خبرگزاری کار ایران

رئیس پارک ملی توران تشریح کرد:

اقدامات انجام‌شده برای بهبود وضعیت حفاظت از زیستگاه یوزپلنگ ایرانی/ از ۸ کیلومتر فنس‌کشی جاده تا خرید ۱۲ سامانه عرفی دامداری + فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۴۰۹

رئیس پارک ملی توران به تشریح اقدامات انجام‌شده در راستای حفاظت بهتر از یوزپلنگ ایرانی در زیستگاه توران پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، احمد رادمان درباره اقدامات انجام‌شده برای احیای پارک ملی توران (مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در کشور) اظهار داشت: در راستای حفاظت بهتر از زیستگاه یوزپلنگ آسیایی که پارک ملی توران از بهترین این زیستگاه‌ها در کشور و جهان است، اقدامات بسیار موثری انجام شده که از جمله آن‌ها می‌توان به خریداری سامانه‌های عرفی در محدوده پارک ملی توران اشاره کرد.

وی درباره سامانه‌های عرفی دامداری پارک ملی توران افزود: ۱۲ سامانه عرفی در محدوده و حاشیه پارک ملی توران خریداری و دام از این منطقه خارج شده و امنیت کامل در این محدوده برای یوزپلنگ آسیایی برقرار شده است.

رادمان با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۶ در منطقه توران تنها پنج دستگاه تلمبه بادی داشتیم، گفت: اکنون ۱۶ دستگاه تلمبه بادی تأمین‌کننده آب شرب حیات وحش در این محدوده حفاظتی وجود دارد، این تلمبه پایدارترین منبع برای تأمین آب شرب حیات وحش محسوب می‌شود.

رئیس پارک ملی توران در راستای تشریح اقدامات انجام‌شده برای حفاظت بهتر از زیستگاه توران ادامه داد: یک واحد حفاظتی به کمک مردم و سازمان حفاظت محیط‌زیست در روستای احمدآباد که یکی از بهترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی و آهو در منطقه توران است، ساخته شده است. این پاسگاه به صورت کامل به خودرو و موتورسیکلت‌های مناسب گشت‌زنی مجهز شده است.

وی درباره تعداد خودرو و موتورسیکلت‌های پارک ملی توران توضیح داد: ۱۱ دستگاه موتورسیکلت‌ برای گشت و کنترل منطقه و چهار دستگاه خودروی کمک‌دار افزوده شده است.

رادمان درباره فنس‌کشی و نصب تابلوهای هشدار در این زیستگاه توضیح داد: هشت کیلومتر فنس‌کشی در محور اصلی میامی - سبزوار و نصب تابوهای هشداردهنده برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی انجام شده است. سال گذشته بیش از ۲۰ تابلو هشداردهنده نصب شد و در سال جاری چهار تابلوی بزرگ دیگر نیز اضافه شده است.

وی درباره احیای بخشی از پوشش گیاهی منطقه توران نیز گفت: اقدامات بسیار خوبی در حاشیه پارک ملی در این خصوص صورت گرفته است.

رئیس پارک ملی توران ادامه داد: خریداری مستثنیات داخل پارک صورت گرفته است که در این مستثنیات برای تأمین علوفه حیات وحش علوفه کشت شده است.

رادمان در پایان گفت: در نتیجه تمامی این اقدامات، مشاهدات و آمار ثبت‌شده خوبی از جمعیت یوزپلنگ آسیایی در منطقه توران در سال جاری داشته‌ایم.

حجم ویدیو: ۲۸.۶۵M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۴۰ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز