خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس آگاهی فراجا خبر داد:

دستگیری بیش از ۸ هزار سارق در هفته اخیر/ استفاده از دستگاه‌های پلی‌گرافی مغزی برای اثبات وقوع جرم/ تشکیل دوایر روانشناسی جنایی در پلیس آگاهی

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۳۱۷۳

رئیس پلیس آگاهی فراجا از دستگیری بیش از ۸ هزار سارق در یک هفته اخیر خبر داد و گفت: یکی از دستگاه‌هایی که برای اثبات وقوع جرم از آن استفاده می‌کنیم، دستگاه پلی‌گرافی مغزی ساخت داخل است. این دستگاه برای کشف حقیقت مورد استفاده قرار می‌گیرد و از نظر علمی از موارد مشابه قبلی پیشرفته‌تر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار محمد قنبری امروز در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در ستاد فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) برگزار شد، با تاکید بر تخصصی بودن اقدامات پلیس آگاهی گفت: اقدامات پلیس آگاهی معمولا مربوط به بعد از وقوع جرم بخصوص در حوزه‌های سرقت و جنایت است، البته همه امیدواریم که ای کاش هیچ وقت جرمی اتفاق نیفتد تا ضرر مادی و معنوی به افراد و جامعه وارد نشود، به همین دلیل همیشه معتقد بوده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است.

وی افزود: پلیس آگاهی می‌تواند در راستای پیشگیری از وقوع جرم نیز نقش موثری ایفا کند و اگر این پلیس تخصصی بتواند با اقدامات گسترده با مجرمان مقابله کند و در دل آنها رعب و وحشت ایجاد کند، طبیعتا احتمال وقوع جرم کاهش می‌یابد. همچنین کاهش فاصله بین وقوع تا کشف جرم نیز می‌تواند در پیشگیری از وقوع جرم نقش داشته باشد و مجموعا اقدامات پیشگیرانه پلیس آگاهی نیز می‌تواند باعث کاهش احتمال وقوع جرم، ایجاد احساس امنیت در مردم و احساس ناامنی در مجرمان و در نتیجه، پیشگیری از وقوع جرایم مختلف شود.

رئیس پلیس آگاهی فراجا ادامه داد: یکی از دغدغه‌های اساسی مردم موضوع سرقت است و بر همین اساس با تدبیر فرمانده محترم فراجا در تلاش هستیم با اجرای طرح تشدید مبارزه با سرقت در حد امکان این دغدغه را رفع کنیم و مبارزه جدی و همه‌جانبه با سرقت و به حداقل رساندن میزان وقوع سرقت را داشته باشیم.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به توان و امکاناتی که در اختیار پلیس قرار دارد، برای مبارزه با سرقت به اقدام جهادی نیاز داریم. به همین دلیل بیش از یک هفته است که عملیات اجرایی طرح جدید آغاز شده است که البته مطالعات و اقدامات تخصصی و اطلاعاتی مربوط به این طرح، در ۱۵ روز قبل از شروع طرح انجام شده بود.

اولویت پلیس، دستگیری سارقان پرونده‌دار و تحت تعقیب

قنبری با بیان این که طرح جدید مبارزه با سرقت کاملا تخصصی و با اولویت دستگیری کسانی است که پرونده دارند و تحت تعقیب هستند، عنوان کرد: شناسایی محل‌های اختفا و پاتوق‌هایی که این افراد در آنها خودشان را از دید پلیس مخفی می‌کنند، از جمله اقدامات اطلاعاتی بود که در ۱۵ روز کار مطالعاتی پیش از اجرای طرح جدید انجام شد. ما این طرح را تا وقتی دغدغه مردم برای مبارزه با سرقت رفع نشود، ادامه خواهیم داد و از آسایش خودمان برای تامین آسایش مردم می‌زنیم.

رئیس پلیس آگاهی فراجا ادامه داد: اولویت اول اجرای طرح جدید تشدید مبارزه با سرقت ۷ استان شامل تهران بزرگ، غرب تهران، البرز، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، خوزستان و آذربایجان شرقی است و ما ابتدا اجرای این طرح را در این استان‌ها آغاز کردیم و در ادامه این طرح را در سایر استان‌ها نیز اجرا کردیم. در این استان‌ها نیز با در اختیار گذاشتن اطلاعات به نیروهای زبده از هفته گذشته با کار جهادی طرح تشدید مبارزه با سرقت را در دستور کار قرار داده‌ایم و با تمرکز روی کانون‌های وقوع جرم می‌خواهیم علیه سرقت حمله قانونی انجام دهیم.

این مقام ارشد انتظامی کشور گفت: کنترل سیستمی و اطلاعاتی سارقان سابقه‌دار یکی از دستورکارهای ما در طرح جدید مبارزه با سرقت است و با این کار می‌خواهیم کاری‌ کنیم که سارقان یا نتوانند وارد کانون جرم شوند یا در صورت وقوع جرم، بتوانیم شناسایی کنیم که هر جرم دقیقا توسط کدام سارق سابقه‌دار اتفاق افتاده است.

۸۸ درصد موارد سرقت خودرو کشف می‌شود

قنبری ضمن توصیه به مردم برای افزایش اقدامات خودکنترلی در جهت پیشگیری از وقوع سرقت اظهار داشت: از عموم شهروندان می‌خواهیم تا حد امکان اقداماتی را انجام دهند که در کار سارقان تاخیر ایجاد کند و بخصوص برای خودروها و منازل خود از قفل‌های مطمئن استفاده کنند.

رئیس پلیس آگاهی کشور ادامه داد: با وجود این که از مردم می‌خواهیم اقدامات خودکنترلی انجام دهند، اما خود پلیس هم کمیته‌ای برای ارتقای ایمنی وسایل نقلیه در برابر سرقت با محوریت وزارت صمت تشکیل داده است.

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر ۸۸ درصد موارد سرقت خودرو کشف می‌شود و عموم شهروندان می‌توانند در صورت سرقت خودروهایشان، پلاک آن را در سامانه «پلیس من» ثبت کنند تا شناسایی خودرو در سطح شهر به محض تایید در این سامانه و حتی پیش از اطلاع‌رسانی به کلانتری آغاز شود.

استفاده از دستگاه پلی‌گرافی مغزی بری اثبات وقوع جرم مجرمان خاص

قنبری با تاکید بر ارتقای تجهیزات نوین پلیسی در پلیس آگاهی گفت: ما به دنبال استفاده از تجهیزات نوین پلیسی بخصوص در زمینه شناسایی مجرمان و اثبات وقوع جرم هستیم، زیرا برخی مجرمان با وجود این که دلایل و مدارک مادی و معنوی کافی برای وقوع جرم آنها وجود دارد، اما این افراد در اختفای جرم تبحر دارند‌. بنابراین در این زمینه از تجهیزات جدیدی نظیر دستگاه پولی‌گرافی مغزی ساخت داخل استفاده می‌کنیم.

رئیس پلیس آگاهی فراجا ادامه داد: دستگاه پلی‌گرافی مغزی برای کشف حقیقت استفاده می‌شود که از نمونه‌های مشابه قبلی، از نظر علمی پیشرفته‌تر است. البته برای اثبات وقوع جرم علاوه بر این دستگاه از عملیات‌های تخصصی کارشناسان پلیس آگاهی استفاده می‌شود و به‌کارگیری این دستگاه نیز صرفا برای برخی مجرمان خاص است.

وی با اشاره به راه‌اندازی دوایر روانشناسی جنایی در این پلیس تخصصی اظهار داشت: با توجه به این که بعضا جرایمی مثل قتل‌های فجیع در سطح کشور رخ می‌دهد که احساسات عمومی را جریحه‌دار می‌کند، دوایر روانشناسی جنایی را در پلیس آگاهی تشکیل داده‌ایم تا هم ریشه‌های روانی وقوع جرایم جنایی خشن برای پیشگیری از وقوع این جرایم شناسایی شود و هم به شناسایی انگیزه‌های مجرمان و مشکلات روانی آنها بپردازیم که می‌تواند برای کشف جرایم بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

کشف ۱۰ هزار فقره از سرقت‌های کشف‌نشده در یک هفته گذشته

قنبری درباره برنامه‌های پلیس آگاهی برای رسیدگی به پرونده‌های معوقه توضیح داد: در سطح جهان پیش می‌آید که برخی پرونده‌های مربوط به جرایم حتی در بلندمدت به نتیجه نمی‌رسد و در کشور ما نیز چنین پرونده‌های راکد و معوقه‌ای وجود دارد. در همین زمینه ما طرحی را برای رسیدگی مجدد به پرونده‌های معوقه در دست تدوین داریم و قصد داریم از کارآگاهانی که در آستانه بازنشستگی قرار دارند در این زمینه استفاده کنیم تا هم کارآگاهان جوان‌تر در کنار آنها آموزش ببینند و هم پرونده‌های مردم که از گذشته به جا مانده است به نتیجه برسد. در این زمینه در آینده نزدیک به طور خاص طرحی را به صورت آزمایشی در زمینه سرقت در تهران بزرگ آغاز خواهیم کرد.

رئیس پلیس آگاهی فراجا با اشاره به آمار کشفیات طرح تشدید مبارزه با سرقت گفت: در یک هفته گذشته با اجرای طرح جدید در حوزه سرقت توانسته‌ایم بیش از ۸ هزار نفر از سارقانی که فراری یا تحت تعقیب یا مرتکب جرم شده بودند و تا به حال دستگیر نشده بودند را دستگیر کنیم که برخی از این افراد در حین ارتکاب به جرم دستگیر کرده‌ایم.

وی در پایان تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد از افرادی که در طرح جدید دستگیر شده‌اند، سابقه‌دار بوده‌اند و در این طرح ۱۰ هزار فقره از سرقت‌های کشف‌نشده در سراسر کشور کشف شد. این طرح توسط تمام یگان‌های پلیس با محوریت پلیس آگاهی ادامه خواهد داشت و برخورد قاطعانه و قانونی ما تا زمانی که آنها را به چنگال عدالت نسپاریم، ادامه خواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز