خبرگزاری کار ایران

در صحن شورای شهر تهران مطرح شد؛

واکنش اعضای شورا به نامه میرسلیم درباره شهرفروشی در پایتخت/ لزوم شفاف‌سازی روند تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری تهران

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۳۵۶

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در تذکرات امروز خود در صحن علنی پارلمان شهری پایتخت نسبت به نامه سرگشاده و انتقادی مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس به علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت درباره شهرفروشی در کمیسیون ماده ۵ در دوره جدید مدیریت شهری واکنش نشان دادند و بر لزوم شفاف‌سازی روند تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری تهران تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران در تذکر امروز خود در جریان برگزاری یکصد و چهل و پنجمین جلسه دوره ششم پارلمان شهری پایتخت با اشاره به نامه مصطفی میرسلیم به علیرضا زاکانی درباره شهرفروشی در کمیسیون ماده ۵ در دوره جدید مدیریت شهری پایتخت گفت: چند روز گذشته شاهد بودیم یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نامه سرگشاده گلایه‌آمیزی خطاب به شهردار تهران ارسال کرده و در آن به ذکر دغدغه‌هایی پرداخته است. با توجه به این که آقای میرسلیم از اشخاص شناخته‌شده در کشور بوده و به عنوان نماینده مجلس و یک مجموعه نظارتی دغدغه‌های خود را مطرح کردند، لذا از کمیسیون معماری و شهرسازی شورا درخواست می‌شود موارد مطرح‌شده در این نامه را مورد بررسی قرار داده داده و گزارش آن را به صحن شورا و افکار عمومی ارائه دهد.

وی افزود: افرادی که مسئولیتی را به عهده می‌گیرند، چه نمایندگان مجلس، چه اعضای شورا، چه شهردار که با واسطه با رای مردم انتخاب می‌شود و سایر افراد، ممکن است تصمیماتی را اتخاذ کنند که این تصمیمات حتما باید مورد نقد افکار عمومی قرار بگیرد و این از موضوعات بسیار مهم است. در اینجا نگرانی‌هایی دال بر بارگذاری‌های خارج از ظرفیت و زیست‌پذیری تهران مطرح شده است، تصمیماتی که امروز گرفته می‌شود می‌تواند در دهه‌های آینده برای فرزندان ما و برای آینده این شهر بسیار مهم باشد، بنابراین ضروری است که این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نیز گزارشی را که کمیسیون معماری و شهرسازی آماده می‌کند به صحن شورا بیاید و به اطلاع افکار عمومی برسد تا مردم قضاوت مناسبی را در خصوص این دسته از اقداماتی که امروز در شهرداری تهران در حال انجام است، داشته باشند.

وضعیت ترافیکی منطقه ۱۲ رها شده است

رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران همچنین از عدم پاسخگویی مناسب شهردار پایتخت به تذکرات اعضای شورا انتقاد کرد و گفت: هر زمان که تذکری به شهردار تهران داده می‌شود، عمدتا وی علاقه‌مند است اصل موضوع را نفی کند و متاسفانه این رویه غلط شهردار سبب شده است تذکرات اعضای شورا مورد توجه قرار نگیرد، برای بار سوم تذکر داده می‌شود که وضعیت ساماندهی ترافیک در منطقه ۱۲ تهران، وضعیت مناسبی نیست و ما دچار رهاشدگی در بحث ترافیک هستیم.

اقراریان ادامه داد: گره‌های کور ترافیکی و پارک‌های چندلاین نشان‌دهنده این است که متاسفانه مجموعه راهور و شهرداری تهران به‌درستی به وظایف خود در منطقه ۱۲ عمل نمی‌کنند؛ بنابراین درخواست می‌شود کمیسیون حمل‌ونقل این موضوع را به صورت ویژه مورد بررسی قرار دهد، امید است با انجام پیگیری‌های لازم شاهد حل مشکلات مردم تهران باشیم.

درخواست چمران برای ارائه گزارش مستند توسط کمیسیون ماده ۵

در ادامه جلسه، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به تذکر مهدی اقراریان گفت: بهتر است خود کمیسیون ماده ۵ و شهرداری تهران گزارش مستندی از برنامه کمیسیون ماده ۵ به صورت رسمی ارائه دهند و به‌ویژه قیاسی هم با گذشته داشته باشند. این گزارش باید درباره آنچه باشد که در گذشته اتفاق افتاده و می‌افتاده و کمیسیون ماده پنجی که از عمر آن نزدیک به ۹ ماه می‌گذرد.

وی افزود: در گذشته کمیسیون ماده ۵ تنها به پرونده‌های مربوط به مناطق یک تا ۶ رسیدگی می‌کرد و به ندرت پیش می‌آمد که از مناطق دیگر شهر به کمیسیون ماده ۵ پرونده بیاید، اما در حال حاضر خوشبختانه شاهد آن هستیم که منطقه ۲۰ بیشترین پروژه‌ها را به این کمیسیون ارجاع داده است، منطقه ۱۸ و ۱۹ هم همین‌طور بودند که مقدار زیادی از پرونده‌های آنها مربوط به انبوه‌سازی مسکن بوده است.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز طرحی را به منظور سامان‌بخشی بیشتر تهیه کرده است که هنوز تکمیل نشده، اما امید است با همکاری معاونت شهرسازی بتواند به صحن شورا ارائه شود که بسیار کمک‌دهنده به کمیسیون ماده ۵ خواهد بود. درخواست می‌شود کمیسیون شهرسازی و معماری گزارشی رسمی نه‌تنها برای شورا بلکه به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

درخواست برای پایان دادن به برگزاری نمایشگاه در مصلی و آزار دادن مردم

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جلسه امروز پارلمان شهری پایتخت با تاکید بر این که برگزاری نمایشگاه در مصلی کار درستی نیست، گفت: تقاضا می‌کنیم که به برگزاری نمایشگاه در مصلی و آزار مردم پایان داده شود. ما مردم را کم آزار نمی‌دهیم و متاسفانه با این کار به آزارها افزوده شده است.

چمران همچنین ضمن تقدیر از برگزاری نمایشگاه زیبای گل و گیاه در تهران، از تلاش‌های کارگران نمونه شهرداری نیز به مناسبت هفته کارگر تقدیر به عمل آورد. در ادامه این جلسه هم با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران از پنج نفر از کارگران نمونه شهرداری تهران تقدیر شد.

لزوم شفاف‌سازی روند تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری تهران

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکر امروز خود بر لزوم شفاف‌سازی روند تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری تاکید کرد و گفت: باید موضوع تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری تهران هرچه سریع‌تر تعیین و تکلیف شود. تعداد ۳۵ نفر از نیروهای دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری تهران که در دوره چهارم تبدیل وضعیت نشده‌اند، باید هرچه سریع‌تر کارشان انجام شود.

در ادامه، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در واکنش به این تذکر پیرهادی گفت: تبدیل وضعیت نیروهای حجمی بسیار مهم است و خواهش من این است که یا سخنگوی شهرداری یا معاون منابع انسانی به صورت شفاف در این رابطه توضیح دهند. نمی‌توان هر پیمانکاری که نیرو گرفته است را تبدیل وضعیت کرد، برخی از نیروها وجود دارند که به مدت ۱۲ سال است با پیمانکار کار می‌کنند، اما هنوز وضعیت آنها مشخص نیست؛ البته آن که با پیمانکار قرارداد می‌بندد، کارمند شهرداری نمی‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: حتی برخی از نیروها می‌گویند آزمایش‌های لازم را هم داده‌اند، اما وضعیت‌شان مشخص نیست. نیروهای دانشگاه علمی کاربردی نیز پیش من آمدند و کار آنها بررسی خواهد شد.

انتقاد از تعلل شهرداری تهران در ارائه دستورالعمل واگذاری مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی

نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکر امروز خود ضمن تاکید بر لزوم تسریع در ارسال دستورالعمل‌های واگذاری، اداره و نظارت بر املاک ماموریتی حوزه اجتماعی فرهنگی از سوی شهرداری گفت: براساس بند ج ماده ۶ مصوبه تعیین تکلیف املاک واگذارشده شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی که در تاریخ هشتم، سیزدهم و پانزدهم تیرماه ۱۴۰۰ تصویب شد، شهرداری تهران موظف شد که حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این مصوبه، دستورالعمل‌های واگذاری، اداره و نظارت املاک ماموریتی حوزه اجتماعی فرهنگی را جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارسال کند.

وی افزود: علی‌رغم پیگیری های صورت‌گرفته در جلسات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ‌های یکم آبان ۱۴۰۱، ۲۴ آبان ۱۴۰۱ و ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ تا کنون این امر محقق نشده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد: با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در خصوص واگذاری مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی وجود دارد، ضمن تذکر به شهرداری تهران بابت عدم اجرای بند ج ماده ۶ مصوبه مذکور، از شهرداری درخواست داریم تا در اسرع وقت نسبت به ارسال دستورالعمل‌های واگذاری، اداره و نظارت بر املاک ماموریتی حوزه اجتماعی فرهنگی به شورای اسلامی شهر تهران اقدام کند.

لزوم پیگیری وضعیت نابسامان گذر رنجبر بعد از ۲ دهه بلاتکلیفی

زهرا شمس‌احسان، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکر امروز خود بر لزوم پیگیری و بازاندیشی وضعیت نابسامان گذر رنجبر بعد از ۲ دهه بلاتکلیفی تاکید کرد و گفت: خیابان رنجبر واقع در منطقه ۱۰ تهران به علت تملک‌های ناتمام املاک معارض (۲۷۹ پلاک تملک‌شده از کل ۵۲۱ پلاک) متاثر از طرح‌های پیشین که با هدف احداث شاخه جنوب شرقی بزرگراه یادگار امام (ره) بوده‌اند، در حال حاضر با نوعی بلاتکلیفی ترافیکی، ساختاری و شهرسازی مواجه شده است.

وی افزود: در دو دهه اخیر شهروندان به علت فقدان اقدامات عمرانی اساسی و نبود امکان ساخت و ساز در این محور، با چالش‌های متعددی از قبیل نابسامانی منظر شهری، انسداد ترافیکی، کسری سرانه‌های فضای سبز و ... روبه‌رو شده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با توجه به این که طرح شاخه شرقی بزرگراه یادگار امام (ره) از سال‌ها پیش تهیه شده و همچنین برخی از املاک این محدوده تملک شده است، شهروندان از ادامه روند حاضر گلایه دارند و با گذشت دو دهه تعیین تکلیف این پروژه ضرورت دارد.

شمس‌احسان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط امروز شهر تهران، بیش از این نمی‌توان طرح مذکور را صرفا به یک محور ۲ کیلومتری با عرض ۳۰ متری کاهش دهیم. طبق تجارب ناموفق گذشته گذر رنجبر، در دو دهه اخیر بافت شهری به وسعت ۱۰ هکتار از این مداخله ناقص متاثر شده است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران اظهار داشت: شایسته است از مداخلات پیشین درس بگیریم تا آرام‌سازی ترافیکی با تاکید بر انفکاک اجتماعی پهنه رنجبر در طرح مذکور تامین شود. همچنین ارزیابی طرح پیشنهادی در ابعاد حمل‌ونقل، حقوقی، شهرسازی، اجتماعی و فرهنگی با تاکید بر مقیاس پهنه‌‌محور، امری اجتناب ناپذیر است.

شمس‌احسان در ادامه گفت: با تعیین تکلیف طرح مذکور، مالکین بخش زیادی از املاک تملک‌شده می‌توانند املاک خود را که به طور عمده از بافت فرسوده هستند، نوسازی و بهسازی کنند، همچنین باید بخشی از املاکی که شهرداری در سال‌های اخیر تملک کرده است و هم‌اکنون در طرح نهایی قرار نمی‌گیرد با عنوان خدمات عمومی جهت رفاه حال شهروندان و جبران کسری فضای سبز و پارکینگ این محدوده در اختیار آنها قرار ‌گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به مراتب فوق‌الذکر، شهردار تهران گزارشی جامع و منسجم از آخرین وضعیت طرح بازنگری این محدوده و سایر اقدامات صورت‌گرفته با توجه به سلسله مراتب شبکه معابر شهری، کاربری پیشنهادی پهنه، وضعیت حقوقی، اجتماعی و فرهنگی آن را ارائه کند و نیز منطق پشتیبان در شیوه مداخله پیرامون پهنه رنجبر را تبیین کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز