خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی:

مالچ‌های غیرنفتی برای مقابله با بیابان‌زایی توسعه می‌یابد/ استفاده از نوآوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در طرح کاشت یک میلیارد درخت

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۴۲۸۳

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: توسعه شناسنامه‌دار کردن درختان جنگلی، استفاده از خاک‌پوش‌ها و مالچ‌های غیرنفتی برای مقابله با بیابان‌زایی و توسعه نوآوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در طرح کاشت یک میلیارد درخت با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، حمیدرضا سلیمانی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در حوزه مدیریت جنگل، امسال هدفگذاری کرده‌ایم در چهار تا پنج استان برای گونه‌هایی که ارزش ژنتیکی و حفاظتی دارند و گونه‌های کهنسال با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیک درختان عملیاتی شود.

وی افزود: صدور شناسنامه الکترونیکی برای درختان جنگلی از سال گذشته در استان کرمانشاه به صورت پایلوت آغاز شده است.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: موضوع شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی درختان هزینه‌بر است و از این رو، در فاز نخست هدفگذاری ما به سمت و سوی درختان جنگلی است که ارزش‌های حفاظتی و ژنتیکی برای کشور دارند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: بخش دیگر برنامه‌های این دفتر در زمینه توسعه استفاده از خاک‌پوش‌ها و مالچ‌های غیرنفتی برای مقابله با بیابان‌زایی است و در این زمینه تا کنون در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان دو طرح پایلوت اجرا شده است.

وی در ادامه گفت: امسال برنامه استفاده از خاک‌پوش‌ها و مالچ‌های غیرنفتی که منشا معدنی و گیاهی دارند در استان‌های کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان در سطوح وسیع‌تری اجرا خواهد شد.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: تا کنون بیش از ده‌ها محصول دانش‌بنیان به عنوان خاک‌پوش غیرنفتی به صورت پایلوت در عرصه‌های بیابانی کشور در مقیاس‌های چند هکتاری استفاده شده است و برخی از این محصولات جواب مناسب داده‌اند.

وی افزود: با توجه به وسعت عرصه‌های بیابانی که تحت تاثیر فرسایش‌های بادی و آبی هستند، نیاز است خاک‌پوش‌ها و مالچ‌های غیرنفتی در هزاران هکتار عملیاتی شوند و این در حالی است که ظرفیت تولید شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید این محصولات محدود و با نیاز کنونی این عرصه‌ها فاصله دارد.

سلیمانی تقویت زیر سامانه پایش و رصد اراضی کشاورزی در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را از دیگر برنامه‌ها در سال ۱۴۰۲ در حوزه حفاظت و صیانت از جنگل‌ها عنوان و تصریح کرد: با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و حتی رصدهای چشمی توسط مردم قصد داریم پایش اراضی ملی را فراگیر کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: با فراگیر کردن و توسعه زیرسامانه پایش اراضی، دست بالا را برای مقابله با زمین‌خواری، حریق در جنگل‌ها و مراتع، آفات و بیماری‌ها و تغییر غیرمجاز اراضی کشاورزی خواهیم داشت.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران نیز گفت: برای اجرای این طرح، در دو راستا یعنی استفاده از نوآوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تمرکز کرده‌ایم.

سلیمانی ادامه داد: نوآوری‌های اجتماعی یکی از نوآوری‌ها در قالب نرم‌افزاری محسوب می‌شود و در این زمینه تلاش می‌کنیم از ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی اعم از افراد حقیقی و حقوقی برای کاشت یک میلیارد درخت به شکل مطلوب‌تری استفاده شود. این ظرفیت در بسیاری از دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد.

وی در ادامه بیان داشت: نیاز است نوآوری در حوزه اصلاح شیوه‌های مشارکت اجتماعی در کشور صورت گیرد تا فرآیند کاشت یک میلیارد درخت را با توجه به مشکلاتی که وجود دارد و فارغ از نگاه‌های سیاسی به سمتی ببریم که مبتنی بر توسعه سرانه جنگل و علاقه مردم به طبیعت و طبیعت‌گردی محقق شود.

سلیمانی در مورد استفاده از نوآوری‌های سخت‌افزاری در طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایارن نیز توضیح داد: هوشمندسازی آبیاری در نهالستان‌های منابع طبیعی یکی از موضوعات در حوزه سخت‌افزاری است و یکی از مولفه‌های مهم در مدیریت بهینه نهالستان‌ها در زمینه بهره‌وری مناسب از منابع آب و تولید نهال محسوب می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم هوشمندسازی آبیاری در نهالستان‌های منابع طبیعی در سال ۱۴۰۲ در استان‌های البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و ایلام نهادینه و اجرا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز