خبرگزاری کار ایران

انتشار گزارش اقدامات ایران برای مقابله با بلایای طبیعی در سازمان ملل

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۸۸۳

مشاور سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از انتشار گزارش ملی کاهش خطر بلایای طبیعی ایران در سایت سازمان ملل خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، محسن نادی با بیان این خبر گفت: این گزارش که در قالب داوطلبانه ارائه شده مربوط به جزئیات اجرای طرح‌های توصیه شده در چارچوب «سند جهانی سندای» است و اقدامات کشورمان برای کاهش خطر بلایا در سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد و به طور رسمی در سایت سازمان ملل متحد در دسترس عموم قرار گرفته است.

وی افزود: در این گزارش ۱۰۵ صفحه‌ای جزئیات برنامه‌های اجرا شده در سطح ملی با هدف کاهش خطر بلایا طی این بازه زمانی ارائه شده است و اقدامات سازمان‌های مدیریت بحران کشور، پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، پژوهشکده زلزله، پژوهشکده بلایای طبیعی و سازمان هواشناسی را شامل می‌شود.

نادی افزود: هدف کلی این گزارش بررسی میان مدت اجرای طرح‌های توصیه شده در چهارچوب سند سندای برای کاهش خطر بلایا از سال ۲۰۱۵ تا به امروز است، ضمن آنکه ارزیابی پیشرفت‌های انجام شده و چالش‌های حوزه پیشگیری و کاهش خطر بلایا، شناسایی مسائل جدید و نوظهور و تجزیه و تحلیل انتقادی به منظور کمک به کشورها و ذینفعان برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی، ملی و محلی در دوره ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ در این گزارش ارائه و توصیه‌هایی نیز برای توسعه پایدار مبتنی بر ریسک پس از اجرای این سند ارائه شده است.

وی گفت: همچنین سال گذشته بر اساس این سند مجمع ملی کاهش خطر حوادث و بلایا در جمهوری اسلامی ایران تشکیل و دبیرخانه مجمع در پژوهشکده بلایای طبیعی استقرار یافت. این گزارش نیز توسط این مجمع که دبیرخانه آن در پژوهشکده بلایای طبیعی مستقر است، تهیه، تنظیم و ارسال شده است.

نادی با اشاره به سند بین المللی سندای افزود: سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ با همکاری تمام کشورهای عضو، این سند را تهیه کرده که جمهوری اسلامی هم متعهد به اجرای آن است. در این سند، چهار اولویت وجود دارد که اولین اولویت آن، «درک و فهم خطر بلایا» است. اولویت دوم «تقویت حکمرانی مدیریت خطر» است. یعنی در ساختار، بودجه، برنامه‌ها، هماهنگی‌ها و تمام اقداماتی که قرار است انجام شود و در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و اجرا شود؛ موضوع خطر باید به صورت کاملا تعریف شده و ساختارمند مد نظر قرار بگیرد. سرمایه‌گذاری در امر کاهش خطر بلایا، ارتقای آمادگی در برابر بلایا به منظور مقابله موثر و بازتوانی از دیگر اولویت‌های سند سندای است که بر اساس آن باید بعد از ۱۵ سال یعنی تا سال ۲۰۳۰ به این اهداف برسیم.

نادی گفت: اجرای این سند در کشورها باید منجر به کاهش اساسی مرگ و میر بلایا، کاهش جمعیت متاثر از بلایا، کاهش خسارت اقتصادی و آسیب به زیر ساخت‌های حیاتی شود.

وی گفت: البته در کشور ما اسناد سه‌گانه و راهبرد ملی مدیریت بحران کشور تدوین و تصویب شده است، اما راهبردهای محلی در حال تدوین است.

نادی با اشاره به محورهای گزارش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این گزارش افزود: در این گزارش اقدامات زیربنایی شهرداری تهران در حوزه پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی و پاسخ و تمرین و آموزش مشارکت نیروهای داوطلب از جمله تجهیز ۱۰۵پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران و آماده‌سازی ایجاد ظرفیت مخازن آب اضطراری، مدیریت راه‌های اضطراری، آمادگی و پاسخ و تمرین‌های مدیریتی و اجرایی (مانور)، راه اندازی و آموزش تیم‌های اینساراگ ذکر شده است.

این گزارش ملی در سایت سازمان ملل به آدرس https://sendaiframework-mtr.undrr.org/publication/iran-voluntary-national-report-mtr-sf قابل دسترسی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز