خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

۱۴۰۲؛ سال توسعه حمل‌ونقل عمومی در پایتخت/ ۲ هزار اتوبوس و ۱۳ ایستگاه جدید مترو به تهران اضافه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۲۸۲۵

سخنگوی شهرداری تهران ضمن تشریح برنامه‌های مدیریت شهری پایتخت در سال جدید گفت: ۱۴۰۲ سال توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران در تمام مدل‌های آن شامل مترو، اتوبوس، تراموا، ون و تاکسی خواهد بود.

«عبدالمطهر محمدخانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مهمترین برنامه‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ گفت: مهمترین اولویت مدیریت شهری تهران در سال ۱۴۰۲ حمل‌ونقل عمومی خواهد بود، یعنی رویکرد اصلی شهرداری در سال جدید، توجه ویژه به گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت در تمام مدل‌های آن شامل مترو، اتوبوس، تراموا، ون و تاکسی خواهد بود. 

وی افزود: بعد از افتتاح ۵ ایستگاه و ۱۱ کیلومتر خط جدید مترو در اسفند ۱۴۰۱، هدف‌گذاری ما در سال ۱۴۰۲، افتتاح ۱۳ ایستگاه جدید و ۱۴ کیلومتر خط مترو در خطوط ۴، ۶ و ۷ است. همچنین در سال جدید، عملیات شروع احداث خط ۱۰ مترو آغاز خواهد شد و نهایی‌سازی مطالعات و شروع احداث خطوط ۸، ۹ و ۱۱ را نیز در دستور کار داریم. 

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران گفت: در سال ۱۴۰۲ موضوع خرید واگن مترو از تولیدکننده داخلی و همچنین اجرایی کردن قرارداد قبلی با تولیدکننده خارجی را نیز در دستور کار داریم که جزئیات آن در طول سال اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

برنامه‌ریزی برای خرید ۲ هزار اتوبوس و حداقل ۱۰ هزار ون 

محمدخانی درباره برنامه‌های شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های جدید نیز توضیح داد: در سال ۱۴۰۲ قصد داریم حدود ۲ هزار اتوبوس جدید را به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت اضافه کنیم. این ۲ هزار دستگاه اتوبوس همگی نو هستند و از تولیدکنندگان داخلی خریداری خواهند شد. همچنین با خودروسازان داخلی توافق کرده‌ایم که در سال جدید، حدود یک هزار اتوبوس را نیز اورهال کنیم و به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت برگردانیم. 

وی در ادامه تاکید کرد: مدیریت شهری پایتخت در سال جدید، برای خرید حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دستگاه ون جهت اضافه کردن آنها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران برنامه دارد. همچنین در حال نهایی کردن قراردادی با خودروسازان داخلی هستیم تا در سال ۱۴۰۲ نوسازی و بازسازی حدود ۳۰ هزار دستگاه تاکسی انجام شود. همچنین امیدواریم در سال جدید بتوانیم حداقل ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی به شهر تهران اضافه کنیم. 

با اصلاح ۲۳ تقاطع غیرهمسطح، مسیر تهرانی‌ها ۱۰۱ کیلومتر کوتاه می‌شود 

محمدخانی درباره سایر برنامه‌های شهرداری تهران در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: در سال جدید بزرگراه شهید بروجردی افتتاح خواهد شد و همچنین عملیات اجرایی تونل شهید متوسلیان نیز آغاز می‌شود. این تونل، زیرگذر بسیاربزرگی است که از میدان سپاه به زیر بازار کشیده می‌شود و بزرگراه شهید صیاد شیرازی نیز در انتهای این پروژه به اتوبان آزادگان متصل خواهد شد. 

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: در سال جدید، برنامه اصلاح تقاطع‌های تهران که از سال ۱۴۰۱ آغاز شده است، ادامه خواهد یافت و ۲۳ تقاطع غیرهمسطح دیگر اصلاح می‌شوند. اصلاح این تقاطع‌ها در سال ۱۴۰۲ باعث کوتاه شدن مسیر شهروندان تهرانی به میزان ۱۰۱ کیلومتر خواهد شد. 

وی با بیان این که در سال ۱۴۰۲ دومین کارخانه جدید تولید آسفالت در تهران نیز راه‌اندازی می‌شود، عنوان کرد: آسفالت‌ریزی به میزان یک هزار و ۵۰۰ تن در سطح شهر، هدف‌گذاری شهرداری برای بهبود وضعیت معابر شهر تهران در سال جدید است.  

ظرفیت یاورشهرهای تهران به ۸ هزار تخت می‌رسد 

محمدخانی درباره برنامه‌های شهرداری تهران برای ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها نیز گفت: در سال ۱۴۰۱ با افتتاح سه مرکز جدید یاورشهر، ظرفیت مراکز ساماندهی افراد بی‌خانمان به نزدیک ۵ هزار و ۵۰۰ نفر رسید. در سال ۱۴۰۲ نیز برنامه داریم با اضافه کردن ۲ هزار و ۵۰۰ تخت دیگر به این مراکز، ظرفیت یاورشهرهای تهران را به ۸ هزار تخت برسانیم. 

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، به میزان یک هزار و ۵۰۰ هکتار به مساحت کمربند سبز پیرامون پایتخت اضافه شد و مساحت کمربند سبز پایتخت به ۴۶ هزار هکتار رسید. در سال جدید نیز ۲ هزار هکتار دیگر به مساحت کمربند سبز اضافه می‌شود و با اضافه شدن ۲ هزار هکتار نهایی در سال ۱۴۰۳، مساحت کمربند سبز حاشیه تهران تا پایان سال آینده به ۵۰ هزار هکتار خواهد رسید. 

وی در ادامه توضیحات خود گفت: مناسب‌سازی ۳۵۰ کیلومتر از معابر و ۲۰۰ بوستان شهر تهران برای افراد ناتوان جسمی و حرکتی از دیگر برنامه‌های شهرداری در سال ۱۴۰۲ خواهد بود. البته در سال ۱۴۰۱ نیز مناسب‌سازی ۲۸۰ کیلومتر از معابر و ۱۱۷ بوستان پایتخت برای معلولان در سطح شهر تهران انجام شد. 

شروع ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده در سال ۱۴۰۲ 

محمدخانی درباره برنامه‌های مدیریت شهری پایتخت در حوزه مسکن در سال جدید نیز توضیح داد: تسهیلگری و شروع ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران از دیگر برنامه‌های شهرداری در سال ۱۴۰۲ خواهد بود. همچنین در این زمینه، ارائه مشوق‌های لازم برای نوسازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر نیز در سال جدید در دستور کار مدیریت شهری پایتخت قرار دارد. این اقدامات در راستای عمل به تعهدات شهرداری تهران نسبت به دولت محترم در حوزه مسکن در جهت تحقق شعار ساخت یک میلیون مسکن در سال انجام می‌شود. 

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: طبق قانون، شهرداری‌ها مسئولیت مستقیم ساخت مسکن را ندارند، اگرچه در بعضی تفاسیری که از قوانین بالادستی وجود دارد، مسئولیت‌هایی نیز در حوزه تولید مسکن برای شهرداری‌ها پیش‌بینی شده است. با این حال، بعد از دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاد تولید مسکن و تاکید ایشان بر لزوم همیاری همه دستگاه‌ها در این زمینه، شهرداری تهران قرارگاهی را در حوزه مسکن راه‌اندازی کرد و سعی داشت تا همه ظرفیت‌های خود را برای افزایش تولید مسکن در پایتخت پای کار بیاورد. 

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری تهران در هر پروژه‌ای که امکان مشارکت با نهادهای دولتی و عمومی یا بخش خصوصی را داشته باشد، در زمینه‌های مشارکت در ساخت مسکن، تسهیل صدور مجوزهای ساخت‌وساز و حتی در اختیار گذاشتن زمین‌های ذخیره، به پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن کمک می‌کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز