خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس آگاهی فراجا:

کشف ۹۴ درصد پرونده‌های جنایی در سال ۱۴۰۱/ برگزاری کنکور کارآگاهی در دستور کار فراجا

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۱۱۵

رئیس پلیس آگاهی فراجا از احتمال برگزاری کنکور کارآگاهی در سال جاری خبر داد و گفت: به احتمال زیاد این آزمون در آبان امسال و به طور مستقیم از سوی فراجا برگزار خواهد شد و از این پس دریافت درجات کارآگاهی منوط به قبولی در این کنکور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار محمد قنبری در نشست خبری صبح امروز با اصحاب رسانه ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سرهنگ شهرکی، رئیس پلیس آگاهی سراوان گفت: این شهید بعد از اینکه فرزندش را به مدرسه برد، در راه برگشت ترور شد. این موضوع به صورت ویژه در دست بررسی است، حال همسر شهید وخیم است و تقاضا داریم برای شفای او دعا کنید.

وی افزود: پلیس آگاهی یک پلیس پساجرم است، یعنی بعد از اینکه جرم اتفاق می‌افتد وارد می‌شود، البته ما دوست داریم جرمی رخ ندهد و به همین دلیل در پلیس آگاهی اقدامات مربوط به پیشگیری از جرم هم انجام می‌دهیم.

رئیس پلیس آگاهی فراجا ادامه داد: یکی از استراتژی‌های امسال پلیس آگاهی این است که از طریق مجرم به صحنه جرم برسیم و از سرقت جلوگیری کنیم و با اشرافی که روی مجرمین داریم بتوانیم پیشگیری از جرم را انجام دهیم.

راه‌اندازی مرکز پایش و کنترل هوشمند مجرمین در ماه‌های آتی

قنبری همچنین از راه‌اندازی مرکز پایش و کنترل هوشمند مجرمین در ماه‌های آتی خبر داد و گفت: این مرکز در راستای کشف سریع‌تر جرم، رسیدن به جرم از طریق مجرمان و ... فعالیت می‌کند.

رئیس پلیس آگاهی فراجا ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، ۱۸۶ باند مسلح منهدم شدند و ۴۰۲ پرونده زنجیره‌ای نیز با دستگیری یک هزار و ۵۹۶ سارق مسلح و کشف ۳۷۳ قبضه سلاح گرم از آنها مختومه شد.همچنین در سال گذشته در مجموعه پلیس آگاهی، بیش از ۴۱ درصد پرونده‌های جنایی در کمتر از ۴۸ ساعت کشف شد. در مجموع نیز ۹۴ درصد پرونده‌های جنایی در سال گذشته کشف شده و تنها ۴ درصد از پرونده‌ها هنوز کشف نشده است.

کشف بیش از ۸۶ درصد خودروهای سرقتی در ماه‌های اخیر

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اجرای طرح ویژه مبارزه با سرقت توسط فراجا در ماه‌های اخیر گفت: نحوه اجرای این طرح هر ماه تخصصی‌تر می‌شود و برای آن اطلس جرم تعیین می‌کنیم. از ۲۵ اسفند سال گذشته تا امروز نیز در راستای اجرای همین طرح، بیش از ۸۶ درصد از خودروهایی که به سرقت رفتند کشف شدند و همچنین ۹۰ هزار و ۱۷۴ فقره سرقت کشف و ۴۵ هزار سارق و ۶۰۰ مالخر دستگیر شدند.

وی با بیان این که بیش از ۵۸ درصد سرقت‌هایی که در کشور رخ می‌دهد، سرقت‌های خرد است، گفت: معتادان بیشترین افرادی هستند که سرقت‌های خرد را انجام می‌دهند. در این خصوص رعایت الزامات ایمنی خودروها و منازل در پیشگیری از وقوع این سرقت‌ها حائز اهمیت است.

بازگرداندن بیش از ۹۰ درصد اموال مسروقه به مال‌باختگان

قنبری درباره سایر آمارهای مربوط به طرح ویژه مبارزه با سرقت اظهار داشت: در دو ماه گذشته حدود ۱۵۰ هزار قلم انواع اقلام مسروقه کشف شده و بیش از ۹۰ درصد این اقلام به مال‌باختگان مسترد شده است. تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو، ۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت، ۱۷ کیلوگرم طلا و ۷۰۰ دستگاه تلفن همراه تنها بخشی از اموال مسروقه بودند.

رئیس پلیس آگاهی فراجا ادامه داد: در پلیس آگاهی موضوع رسیدگی به پرونده‌های راکد را در دستور کار قرار داده‌ایم و در همین راستا اداره پرونده‌های راکد راه‌اندازی می‌شود و حتما در این اداره از کارآگاهان زبده و بازنشسته استفاده خواهیم کرد. یکی از موارد مهم دیگر، دستگیری متهمان فراری است که در همین راستا در سال گذشت ۵ هزار و ۶۰۰ نفر از محکومان متواری دستگیر شدند.

گشت‌های کارآگاهی در ۱۰ کلانشهر کشور راه‌اندازی می‌شود

قنبری با اشاره به راه‌اندازی گشت‌های کارآگاهی در ۱۰ کلانشهر کشور عنوان کرد: در نظر داریم در ۱۰ کلانشهر گشت‌های آگاهی راه‌اندازی کنیم و سرپرست این گشت‌ها هم کارآگاهان آگاهی خواهند بود. این گشت‌ها تخصصی هستند و مجرمان حرفه‌ای را دنبال خواهند کرد.

این مقام ارشد انتظامی همچنین از برگزاری کنکور کارآگاهی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: احتمالا این کنکور‌ را در آبان‌ماه امسال برگزار می‌کنیم. بیش از ۳ هزار نفر از همکاران پلیس آگاهی اعلام آمادگی کرده‌اند که در این کنکور شرکت کنند. کسب حد نصاب نمره (۷۰ درصد)، انجام تست هوش و دریافت رتبه تیراندازی برای پذیرفته شدن در این کنکور مهم است.

وی افزود: رشته‌های مبارزه با سرقت، جرایم جنایی و جعل و کلاهبرداری سه رشته‌ای است که امسال برای آنها کنکور کارآگاهی برگزار می‌شود. به افراد پذیرفته شده در این کنکور، نشانی داده می‌شود که این نشان کارآگاهی بین‌المللی است و در تمامی کشورها پذیرفته شده است.

کاهش ۳ درصدی آمار سرقت پس از اجرای طرح ویژه

رئیس پلیس آگاهی فراجا با بیان این که از ابتدای طرح ویژه مبارزه با سرقت که از ۲۴ اسفند سال گذشته آغاز شد، تا کنون شاهد کاهش ۳ درصدی سرقت در سطح کشور بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: در این مدت سرقت محموله ۲۰ درصد کاهش داشته است، اما در سرقت قطعات خودرو افزایش داشته‌ایم.

وی در پایان تصریح کرد: ماموران گشت‌های پلیس آگاهی به دوربین البسه مجهز شده‌اند و به دنبال این هستیم مامورانی که در حین اجرای عملیات هستند نیز به دوربین لباس مجهز شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز