خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

توضیح درباره کمک بیمه سلامت به افزایش ماندگاری پزشکان و پرستاران در مراکز درمانی جزایر و مناطق محروم/ گسترش طرح «دارورسان» برای همه بیماران صعب العلاج

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۰۹۲

مدیرعامل بیمه سلامت ایران درباره کمک این بیمه به ماندگاری پزشکان و پرستاران در مراکز درمانی جزایر و مناطق محروم توضیحاتی ارائه کرد.

«محمد مهدی ناصحی» مدیرعامل بیمه سلامت ایران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات بیمه سلامت برای ماندگاری پزشکان و پرستاران در مناطق محروم مانند جزایر هرمزگان و استان سیستان و بلوچستان گفت: ماندگاری پزشکان در استان های محروم سخت است از همین رو با همکاری وزارت بهداشت منابعی را که برای این استان ها اختصاص داده ایم بیش از حد متعارف است.

وی ادامه داد: در جزایر استان هرمزگان که شاید کمتر از 500 نفر جمعیت داشته باشند متاسفانه امکانات درمانی در این جزایر کم است البته یک پزشک به صورت شبانه روزی در این مناطق حضور دارد اما باید این پزشک که برای انجام طرح به این مناطق می رود باید یک دریافتی داشته باشد تا بتواند زندگی خود را اداره کند. این شرایط را تا حد 70 درصد جبران شده است اما پیشنهاد ما این است که امسال بتوانیم با همکاری معاونت بهداشتی در شاخص های این مناطق تغییر جدی ایجاد کنیم به ویژه شاخص های دسترسی را افزایش دهیم تا از این طریق بتوانیم دریافتی پزشک را افزایش دهیم تا بعد از دو سال که طرحش به پایان رسید، باز هم رغبت پیدا کند تا در این جزایر خدمات ارائه دهد. اما در حال حاضر الان پزشکان، پرستاران و ماماها در این مناطق ماندگاری ندارند و این چرخه باعث می شود در بسیاری از مناطق به ویژه در استان سیستان و بلوچستان خالی از پزشک باشد.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران در پاسخ به این سوال که نقش بیمه سلامت در اجرای طرح دوراپزشکی چیست، گفت: بحث دوراپزشکی بحثی است که اگر در برنامه های ما وارد نشود، مشکلات ما در مناطق محروم برطرف نمی شود. ما هیچ وقت نمی توانیم کادر کافی و متخصص و فوق متخصص را در شهرهای کوچک و روستاها ببریم اگر دوراپزشکی اجرا شود می توانیم این مشکلات را رفع کنیم.

ناصحی تصریح کرد: طرح دوراپزشکی در نظام شبکه و پزشکی خانواده دیده شده و بستر کاملا آماده است باید تعرفه ها را در شورای عالی بیمه تصویب کنند. البته نشست هایی در این خصوص داشته ایم اما هنوز نهایی نشده است. این طرح باید اجبارا وارد سیستم شبکه شود تا بتوانیم در شهرهایی که فوق تخصص و متخصص وجود ندارد خدمات را ارائه دهیم. در برخی از رشته ها به طور کامل به صورت دوراپزشکی می توانیم درمان را انجام دهیم و خدمت ارائه شود.

وی همچنین درباره طرح دارو رسان تصریح کرد: طرح دارو رسان در مرحله اول و پایلوت با موفقیت در استان تهران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است. این طرح برای بیماران MS شروع شده بود و حدود ۴۰۰ بیمار در استان تهران تحت پوشش طرح دارو رسان قرار گرفتند. منابع این طرح در فاز اول تامین شده است.

مدیر عامل بیمه سلامت ایران تصریح کرد: در حال حاضر این طرح برای همه بیماران صعب العلاج گسترش داده شده است، اداره کل بیمه سلامت استان تهران درحال رایزنی برای عقد قرارداد با مراکز مرتبط است.

ناصحی تاکید کرد: هزینه ارسال دارو برای داخل شهر تهران و سایر شهرستان‌های تهران نیز تعیین شده است. این کار با گستره بیشتری در حال انجام است. در ادامه طرح، داروخانه‌های خصوصی نیز به طرح دارو رسان اضافه می‌شوند تا از نزدیک‌ترین داروخانه برای ارسال دارو استفاده شود، البته در حال حاضر هم هزینه ارسال و رفت و آمد با خود بیمه است.

وی تصریح کرد: امیدواریم در سال ۱۴۰۲ طرح دارو رسان با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرایی شود. استان‌های بزرگ دیگر نیز در زمینه اجرای دارو رسان اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز