خبرگزاری کار ایران

نشست صمیمی معلمان درس پژوهنده قم با استاد دانشگاه ژاپن

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۳۶۱

نشست صمیمی علمی معلمان فعال در عرصه درس‌پژوهی با محمدرضا سرکار آرانی استاد دانشگاه ناگویای ژاپن در تالار آموزش و فرهنگ خانه معلم قم برگزار شد.

به گزارش ایلنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا رحیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش و تاثیر آن در بهبود روند آموزشی مدارس اظهار کرد: اینکه در سومین روز فروردین، نخستین روز ماه مبارک رمضان و همزمانی با تعطیلات نوروزی، معلمان و اساتید فرهیخته‌ای دور هم جمع شده‌اند تا حظ و بهره وافی از استاد مجرب خود در زمینه پژوهش و تحقیق و کیفی‌سازی تدریس ببرند، نشان دهنده اهمیت موضوع وافر امر تحقیق است. 

در ادامه، محمدرضا سرکار آرانی، دانش آموخته دانشگاه‌های شهید بهشتی و تربیت مدرس، دارای مدرک دکترای تخصصی آموزش تطبیقی و بین الملل از دانشگاه ناگویای ژاپن و استاد همین دانشگاه، طی سخنانی به بیان تجربیات خود در موضوعات مختلف تدریس و مقایسه چیستی، چرایی و چگونگی پدیده‌های آموزشی در تعدادی از کشورها پرداخت. 

وی گفت: بازیگر بودن در تدریس بهتر از صرف کنشگری است، زیرا یک بازیگر تلاش می‌کند سبک حل مساله را با هنرنمایی خود عوض کند و روی دانش آموزان اثر تربیتی بگذارد. 

سرکار آرانی با اشاره به اهمیت گوش دادن به صحبت دانش آموزان و سنجش حال و احوال و وضعیت روحی آن‌ها به عنوان مقدمه تدریس، تاکید کرد: ما در امر آموزش به کروکی نیاز داریم که بدانیم کجا ایستاده‌ایم اما متاسفانه بدون توجه به این نکته، مدام نقشه می‌کشیم کجا برویم در حالی که کسی می‌تواند ادعا کند کجا برود که بداند دقیقا در چه نقطه‌ای ایستاده است. 

وی با ذکر این مثال که نماز یک مقدماتی دارد همچون طهارت، وضو، ذکر و…، اما قبله نباید کج باشد، گفت: داشتن کتاب، طرح درس، ارزشیابی و. . مقدمات آموزش است و باید به مسیر یادگیری برسد، در غیر اینصورت همانند قبله اشتباه، بدون تحقق یادگیری هیچ فایده‌ای مترتب نمی‌شود. 

وی توجه جدی به زبان فارسی در کلاس‌های درس را خواستار شد و با اشاره به تاثیر گروه‌بندی در یادگیری درس ادامه داد: برای مسائل خیلی ساده و پیش پا افتاده دانش آموزان را گروه‌بندی نکنید، زیرا نتیجه معکوس خواهد داد. 

استاد دانشگاه ناگویای ژاپن تاکید کرد: معلمان دیده شدن را از هم دریغ نکنند، یکدیگر را تشویق نموده و برای کارهای هم ارزش قائل شوند. 

وی گفت: درس پژوهی، در انتقال مفاهیم درسی به دانش آموزان بسیار اثربخش است چون هم دیده می‌شود، هم قابل اجراست و هم برای همه قابل استفاده است. 

در این نشست، معلمان پژوهنده‌ای که در زمینه درس کاوی و درس‌پژوهی تجربیاتی داشتند و اساتیدی از دانشگاه قم و دانشگاه فرهنگیان به بیان نظرات و آموخته‌های خود پرداختند. 

رونمایی از کتاب کار و راهنمایی معلم «درس پژوهی» در حوزه تربیت بدنی بخش پایانی مراسم سالگرد بود؛ کتاب فوق توسط سید حسین موسوی، الهام نادری صفا و فاطمه برخورداری و در موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) نگهداری می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز