خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

علت نزدیک شدن حیات وحش به مناطق مسکونی تهران/ در صورت مشاهده حیوانات وحشی فیلمبرداری نکنید

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۴۴۵

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران ضمن تشریح علل نزدیک شدن حیات وحش به مناطق مسکونی و جوامع محلی در سطح استان در طول سال‌های اخیر، تاکید کرد که شهروندان در صورت مشاهده حیوانات وحشی باید ضمن حفظ آرامش خود، با شماره تلفن ۱۵۴۰ تماس بگیرند و یگان حفاظت محیط‌زیست را در جریان بگذارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در شرایطی که در یک سال گذشته، خبرهایی مبنی بر نزدیک شدن بعضی گونه‌های حیات وحش نظیر پلنگ، گرگ و روباه به محل زندگی انسان ها در سطح شهر تهران منتشر شده است، فرهاد زندی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران معتقد است این حیوانات به دلیل توسعه فضاهای شهری پایتخت و شهرهای اطراف آن، رشد آسان‌خواری در میان حیات وحش و تغذیه گونه‌های وحشی از پسماندهای رهاشده، به مناطق مسکونی نزدیک می‌شوند، اما شهروندان در صورت مشاهده حیات وحش باید ضمن حفظ آرامش خود، موضوع را از طریق شماره تلفن ۱۵۴۰ به یگان حفاظت محیط‌زیست اطلاع دهند. 

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران در توضیح بیشتر در این زمینه به خبرنگار ایلنا گفت: شهر تهران بزرگترین کلانشهر کشور است و در مجموع جمعیت استان تهران در حدود ۲۰ میلیون نفر برآورد می‌شود. در سال‌های اخیر نیز بخش زیادی از جمعیت استان در اطراف شهر تهران که نزدیک به مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست قرار دارند، ساکن شده‌اند و به نوعی برخی مناطق مسکونی تهران در حال تنیده شدن با زیستگاه‌های حیات وحش هستند. بر اثر این اتفاق یعنی توسعه فضاهای شهری در پایتخت و شهرهای اطراف آن، عملا مناطق حفاظت‌شده برای حیات وحش در سطح استان کوچکتر و آسیب‌پذیرتر شده‌اند. 

وی افزود: رشد آسان‌خواری در میان حیات وحش و وجود پسماندهای رهاشده در اطراف تهران باعث شده است که برخی گونه‌های حیات وحش بخصوص گونه‌های وحشی برای تامین نیاز غذایی خود به محل زندگی انسان‌ها نزدیک شوند و به همین دلیل است که در سال‌های اخیر مشاهده گونه‌های حیات وحش در مناطق مسکونی تهران بخصوص در میان جوامع محلی اطراف پایتخت بیشتر شده است. البته حضور گونه‌های حیات وحش در محل زندگی انسان‌ها به صورت کلی خطری برای شهروندان ندارد، اما اگر مردم رفتارهای نادرستی را انجام دهند، حضور گونه‌های وحشی می‌تواند برای آنها خطرناک باشد. 

در صورت مشاهده حیات وحش از فیلمبرداری و رفتارهای هیجانی پرهیز کنید 

زندی درباره نوع رفتار صحیح شهروندان در صورت مواجهه با گونه‌های حیات وحش در محل زندگی خود توضیح داد: از عموم مردم می‌خواهیم در صورت مشاهده گونه‌های وحشی در مناطق مسکونی، رأسا هیچ اقدامی را انجام ندهند، بلکه سعی کنند محل را ترک کنند، به محل امن بروند و ضمن تماس با شماره تلفن ۱۵۴۰، موضوع را به یگان حفاظت محیط‌زیست اطلاع دهند. 

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده گونه‌های حیات وحش، حتما از ایجاد هیجان، فیلمبرداری و اقدامات خودسرانه پرهیز کنند تا باعث تحریک گونه‌های وحشی نشوند، چراکه در صورت تحریک حیات وحش با اقدامات هیجانی، امکان حمله گونه‌های درنده وجود دارد، اما اگر شهروندان با آرامش از محل دور شوند، حیات وحش حتی گونه‌های درنده به آنها حمله  نخواهند کرد. 

وی ضمن درخواست از مردم برای تماس با یگان حفاظت محیط‌زیست در صورت مشاهده گونه‌های حیات وحش در مناطق مسکونی خاطرنشان کرد: وقتی که همکاران ما با حضور گونه‌های حیات وحش در میان جوامع محلی مواجه می‌شوند، با استفاده از تجهیزاتی که در اختیار دارند، گونه جانوری را با حداقل آسیب از محل دور می‌کنند یا در صورت لزوم، با استفاده از تورها و سلاح‌های بیهوشی، حیوانات وحشی را با کمترین صدمه، زنده‌گیری می‌کنند و به زیستگاه‌های طبیعی خود انتقال می‌دهند. 

اگر حیوانات وحشی را تحریک نکنید، خطری برای شما ندارند 

زندی در همین راستا به ورود یک فرد پلنگ به منطقه مسکونی سرخه‌حصار در آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جمعیت حیات وحش در مناطق چهارگانه محیط‌زیست استان تهران از شرایط خوبی برخوردار است و طبیعتا جمعیت گونه‌های گوشتخوار نظیر پلنگ نیز مناسب است. در چنین شرایطی در فصل پاییز، امکان حضور گوشتخواران حیات وحش در میان جوامع محلی بالاست و در آبان‌ماه سال گذشته نیز وقتی یک فرد پلنگ در منطقه مسکونی سرخه‌حصار مشاهده شد، با برنامه‌ریزی مناسب و با کمترین آسیب توانستیم این گونه را به زیستگاه طبیعی خود هدایت کنیم و خوشبختانه در این فرآیند هیچ آسیبی به شهروندان و گونه جانوری نرسید. 

وی با تاکید بر این که مشاهده حیات وحش به صورت کلی هیچ خطری برای شهروندان به همراه ندارد، عنوان کرد: زمانی که شهروندان برای تفریح یا کوهنوردی به مناطق کوهستانی مراجعه می‌کنند، در صورت مشاهده حیات وحش سعی کنند ضمن حفظ آرامش خود از گونه‌های وحشی دور شوند و مطمئن باشند اگر نسبت به فیلمبرداری، ایجاد هیجان یا دیگر رفتارهای تحریک‌آمیز اقدام نکنند، گونه‌های حیات وحش حتی درندگان هیچ گونه آسیبی را به آنها وارد نخواهند کرد. 

سرشماری ۲۵ هزار راس حیات وحش چارپای علفخوار در استان تهران 

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران درباره آخرین ارزیابی‌ها از وضعیت حیات وحش استان نیز توضیح داد: براساس تازه‌ترین سرشماری انجام‌شده از حیات وحش استان تهران در پاییز ۱۴۰۱، جمعیت گونه‌های چارپای علفخوار شامل کل، بز، قوچ، میش و آهو در سطح استان حدود ۲۵ هزار راس برآورد می‌شود. در مجموع با توجه به معضلات محیط‌زیستی موجود در سطح استان تهران، خوشبختانه وضعیت حیات وحش استان مناسب ارزیابی می‌شود و حتی در سال‌های اخیر شاهد افزایش جمعیت حیات وحش استان بوده‌ایم. 

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که از گذشته زیستگاه‌های زادآور و پویایی در سطح استان تهران وجود داشته است، انتظار داریم که در صورت تداوم حفاظت مناسب از مناطق چهارگانه استان شامل مناطق حفاظت‌شده ورجین و کویر و پارک‌های ملی لار، سرخه‌حصار و خجیر، همچنان شاهد افزایش جمعیت حیات وحش در سطح استان تهران باشیم، زیرا زیستگاه‌های استان خوشبختانه از بستر مناسبی برای افزایش جمعیت حیات وحش برخوردار هستند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز