خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

واکنش به نارضایتی بیماران تالاسمی و هموفیلی از خدمات صندوق بیماران صعب‌العلاج

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۱۳۷۵

معاون درمان وزارت بهداشت به نارضایتی بیماران تالاسمی و هموفیلی از خدمات صندوق بیماران صعب‌العلاج واکنش نشان داد.

«سعید کریمی» معاون درمان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اجرای طرح دوراپزشکی گفت: برنامه دوراپزشکی یکی از تکالیف است و چه بخواهیم و چه نخواهیم باید به این سمت برویم و باید دوراپزشکی را در کشور تقویت کرده و از آن استفاده کنیم. برخی از مراکز هستند که واقعا این امکان وجود ندارد که بخواهیم در آنجا پزشک یا پزشک متخصص داشته باشیم، اما از طریق دوراپزشکی می‌توانیم این کار را انجام داده و این خدمات را ارائه دهیم.

وی با اشاره به مشکلات اجرای دوراپزشکی در کشور ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر نسخه به صورت الکترونیک است حتما امکان ارائه خدمات دوراپزشکی وجود دارد. البته چند مشکل در اجرای آن نیز وجود دارد از جمله اینکه اولا نیاز به بومی‌سازی یا پلتفرمی در این خصوص داریم که در آن پلتفرم ویزیت بیمار انجام شود، چراکه اگر قرار باشد در شبکه‌های مجازی بیمار با پزشک ارتباط گرفته و از آن طریق معاینه شود اصلا قابل قبول نیست، چراکه در صورت بروز مشکل قابل پیگیری نیست. این پلتفرم با همکاری فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در حال نهایی شدن است.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات بحث قوانین در حوزه دوراپزشکی است. اگر از نظر حقوقی مشکلی ایجاد شد و شکایتی مطرح شد نیاز به قوانین در این حوزه وجود دارد و ما پیگیر این هستیم تا قوانین متقن شود. همچنین یک نکته دیگر بحث نظام پرداخت در دوراپزشکی است. باید مشخص شود که اگر یک بیمار از طریق دوراپزشکی ویزیت شد باید چگونه این ویزیت پرداخت شود و چه تعرفه‌هایی داشته باشد. همچنین پوشش بیمه‌ای آن نیز یکی دیگر از مشکلات ما است و باید مشخص شود که آیا بیمه پوشش دهی این طرح را قبول می‌کند.

کریمی تصریح کرد: استاندارد خدمات ارائه شده در طرح دوراپزشکی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود، چراکه تاکنون چنین خدمتی مدون نبوده است. این‌ها مواردی است که مرحله‌بندی شده و باید مرحله به مرحله جلو برویم. این مراحل در معاونت درمان با همکاری انجمن‌های پزشکی، معاونت آموزش، سازمان نظام پزشکی و تمام نهادهایی که می‌توانند در این زمینه کمک کنند، پیش می‌رود و ما امیدواریم بتوانیم سریعتر از این پتانسیل استفاده کنیم. دوراپزشکی در سیستم نظام ارجاع یا پزشک خانواده قطعا می‌تواند کمک کننده باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج و نارضایتی بیماران تالاسمی و هموفیلی از ارائه خدمات توسط این صندوق به این بیماران گفت: در سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان برای این صندوق پیش بینی شده بود و ۷ هزار میلیارد تومان نیز در سال ۱۴۰۲ برای این صندوق پیش بینی شده است. البته این اعتبارات صرف یک یا دو بیماری نیست و عنوان این صندوق هست. صندوق بیماران خاص و صعب العلاج است. بیماران خاص و صعب العلاج در گذشته فقط شامل ۴ یا ۵ بیماری می‌شد، اما عنوان خاص و صعب العلاج صرفا برای همان ۴ یا ۵ بیماری که از گذشته بوده، نیست که ما بخواهیم فقط همین به طور مثال ۵ بیماری را لحاظ کنیم چراکه دیگر بیماران نیز حق زندگی دارند و وظیفه ما است که به آن‌ها خدمات ارائه دهیم.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برطبق اساسنامه صندوق بیماران صعب العلاج، بیمارانی که نیاز به حمایت دارند بیماری‌هایی که کمرشکن است و خانواده را دچار فقر می‌کند، بیماری‌هایی که مزمن است و به طور مداوم هزینه دارد شامل دریافت خدمات از این صندوق می‌شوند و فقط شامل همان ۴ یا ۵ نوع بیماری که از گذشته بوده نمی‌شود البته خدمات به آن بیماران نیز کم نشده است و اتفاقا افزایش هم پیدا کرده است.

کریمی یادآور شد: البته تا به امروز ۴۴ بیماری تحت پوشش این صندوق قرار گرفته‌اند وخدمات مختلفی را در بخش‌های مختلف دریافت می‌کنند در واقع مواردی که هزینه بر بوده و خانواده نمی‌تواند از پس هزینه آن برآید احصا شده و به صورت بسته خدمتی به بیمه سلامت که صندوق در آنجا مستقر است اعلام شده و براساس نوع خدمتی که باید ارائه شود به بیمار حمایت صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این ۴۴ بیماری قرار است تا حدود ۱۰۰ بیماری افزایش پیدا کند و هر چقدر به ما منابع اختصاص یابد ما می‌توانیم خدمات بیشتری را ارائه دهیم. براساس اعتباری که مجلس برای این صندوق اختصاص داده است می‌توانیم خدماتی را که تعریف شده است ارائه دهیم و این پول مختص یک بیماری خاص نیست و همه بیماری‌هایی که نیاز داشته باشند،و با توجه به منابع به تدریج به این صندوق اضافه خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز