خبرگزاری کار ایران

در آئین افتتاح دوره «زنان وحکمرانی» مطرح شد؛

گردآوری اطلس جامع زنان تاثیرگذار انقلاب‌اسلامی توسط کمیسیون ملی یونسکو

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۳۲۲۷

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران: باید به پیشرفت بانوان کشورمان همزمان با حفظ ارزش‌های فرهنگی توجهی ویژه کرد. در همین راستا کمیسیون ملی یونسکو با همکاری اعضای خود در حال گردآوری و نشر یک اطلس جامع در حوزه زنان تأثیرگذار از ابتدای انقلاب‌اسلامی تاکنون است.

به گزارش ایلنا، آئین افتتاحیه دوره آموزشی «زنان و حکمرانی» توسط کمیسیون ملی یونسکو صبح روز سه‌شنبه ۹ خرداد در سالن «شیخ فضل‌الله نوری» ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار شد. 

در این آئین که پس از برگزاری دوره آموزش مقدماتی برای پذیرفته‌شدگان برگزار شد، انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، علی‌اکبر متکان، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، بابک نگاه‌داری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، فاطمه‌قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس، سمیه رفیعی، نماینده مجلس، علی‌اصغر پورعزت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، حمیدی عضو هیئت مدیره اندیشکده حکمرانی دانشگاه‌شریف و حاضران در دوره آموزشی حضور داشتند. 

در ابتدای این مراسم کلیپی در پاسداشت «هفته کرامت» با تصاویری مزین به بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) و حضرت معصومه (ص) پخش شد. سپس بیاناتی از مقام معظم رهبری درباره ویژگی‌های زنان ایرانی و جایگاه آن‌ها در تمدن اسلام در قالب ویدئویی برای حضار به نمایش درآمد. 

کمیسیون ملی یونسکو در پیشرفت حکمرانی زنان منطقه و جهان پیشقدم شود

انسیه خزعلی در ابتدای این مراسم به زندگانی حضرت معصومه (ع) به‌عنوان یک زن نمونه و الگو، اشاره کرد و گفت: در جهانی که هویت و هستی زن را به چالش می‌کشد و تلاش می‌کند زن را در قالب یک مرد و با هویت مردانه معرفی کند ما وظیفه داریم که به‌شکل روشنی به الگوهایی توجه کنیم که هم‌زمان با احترام به جایگاه و کرامت زن به حضور او در عرصه اجتماعی کمک می‌کند. 

وی ادامه داد: در جهانی که کرامت زن مورد هدف ساختارهای کلان سرمایه‌داری و استکباری قرار دارد و مورد سوء استفاده قرار گرفته است باید بیش از پیش مطالبه‌گر باشیم و از ظلمی که به جایگاه زن در وجهی جهانی روا داشته می‌شود، جلوگیری کنیم. 

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفت: ما نباید در داخل کشور برای توسعه حرکت زنان برای دستیابی به جایگاه‌های رفیع اجتماعی و سیاسی قانع شویم. رهبر معظم انقلاب هم در دیدارهای مختلف که با زنان داشته‌اند به این موضوع اشاره کرده‌اند. 

خزعلی گفت: ما امروز کنار هم جمع شدیم تا برای ترمیم و تکمیل بسیاری از نقص‌هایی که در قانون و عملکرد نسبت به زنان وجود دارد هم‌اندیشی کنیم. درواقع ما باید برای به رسمیت شناختن بسیاری از حقوق در حوزه زنان پیش‌قدم شویم. توجه به زنان نخبه و ایجاد فضایی برای رشد آن‌ها وظیفه همه ما است که خوشبختانه با نگاهی به وضعیت سلامت، آموزش و سایر حوزه‌ها درمی‌یابیم که نگاه در خصوص حکمرانی زنان در ایران نگاه ویژه‌ای است، اما نباید به آن اکتفا کرد. در دیدار آخر زنان با مقام معظم رهبری ایشان تأکید به دخالت زنان در اخذ تصمیم‌های مهم در مباحث کلان کشور داشتند. 

او ادامه داد: ما می‌خواهیم در این دوره‌ها شاخصه‌های یک حکمرانی ایده‌آل را برای زنان ترسیم کنیم و من درخواستی را از رئیس محترم کمیسیون ملی یونسکو- ایران دارم که این ایده را نه فقط درباره زنان ایرانی که برای سایر زنان منطقه و جهان هم در نظر داشته باشیم. ما با نگاه رفع نواقص و مطالبه‌گری با ارائه الگوی جدید باید کرسی حکمرانی زنان را در کمیسیون ملی یونسکو ایجاد کنیم. 

خزعلی در پایان ابرازی امیدواری کرد این مراسم به‌عنوان مقدمه موجب رفع موانع و ارتقای جایگاه زنان در حوزه حکمرانی شود که در برنامه هفتم توسعه در این‌باره نگاه جامعی صورت گرفته است. 

گردآوری اطلس جامع زنان تاثیرگذار انقلاب‌اسلامی توسط کمیسیون ملی یونسکو

علی‌اکبر متکان دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران هم با تبریک دهه کرامت عنوان کرد: نگاه ابزاری دولت‌های استکباری به زنان منجر به آن شده تا ما نقش‌آفرینی و حضور فعال زنان در حوزه‌های علمی و اجتماعی را نادیده بگیریم و نسبت به پیشرفت بانوان کشورمان همزمان با حفظ ارزش‌های فرهنگی خود بی‌توجه باشیم. 

وی ادامه داد: البته در این مورد قصور از خود ما است که نتوانستیم نگاهمان به زنان و حضور مؤثر آن‌ها در عرصه اجتماعی را به درستی منعکس کنیم. شاید یکی از مهم‌ترین مشکلات به عملکرد رسانه‌ها برمی‌گردد که نتوانستند این مسیر رشد را برای مردم ایران و جهان به درستی عیان کنند. 

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران ضمن سپاس از همه نهادهای همراه در برگزاری این دوره به یکی از اقدامات مؤثر این کمیسیون نیز اشاره کرد و گفت: کمیسیون ملی یونسکو- ایران با همکاری اعضای خود در حال گردآوری و نشر یک اطلس جامع در حوزه زنان تأثیرگذار از ابتدای انقلاب‌اسلامی تا کنون است. 

متکان در پایان اشاره کرد: خوشبختانه وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری پشتیبانی از این پروژه را برای تحقق آن پذیرفته است و ما از سایر نهادهای مرتبط با این موضوع هم درخواست همراهی داریم تا بتوانیم فاز اول این پروژه را اجرایی کنیم. 

مدیریت زنانه یکی از فرصت‌های تحول در گام دوم انقلاب است

بابک نگاه‌داری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم در ادامه این برنامه گفت: هموارکردن راه‌های مشارکت بانوان در جوامع مختلف یک شاخص مهم در بحث توسعه انسانی در جهان است. این هموارسازی احقاق حقوق زنان به حساب می‌آید و ما موظف به هموار کردن آن هستیم. 

وی ادامه داد: در بحث توسعه انسانی نقش‌آفرینی زنان سهم برجسته‌تر و قابل توجهی دارد. اما زنان هنوز به آن سطح و وضع مطلوب برای ایفای نقش خود در عرصه‌های مختلف در سطح جهان نرسیده‌اند. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: وقتی زنان در عرصه حکمرانی حضور نداشته باشند ما از نگاه زنانه در سیاست‌گذاری محروم می‌شویم؛ مدیریت زنانه یکی از فرصت‌های تحول در گام دوم انقلاب است که ما باید به سمت آن حرکت کنیم. 

نگاه‌داری گفت: در سال‌های گذشته و از ابتدای انقلاب زنان نقش پررنگی در مشارکت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشتند که خوشبختانه آمار دقیقی از آن وجود دارد. در عصر کنونی، جنس حکومت و حکمرانی در حال تغییر است همان‌طور که رابطه ملت و حکومت‌ها در حال تغییر است. حکمرانی به سمت حکومت و قدرت نرم حرکت می‌کند. تفاوت‌های بسیاری بین حکومت‌داری و حکمرانی وجود دارد. 

وی توضیح داد: در حکمرانی انعطاف حکمران در برابر ذی‌نفعان حداکثری می‌شود و رابطه شکل شبکه‌ای دارد نه بالا به پایین. در حکمرانی دیگر بحث ابلاغ و آئین نیست. اصطلاحاً در مدیریت حکومت‌داری را وجهی از مدیریت مردانه عنوان می‌کنند. ما با حرکت به سمت حکمرانی به رویکردهای زنانه توجه می‌کنیم. با درک این نگاه و رویکرد، جمهوری اسلامی یک مدل و الگوی مشارکت حداکثری درباره زنان ارائه داده است که اگر دقیق و درست آن را مورد واکاوی قرار دهیم در مسیر هموارسازی همان حضور زنانه برای توسعه انسانی گام‌های مؤثری برداشته می‌شود. 

کج‌روی در مسیر برنامه‌ریزی در حوزه توانمندسازی زنان

علی‌اصغر پورعزت در ادامه این مراسم با ارائه پاورپوینتی با عنوان «حکمرانی فراجنسیتی؛ حکمرانی در ورای انگاره‌های سلطه» به کهن‌الگوهای سلطه اشاره کرد و به تبیین جایگاه زنان در حکمرانی پرداخت. 

سپس گروه میعاد با حضور روی سن سرودی را برای حضار به صورت زنده اجرا و به امام رضا (ع) تقدیم کردند. 

فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان مجلس هم در ادامه این مراسم گفت: تصمیم اولیه برای برگزاری این دوره تصمیم ارزشمندی است. آن‌چه در جمهوری‌اسلامی درباره زنان در حوزه قانون‌گذاری و اجرا دنبال شده نشان دهنده یک بذل توجه ویژه به زنان بوده است. 

وی ادامه داد: اما با همه این توجه‌ها ما همچنان در این حوزه احساس خلأ می‌کنیم. زن معرفی‌شده در انقلاب اسلامی زن دو ساحتی است. زنی است که هم در حوزه خصوصی و هم در حوزه عمومی توأمان نقش دارد و نباید به آن بی‌توجه بود. 

رئیس فراکسیون زنان مجلس، گفت: برنامه‌ریزی در حوزه زنان در سال‌های مختلف با یک اعوجاج و کج‌روی پیش رفته که همواره ما را سردرگم کرده و از یک همگرایی بسترساز دور کرده است. 

قاسم‌پور گفت: حکمرانی باید در این نقطه خلق شود که ما بتوانیم سپهر فکری را در جامعه ایجاد کنیم که مطالبه‌گر ایده زن دوساحتی باشد. در این مسیر اگر نتوانیم میان این ایده زن دو ساحتی و سیاست‌گذاری نسبت برقرار کنیم نمی‌توانیم به نقش پررنگ حضور زنان در عرصه سیاسی جامه عمل بپوشانیم. 

پیشنهاد امضای تفاهم‌نامه برای هموار کردن مسیر آموزش حکمرانی

سمیه رفیعی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این مراسم گفت: خوشبختانه کمیسیون ملی یونسکو- ایران در بُعد زنان روی مسائل کمتر دیده شده‌ای دست گذاشته که این اقدام قابل ستایش است. 

او ادامه داد: کلیدی‌ترین مسئله در موضوع زنان و حکمرانی آن است که بدانیم در این حوزه کجا ایستاده‌ایم و می‌خواهیم به کدام سمت حرکت کنیم. تعریف ما از حکمرانی زنان و الزامات رسیدن به تحقق آن چیست؟ و چه بسترهایی را فراهم کردیم؟ 

این نماینده مجلس گفت: ما هنوز نتوانستیم بستر مناسبی را برای درک درست نسبت میان حکمرانی و زنان ایجاد کنیم که فکر می‌کنم این باید اولین قدم ما در تحقق حکمرانی زنان باشد. 

رفیعی ادامه داد: انقلاب‌اسلامی شکل ویژه‌ای از زنان را به وجود آورد که ما نتوانستیم آن را به درستی معرفی و بیان کنیم. ما به سمتی حرکت کردیم که ذهنیت از زن به جای آن که به سمت آن ایده زن دو ساحتی برود که خانم قاسم‌پور به آن اشاره کرد، به سمت آسیب‌های پیرامون زنان می‌رود. 

او گفت: اگر قرار باشد ما حکمرانی را به‌صورت مستمر به زنان آموزش دهیم، این آموزش‌ها در کجا صورت می‌گیرد؟ این قصور از مراجعی است که باید این حضور و آموزش را میسر می‌کردند. برای اولین بار در حوزه حکمرانی از ۳۵ عضو دانشگاه دفاع ملی که صرفاً پذیرش مردانه داشت ۷ زن حضور دارند که این خود قدم رو به جلویی است. 

این نماینده مجلس در پایان پیشنهاد امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای میان کمیسیون ملی یونسکو، خانه خلاق مجلس و دانشگاه‌هایی که در حوزه حکمرانی فعالیت می‌کنند را مطرح کرد تا این نهادها بتوانند به‌شکلی عملیاتی مسیر تحصیل بانوان در این عرصه‌ها را فراهم کنند. 

حمیدی هم در پایان با اشاره به فعالیت‌های علمی در دانشگاه شریف تغییر نگاه به آموزش زنان در حکمرانی و ایجاد دیالوگ را یکی از مهم‌ترین مسائل در پیشرفت این حوزه ارائه کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز