عالی» را که تجربه‌نگاری رئیس دانشگاه تهران و وقایع‌نگاری ایام التهابات پائیز ۱۴۰۱ است را به استاد الوانی تقدیم کرد. مقیمی گفت: خاطرات حدود ۵۰ روز التهابات را وقایع‌نگاری روزانه کردم و در کتابی ۲۵۰ صفحه‌ای چاپ شد. در این کتاب سعی کردم روایتی صادقانه به عنوان رئیس دانشگاه ارائه کنم. 

الوانی» در پایان این دیدار برای رئیس و همه دانشگاهیان دانشگاه تهران و دانشگاهیان کشور آرزوی موفقیت و سربلندی کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز