خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران:

۶۰ درصد سد معبر تهران تقصیر واحد‌های صنفی است/ آخرین قرارداد کیوسک‌های مطبوعاتی به ۳۰ سال قبل برمی‌گردد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۲۷۲

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری با بیان این که آخرین قرارداد شهرداری با دارندگان کیوسک‌ها به ۳۰ سال قبل بازمی‌گردد، گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که ۶۰ درصد معضل سد معبر ناشی از تجاوز واحد‌های صنفی به حریم پیاده‌روها و خیابان‌ها است و دستفروشان نسبت به واحد‌های صنفی نقش‌ کمتری در اشغال معابر دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید بیگی عصر امروز در نشست خبری که در ساختمان اصلی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران برگزار شد، با اشاره به آمار دستفروشان پایتخت گفت: آمار دستفروشان در تهران یک عدد ثابت نیست و همواره در آستانه ایام عید شاهد افزایش محسوس تعداد دستفروشان در سطح شهر هستیم، اما براساس آخرین آمارهایی که شرکت شهربان و حریم‌بان احصا کرده است، در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار دستفروش در تهران فعالیت می‌کنند.

وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد بین ۶۰ تا ۷۰ درصد دستفروشان به دلیل نیاز مالی دستفروشی می‌کنند. البته نباید نگاه صرفا احساسی به مساله دستفروشی داشته باشیم، زیرا با وجود این که اغلب دستفروشان، افراد باشخصیت و سالمی هستند، اما در این پدیده منافعی وجود دارد که به ساختار شهر آسیب می‌زند. 

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: اولین خواسته همه دستفروشان این است که از محل مورد نظر خود جابه‌جا نشوند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد اصرار برای حضور دست‌فروشان در روزبازارها بیهوده است و طرح‌هایی هم که در گذشته در این زمینه انجام شده، اغلب ناموفق بوده است. به همین دلیل، امسال تصمیم گرفتیم هر جا که طول و عرض معبر اجازه می‌دهد، دستفروشان را در خود معابر ساماندهی کنیم، به شرط آن که سد معبر ایجاد نکند.

بیگی با بیان این که موضوع دستفروشی تفاوت‌هایی با مساله سد معبر دارد، عنوان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که ۶۰ درصد معضل سد معبر ناشی از تجاوز واحد‌های صنفی به حریم پیاده‌روها و خیابان‌ها است و دستفروشان نسبت به واحد‌های صنفی نقش‌ کمتری در اشغال معابر دارند. شهرداری تهران نیز تنها دستگاه مسئول ساماندهی دستفروشان و بساط‌گستران نیست و ۴۶ نهاد در این حوزه مسئولیت دارند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با تاکید بر این که نمی‌توان در کوتاه‌مدت دستفروشان را جابه‌جا کرد، گفت: هر طرحی که در زمینه ساماندهی دستفروشان اجرا می‌شود، حتما باید سراسری و ملی باشد،‌ چراکه بعضا شاهد آن هستیم که دستفروشان از شهرهای دیگر به تهران می‌آیند و نباید اجرای طرح ساماندهی دستفروشان در شهرهای دیگر باعث سرریز این افراد به پایتخت شود.

وی با بیان این که تهران به ۵ زمین بزرگ برای ساخت روزبازار احتیاج دارد، گفت: ما نمی‌توانیم در کوتاه‌مدت دستفروشان را جابه‌جا کنیم، اما می‌دانیم که در بلندمدت زیبنده چهارراه ولیعصر (عج) نیست که این وضعیت را داشته باشد. همچنین وضعیت کنونی دستفروشان در میدان هفت تیر، صادقیه، ونک و سایر میدان‌های تاریخی و بزرگ تهران زیبنده نیست و حتما باید اماکنی که در آنها فعالیت بی‌ضابطه دستفروشان وجود دارد، در بلندمدت ساماندهی شود.

بیگی ادامه داد: سعی کرده‌ایم که با مدل‌های مختلف و ضمن تعامل با دستفروشان، آنها را یا در محل ساماندهی کنیم یا زمین مناسب برای ساماندهی این افراد تدارک ببینیم؛ به عنوان مثال در میدان تجریش موضوع ساماندهی دستفروشان طبق نظر خود آنها انجام شد و قرار شد این افراد از میدان تجریش خارج شوند و به پایانه مسافربری انتقال یابند. بسیاری از شهروندان با فعالیت دستفروشان در میدان تجریش مخالف هستند و ما هم به دلیل معضلات ترافیکی اجازه نخواهیم داد این افراد در مجاورت میدان بساط‌گستری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان این که این شرکت در یک دهه اخیر بیش از ۲۰ هزار مزاحمت شغلی را ساماندهی کرده است، گفت: مهمترین مطالبه ما در این زمینه از قانون‌گذار، اصلاح قانون است؛ چراکه در حال حاضر شهرداری در فرآیند صدور مجوز برای کسب‌وکارها مسئولیتی ندارد و همین موضوع سبب می‌شود تا برخی مشاغل در نقاطی پا گیرند که اساسا هیچ سنخیتی ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: برخی مشاغل مشمول طرح انتقال هستند و شامل ۲۵ رسته شغلی می‌شوند که اجازه فعالیت در شهرها را ندارند و باید به خارج از پایتخت بروند. در این حوزه تفاهم‌نامه خوبی را با شرکت شهرک‌های صنعتی برای واگذاری اراضی به این واحدهای صنفی داشتیم و در حال حاضر با چند اتحادیه صنفی نیز تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم.

بیگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی و فروش گل اشاره کرد و گفت: آخرین قرارداد شهرداری با دارندگان کیوسک‌ها به ۳۰ سال قبل بازمی‌گردد، به همین دلیل، اولین تکلیفی که مدیریت شهری در دوره جدید از ما خواست این بود که قرارداد کیوسک‌های مطبوعاتی و فروش گل به‌روزرسانی شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: یک هزار و ۲۰۰ کیوسک در سطح شهر تهران وجود دارد که طبق قانون اضافه نخواهد شد. تا کنون برای تدوین قرارداد جدید با کیوسک‌های مطبوعاتی و فروش گل، ۱۵ جلسه کارشناسی برگزار شده است و با مسئولان هر دو اتحادیه‌های مربوطه نیز جلسه گذاشته‌ایم. تا امروز در موضوع قرارداد به تفاهم رسیده‌ایم و قیمت اجاره جدید کیوسک‌ها در سال آینده را نیز طی لایحه‌ای به شورای شهر ارائه داده‌ایم.

بیگی همچنین به موضوع گذر گردشگری خیابان ۳۰ تیر اشاره کرد و گفت: علت ایجاد گذر ۳۰ تیر این بود که آنجا از ساعت هفت شب به بعد، معتادان در این محل تجمع می‌کردند و در سال‌های گذشته برای تبدیل این فضای بی‌دفاع شهری به یک فضای زنده این گذر ایجاد شده است. در سال جاری قیمت کل اجاره گذر ۳۰ تیر ماهانه ۴۷۵ میلیون تومان است که شهرداری از پیمانکار مربوطه دریافت می‌کند و آن پیمانکار نیز قراردادهایی را با دارندگان ون‌کافه‌های این گذر می‌بندد.

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر ۳۵ ون کافه در گذر ۳۰ تیر فعال هستند. شهرداری برای بستن قرارداد با دارندگان ون‌کافه‌ها مسئولیت مستقیم ندارد، اما بر قراردادهایی که پیمانکار با این افراد می‌بندد، نظارت می‌کند. در آینده نزدیک، مزایده جدید برای تعیین قیمت اجاره گذر گردشگری ۳۰ تیر در سال جدید برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز