خبرگزاری کار ایران

فیلم ۵ یوز ایرانی در اسارت

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۰۶۱۸

معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، کلیپی را از پنج یوزپلنگ ایرانی که در شرایط اسارت در مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی پارک ملی توران استان سمنان زندگی می‌کنند، منتشر کرد. این کلیپ مربوط به واپسین روزهای فروردین ۱۴۰۲ است.

به گزارش ایلنا، معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، کلیپی را از زندگی پنج یوزپلنگ ایرانی در آخرین روزهای فروردین ۱۴۰۲ که در مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی در شرایط اسارت نگهداری می‌شوند، منتشر کرد. 

مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی، محوطه‌ای فنس‌کشی‌شده و دوربین‌گذاری‌شده در پارک ملی توران  استان سمنان است که از سال ۹۸ برای نگهداری، رسیدگی، درمان و زادآوری یوزهای ایرانی در شرایط اسارت و نیمه‌اسارت آماده شد. 

در حال حاضر سه یوز بالغ به نام‌های «ایران»، «فیروز» و «دلبر» و دو توله‌یوز به نام‌های «آذر» و «توران» در این مرکز نگهداری می‌شوند. پیش از این از «کوشکی» نیز در این مرکز نگهداری می‌شد که در بهمن ۱۴۰۱ این یوز ایرانی به علت کهولت سن در ۱۵ سال و هفت‌ماهگی در گذشت. 

«پیروز» توله‌یوز ایرانی که پس از ده ماه زندگی در اسفند ۱۴۰۱ در بیمارستان مرکزی دامپزشکی تهران جان خود را از دست داد نیز در همین مرکز به دنیا آمده بود، اما پس از مرگ دو برادر او در روزهای نخست پس از تولد در اردیبهشت ۱۴۰۱، به علت وخامت شرایط جسمی به تهران منتقل شد و تا زمان مرگ در محوطه محصور پارک پردیسان نگهداری می‌شد. 

با توجه به احتمال بالای بارداری «ایران» بعد از تایید جفت‌گیری موفق این یوز ماده با «فیروز» در سایت توران در بهمن ۱۴۰۱، این امکان وجود دارد که در هفته دوم اردیبهشت‌ماه امسال شاهد به دنیا آمدن مجدد چند توله یوز در مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی باشیم. 

گفتنی است، در حال حاضر مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی با مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان و زیر نظر معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست فعالیت می‌کند. 

حجم ویدیو: ۲۸.۸۸M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۴۵ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز