خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش‌وپرورش:

با اطمینان به خانواده‌ها از مشارکت آنان در اداره مدرسه استفاده کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۳۴۳۸

وزیر آموزش‌وپرورش در گردهمایی نمایندگان منتخب انجمن‌های اولیاء و مربیان با تأکید بر لزوم اجرای برنامه‌های دولت برای مردمی‌سازی دستگاه‌ها و سازمان‌ها گفت: با اطمینان به خانواده‌ها از مشارکت آنان در اداره مدرسه استفاده کنیم. 

به گزارش ایلنا، یوسف نوری در گردهمایی نمایندگان منتخب انجمن‌های اولیاء و مربیان و مدیران مدارس برتر بابیان اینکه از چند جهت باید انجمن‌های اولیا و مربیان بررسی شود، اظهار کرد: اول، باید نگاه‌ها به انجمن اولیا و مربیان را از سوی افراد مختلف موردبررسی قرار دهیم، دوم، آینده کارکرد خانواده باوجود ابزارهای جدید از لحاظ روش چگونه خواهد بود، سوم ارکان فرایند تربیت چگونه است و آیا خانواده را به‌عنوان یک رکن تربیت در کدام نقطه زنجیره تربیت می‌بینیم و موارد دیگر تربیت حکیمانه و حکمرانی خانواده هست که باید این موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گیرد. 

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: در مکتب‌خانه‌ها رویکرد به اولیا و مربیان خوب بود و والدین در قبال فرزندان خود مسئولیت داشتند، اما پس از آن مدرسه خود را به‌عنوان نهاد واسط قرارداد و به‌جای اینکه بسیاری از کارهای تربیت فرزندان را خانواده‌ها انجام دهند مدرسه این مسئولیت را بر عهده گرفت. در طول دوره‌های مختلف انجمن اولیا و مربیان نقش‌های متفاوتی برعهده‌گرفته و درزمانی که درصدد آموزش به اولیا بوده‌ایم دانش روانشناسی کودک و نوجوان آموزش می‌دادیم و کاری برای آموزش آن‌ها در نحوه مشارکت در مدارس به آن‌ها نداشته‌ایم، لذا این ضعف باعث شد تا ارتباطی بین خانه و مدرسه ایجاد نشود. 

عضو کابینه دولت مردمی ایران قوی اظهار کرد: باوجوداینکه در طول سنوات گذشته انجمن اولیا و مربیان جایگاه مناسب و ممتازی در آموزش‌وپرورش داشته است، اماعدم برانگیختن مشارکت اولیا در امور مدارس باعث شد تا به‌تدریج جایگاه انجمن اولیا و مربیان در وزارت آموزش‌وپرورش تقلیل یابد. 

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: در این دوره، انجمن اولیا و مربیان باید با شناسایی سرمایه عظیم خانواده‌ها ارتباط منسجم‌تری بین مدرسه و اولیا به وجود آورد و باوجود اطمینانی که اولیا به مدارس دارند و بزرگ‌ترین سرمایه‌های زندگی خود را در اختیار مدرسه قرار می‌دهند، آموزش‌وپرورش هم باید به خانواده‌ها اطمینان کند و از آنان در اداره امور مدرسه استفاده نماید. 

وی ادامه داد: در دوران کرونا بسیاری از اولیا همیار معلم شدند که این نشان می‌دهد خانواده‌ها توانایی مشارکت زیادی در مدارس را دارند. 

نوری گفت: تربیت حکیمانه منجر می‌شود تا علم و ثروت و توانایی افراد برای خدمت به مردم باشد لذا اولیا می‌توانند در تربیت حکیمانه دانش آموزان به آموزش‌وپرورش کمک کنند، بنابراین باید از ظرفیت اولیا استفاده کرد. 

وی با اشاره به بحث حکمرانی خوب اظهار کرد: یکی از ملاک‌های حکمرانی خوب برای دولت مشارکت مردم در امور است و این اعتقاد از ابتدای انقلاب در وجود حضرت امام خمینی (ره) بوده است و این موضوع را با برگزاری انتخابات متعدد تائید کرده‌اند و یکی از مظاهر مشارکت مردم در امور، حضور اولیا در مدارس و در جریان قرار گرفتن تمامی امور مدارس است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز