خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سامان نوسازی شهرداری اعلام کرد:

وجود ۱۵۶ هزار پلاک فرسوده در تهران/ ۴۰ هزار پلاک فاقد سند مالکیت هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۰۲۴

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در چهارمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران که با حضور شهردار تهران برگزار شد، از رویکرد جدید مدیریت شهری برای همسویی تأمین مسکن و بازآفرینی شهری خبر داد و گزارشی جامع از عملکرد و اقدامات این ستاد ارائه کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان نوسازی شهر تهران، مهدی هدایت به عنوان دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در چهارمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران که با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری، علیرضا جاوید، معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری و جمعی از کارشناسان و مسئولین شهری برگزار شد، گزارشی جامع از عملکرد و اقدامات انجام شده در حوزه بازآفرینی و نوسازی بافت‌های فرسوده، ارائه کرد.

مدیرعام سازمان نوسازی و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در این جلسه از همسو شدن برنامه تأمین مسکن با برنامه بازآفرینی شهری برای اولین بار در پایتخت خبر داد و تصریح کرد: بعد از انقلاب حدود ۸ میلیون مسکن در کشور تولید شده اما متأسفانه چون با برنامه بازآفرینی شهری همسو نبوده، در خارج از محدوده شهر شکل گرفته و اتفاق مؤثری را در حوزه بازآفرینی رقم نزده بود.

وی با بیان این که در شهر تهران حدود ۲۷۸ هزار پلاک فرسوده داشتیم که تا به امروز ۱۲۲ هزار از این پلاک ها نوسازی شده اند، توضیح داد: از ۱۵۶ هزار پلاک ناپایدار باقی مانده، ۴۰ هزار پلاک فاقد سند مالکیت هستند، ۱۳هزار و ۵۰۰ پلاک در نوار یکصد متری همجوار حریم خطوط راه آهن، ۱۲هزار و ۵۰۰ پلاک در محدوده بافت تاریخی و ۳ هزار و ۸۰۰ پلاک در حریم خطوط برق قرار گرفته اند، یعنی عملاً شهرداری نمی تواند برای  ۴۵% باقی مانده از تکلیف خود اقدامی انجام دهد که این موضوع می بایست تعیین تکلیف شود.

هدایت با اشاره به این که محدوده های جدید بازآفرینی شهر تهران بر اساس شاخص های جدید شورای عالی معماری و شهرسازی، با رویکرد ارتقاء ایمنی و تاب آوری شهری در بحث سطح پوشش تسهیلات، مشوق های نوسازی و بازآفرینی و مدیریت بخشی به توسعه جامع و همه جانبه شهر تدقیق شده اند، از افزایش این محدوده ها از ۷% به ۴۰% خبر داد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این خصوص گفت: حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ هکتار به گونه مخاطراتمان در محدوده بازآفرینی اضافه شده که از این مقدار ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار به گونه بافت های ناکارآمد، ۴۷۰ هکتار به گونه سکونت گاه های غیررسمی، ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار به گونه بافت های تاریخی و ۳ هزار و ۱۰۰ هکتار به گونه عرصه های ناکارآمد شهری و در مجموع ۲۸ هزار هکتار به محدوده بازآفرینی افزوده شده است.

به گفته وی؛ برگردادندن مشوق‌های نوسازی بافت‌های فرسوده، آغاز نوسازی محله نفرآباد، راه اندازی دفاتر توسعه‌گری در کنار دفاتر تسهیل گری برای نخستین بار، اضافه کردن محدوده های هدف بهسازی، اقدام برای نوسازی و بازآفرینی محله ای و محدوده های هدف به جای نوسازی تک پلاک ها، تهیه و تصویب ۱۵ طرح موضعی و ۱۱ طرح بازآفرینی و اخذ مصوبه برای تشکیل ادارات نوسازی در شهرداری های مناطق برای نخستین بار از جمله مهمترین اقداماتی است که در دوره جدید مدیریت شهری از سوی سازمان نوسازی شهر تهران انجام شده است.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با اشاره به این که حدود ۱۰ هزار واحد پروانه در محدوده بافت های فرسوه صادر کردیم، خاطرنشان کرد: پس از ابلاغ مشوق‌های نوسازی که از ابتدای مهرماه سیستمی و عملیات اجرایی آن شروع شد، حدود ۱۰ هزار پروانه تشکیل پرونده شد و در مراحل نهایی صدور پروانه قرار گرفته اند که اگر صادر شوند قطعاً در سال جاری به ۲۰ هزار واحد که تکلیف ما بود خواهیم رسید و این رقم حدود ۲ برابر سال گذشته است.

وی ادامه داد: همچنین از ۶۰ هزار پروانه ای که برای مناطق تکلیف شده بود، ۳۰ هزار پروانه صادر شده و ۳۰ هزار پرونده نیز در مراحل مختلف صدور پروانه قرار دارد.

هدایت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در حوزه مسکن، عنوان کرد: با راه اندازی قرارگاه جهادی مسکن شهرداری، اراضی مستعد برای تأمین مسکن شناسایی شد و تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار واحد تفاهم نامه در حوزه مسکن منعقد شده است.

وی از مشخص شدن پروژه برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد در قالب مأموریت قرارگاه جهادی مسکن خبر داد و گفت: از این تعداد ۷۰ هزار واحد در کمیسیون ماده ۵ تصویب شد و بخش زیادی از آن پروانه شده و بخشی هم در مراحل نهایی صدور پروانه است؛ پرونده ۳۰هزار واحد هم در حال حاضر در کمیسیون ماده ۵ است و کارهای نهایی آن در حال انجام است که امیدواریم با پیگیری هایی که صورت می گیرد، برنامه ۱۸۰ هزار واحدی که در بحث مسکن تکلیف شده و تقریباً حدود ۴.۵ برابر سال گذشته است، محقق شود.

هدایت با اشاره به موضوع توانمند سازی سازمان نوسازی شهر تهران، گفت: برای اولین بار سازمان نوسازی تا سال ۱۴۰۰حدود ۲ هزار میلیارد تومان بودجه محقق داشته و بودجه امسال سازمان نوسازی نیز حدود  ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

ایجاد محلات الگو و برگزاری مسابقه طراحی محله اگو، ایجاد هسته‌های تحول محلات، تهیه و پیگیری تصویب ۲۶ طرح بازآفرینی شهری به مساحت ۳۷۹۵ هکتار از دیگر اقدامات صورت گرفته در سازمان نوسازی شهر تهران بود که از سوی مدیرعامل سازمان نوسازی و دیبر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در این جلسه مطرح شد.

هدایت با بیان این که شهرداری تهران تا به امروز حدود ۱۶هزار و ۸۴ میلیارد تومان تخفیف صدور پروانه در بافت های فرسوده اعمال کرده است، متذکر شد: از این مبلغ ۴۸۴ میلیارد تومان کارسازی شده و مطالبات باقی مانده شهرداری از دولت بابت تخفیفات صدور پروانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی در ادامه با اشاره به این که تکلیف شهرداری در حوزه تأمین خدمات و زیرساخت در محدوده‌های فرسوده و ناکارآمد شهر تهران ۳۰% و تکلیف دولت ۷۰% بوده است، عنوان کرد: سهم هزینه کرد دولت در این خصوص تاکنون ۵۳ میلیارد و سهم هزینه کرد شهرداری ۱۲۰۰ میلیارد بوده است که نشان می دهد دولت در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده ورود جدی نداشته چرا که دولت از تعهد ۷۰ درصد ۴ درصد هزینه کرده و شهرداری از تعهد ۳۰ درصد ۹۶ درصد هزینه کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز