خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش متوسطه در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

مدارس کشور دو نوع بیشتر نیستند؛ دولتی و غیردولتی/ گسترش مدارس عادی دولتی از اولویت‌های سال جدید است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۰۳۰۳

معاون آموزش متوسطه گفت: بهترین حالت این است که دانش آموزان به صورت تلفیقی در کنار هم درس بخوانند و هر دانش آموزی از جمله عادی، مستعد و تیزهوش کنار هم قرار بگیرند، اما به این شرط که در همان برنامه درسی و کلاس، اقتضائاتی را متناسب با نیاز و استعداد دانش آموزان فراهم کنند.

«محمدمهدی کاظمی» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد تنوع انواع مدارس در کشور و تبعات آن توضیح داد: امروز شاید می‌گوییم تنوع زیادی در مدارس ما وجود دارد، اما واقعیت این است که مدارس کشور دو نوع بیشتر نیستند؛ دولتی و غیردولتی.

معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: در بین مدارس دولتی، یک سری مدارس با عناوین گوناگون و ویژگی‌های متفاوت وجود دارند از جمله مدارس سمپاد، نمونه دولتی، عادی دولتی و مدارس هیات امنایی که همه این مدارس در نهایت دولتی محسوب می‌شوند. 

کاظمی با بیان اینکه جنس برخی از مدارس هم جنس مدرسه های دیگر نیست در حالی این موارد هم مدرسه محسوب می‌شود، اضافه کرد: در این مدارس یک سری فعالیت‌ها تحت پوشش قرار می‌گیرد مانند مدرسه قرآنی، مدرسه ورزش و… این نمونه‌ها نیز مدرسه به حساب می‌آیند، اما جنس آنها از نوع مدرسه‌ای که نظام آموزش برنامه درسی داشته باشد و متفاوت عمل کند، نیست. 

او افزود: همه مدارس ما چه در مدارس دولتی و مدارس غیردولتی، برنامه درسی واحد است. منتها به این دلیل که مدارس خاص ما مانند سمپاد و نمونه دولتی برنامه فوق برنامه دارند، تا حدی از مدارس دولتی عادی متمایز می‌شوند. نوع دانش آموز مدارس سمپاد نیز متفاوت است. بهترین حالت این است که دانش آموزان به صورت تلفیقی در کنار هم درس بخوانند و هر دانش آموزی از جمله عادی، مستعد و تیزهوش کنار هم قرار بگیرند، اما به این شرط که در همان برنامه درسی و کلاس، اقتضائاتی را متناسب با نیاز و استعداد دانش آموزان فراهم کنند تا زمینه شکوفایی برای هرکسی وجود داشته باشد و فعالیت‌های دانش آموزان با هوش و توانمندی آن‌ها شکل بگیرد. 

کاظمی با اشاره به اینکه امکان اجرای کلاس‌های تلفیقی فراهم نبوده، ادامه داد: در این شرایط بستر به گونه‌ای شکل گرفته است که با هدف عدالت آموزشی، مدارس مختلفی فعالیت خود را آغاز کنند و  مدارس نمونه دولتی با هدف ایجاد عدالت آموزشی در مناطق کمتر برخوردار ایجاد شد و ماهیتش این بود که دانش آموزان روستایی، عشایری و کمتر برخوردار را در بربگیرد، اما در این سال‌ها تغییراتی ایجاد شده و سال گذشته جمعیت دانش آموزان روستایی و مناطق کمتر برخوردار در مدارس نمونه دولتی به کمتر از ۱۰ درصد تقلیل یافته بود و ما توانستیم نسبت به آن میزان، افزایش ۱۰ درصدی ایجاد کنیم و در سال جدید نیز همین هدف را دنبال خواهیم کرد. 

معاون آموزش متوسطه خاطرنشان کرد: نقدی که به تنوع مدارس وجود دارد این است که می‌گویند شاید این تعدد انواع مدرسه، موجب ناعدالتی شود و یا عدالت آموزشی را کم کند، اما فلسفه مدارس نمونه دولتی، ایجاد عدالت آموزشی برای دانش آموزانی است که مستعد هستند و در منطقه محروم امکانات کافی برایشان فراهم نبوده و همین هدف هم باید دنبال شود و ما نیز چنین نگاهی را دنبال می‌کنیم تا به اهداف اولیه خود نزدیک شویم. 

کاظمی تصریح کرد: برای بررسی تنوع مدارس کارگروهی تشکیل شده است و مجموعه معاونت آموزش متوسطه به تنهایی نمی‌تواند برای این موضوع کاری کند و تمام موارد مورد نظر منوط به این است که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش چه باشد و همه مدارس مصوبه این شورا را دارند و باید این موضوع را در نظر قرار دهیم و با کمک کارگروه تشکیل شده و بعد از اینکه به نتایج خوبی رسیدیم، این نتایج را در شورا مصوب کنیم. 

معاون آموزش متوسطه در آخر اضافه کرد:‌ ما باید توجه و تمرکز خودمان را به سمت مدارس عادی دولتی ببریم که زمینه بیشتری برای عدالت آموزشی فراهم شود. اولویت ما در سال جدید گسترش مدارس عادی دولتی است و در جلسه معاونین آموزشی و روسای ادارات نیز به عنوان یکی از مسائل کلیدی برنامه‌های معاونت خودمان مورد تاکید قرار دادیم. بعد از اعلام نتایج کارگروه بررسی وضعیت تنوع مدارس و تصمیمات شورای عالی آموزش و پرورش ما فعلا این هدف را پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز